Slicka upp frosten i gräsmattan...

40-åringen vaknade imorse och kunde konstatera att 33-åringen är väck!
I spegeln mötte mig en 195-åring.
Jepp, underbart är kort.
Hade någon varit hemma när jag steg upp hade jag fått satt en påse över huvudet, annars hade familjen fått en chock.

Jag hade ställt klockan imorse, och har kommit upp i bra tid.
Jag och Milou ska snart bege oss ut i naturen, tror vi längtar båda två faktiskt.
Solen skiner för tillfället, och det hoppas jag fortsätter, för det är mycket mysigare att gå ut då.

När vi var ute imorse för morgonkissen förut inträffade något...
Lustigt.
Milou gick och nosade runt som en galning, nos, nos, nos.
Ville liksom inte "ta tag" i sin morgonkiss som hon brukar, det brukar gå blixtsnabbt.
Nä, idag var det ett evigt nosade, hit och dit och sen började hon SLICKA på gräset.
?
Slick, slick, hit och dit, tills jag insåg:
Hon slickar upp FROSTEN i gräsmattan!
Jaha, det här var ju intressant, skulle detta vara något specifikt för rasen King Charles cavalier spaniel eller
Slicka upp frost...?

Inte kunde det bero på att hon var törstig iallafall, för hon hade druckit precis innan vi gick ut.
Men, så där gick vi, runt, runt, slick, slick.
Tillslut fick jag nog, tog i med hårdare ton:
"Milou, lägg av, skynda dig och kissa nu!"
Mitt KAFFE väntade ju.
Milou tittade på mig, drog sen åt motsatt håll, slick, slick...
Jag fick nog, drog mot trappen, Milou kissade.
Äntlisch!
Blir ju intressant när vi ska ut och gå snart, ska hon slicka upp all frost i gräset längs vägen...
Då kan ni hoppa över att gå in och läsa här några dagar

Var nere och hämtade upp mina färgade tyger förut...



Det blev ljusare (som förväntat) än kornblått.
Ljusare än på bilden också, färgen blev linblå!
VÄLDIGT vackert faktiskt.
Efter promenad och dusch, väntar symaskinen.

Hörde på nyheterna att bolaget CAREMA sen i somras börjat VÄGA gamlingarnas blöjor.
Allt för att se hur "standarden" är på blöjan, och hur länge dom gamla kan ha dom på sig utan att det blir olidligt.
Allt för att SPARA PENGAR åt företaget.
Jag kan bara säga såhär:
Det fanns en anledning, som alla vet, varför jag valde att lämna äldrevården.
Dels den vedervärdiga avdelningen jag jobbade SIST på, dels människosynen hos vissa som jobbar inom omsorg, dels tidsbrist, dels besparingar...
Man slipper numera ilskan efter vart och vartannat arbetspass.
Äldrevård är inte som det borde vara.
Att jobba med äldre är det BÄSTA, roligaste och värsta jag gjort.
Det värsta pga av det jag skrev ovan.
Aldrig mer!

Svensk äldrevård är på sina ställen, kanske för det mesta, skamligt dålig.
Och lägger vi då in ett VINSTINTRESSE i det hela...
Ja, då är det kört direkt.
Håller tummarna för att jag dör KNALL & FALL, som min mormor alltid sa.
Hon fick dock inte ha turen att dö "knall & fall" utan satt instängd för det mesta på sitt KISSLUKTANDE RUM på GÖRANSGÅRDEN i en kissedoftande kläder och kissblöja.
Åren av doft med "L´air du Temps" (Nina Ricci) var då definitivt förbi och kom aldrig mer tillbaka.
Jag var där nästintill varannan dag en kort stund, som jag skrivit förut, under mina hundpromenader, när jag tog "Snäckrundan".
Kom aldrig in där en enda gång, utan att det luktade kiss.

När jag själv började jobba på Korpen, var det DET VIKTIGASTE jag LÄRDE mig av mina mentorer, och tänkte på när jag tog hand om dom gamla:
Morgontvätt/dusch ytterst viktigt, rena kläder, rena underkläder, rena lakan, rena underlägg, rena blöjor.
Det fick ta tid, om vissa lyckades plocka upp 15 personer under morgon rutinen, och man själv hann med 6-7...
Då visste man åtminstone att dom man SJÄLV plockade upp hade rent från topp till tå, rent i sängen och luktade GOTT.
Lägg sen till tålamod och ett trevligt bemötande när man skulle få upp dom boende.
Kosta vad det sen kostade i blöjkostnad, tvättkostnader och sist ner på listan över "hur många man fått upp" innan frukosten.

Se där, nu var jag där igen...
Jag skulle skriva TVÅ, tre meningar om Carema och deras blöjvägning, blev bitter igen på världens bästa jobb och måste spy galla.
Ja, men jag kan inte hjälpa det.
Det var illa DÅ, och det är ännu värre nu.

Nu ska vi ge oss ut i naturen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0