Sytt...

Som jag har sytt...
Och resultatet blev idag BRA som FAN faktiskt!
Jag är svinnöjd och jag hann inte bara med ETT plagg, nä, jag hann med två.
Kors i taket.
Ja, jag svängde ihop ett linne på sluttampen av klänningen som jag förstörde häromdagen.
Ett faktiskt helt improviserat linne dessutom, jepp idag kunde jag minsann få brilljera med ett busenkelt linne.
Fast jag trodde faktiskt först att jag misslyckats, sonen fick agera provdocka innan jag sytt ihop allt, och det såg alldeles för litet ut.
Jag tänkte skita i att sy ihop linnet när jag såg det på sonen ihopnålat, men bestämde i sista sekund för att mig för att sy ihop linnet iallafall.
Och jag ångrar min inte.
Men vi börjar med huvudnumret...



Denna "lilla svarta".



Efter mönstret jag visade igår!
Fast jag gjorde en lös trumpetärm istället.
Men detta var INGEN PICKNICK kan jag meddela, för att sy riktigt snyggt i trikå eller som i detta fallet behöver man ju en riktig overlockmaskin.
Min symaskin har ju overlockfunktion, men det bli LÄTT svajigt lite här och där i sömmarna.
Fast på det stora hela klarade jag mig rätt okej.
Det lär ju ändå svaja när man går, då gör det ju inte så mycket om sömmen inte är hundra precis överallt
Första gången jag sydde med tvillingnål...



Först fattade jag inte HUR jag skulle få plats med TVÅ STORA trådrullar på den lilla pinnen...?
För det fick jag ju inte.
Tills IQ-fiskmås kom på att man kunde spola av svart tråd på ytterliggare en liten spolrulle, och sätta den brevid.
Resultatet blev bra, och sjysst att få en fin kant nertill med två "linjer".
Det ser så proffsigt ut när det är sytt med tvillingnål.
Obs, jag valde ett finare styckte av sömmen när jag fotade 

Så kommer vi till bonusnumret, sommarlinnet...



Jepp, jag fick alltså ihop något av klänningen jag förstörde.
Jag blev nöjd, tycker det blev "raffigt" för att citera morsan.



Sömmarna var lättare att få snygga i det här tyget, det drar ju sig inte så mycket.
Den här toppen till ett par jeans i sommar och man är HELT RÄTT!
I min garderob iallafall.
Som "snöre" att knyta med har jag tagit ett sånt där "snöre" som man har som detalj eller dekoration längst ut på tex en fåtölj.
Detta är en liten inspiration jag lärde mig av Uli Herzner, en av deltagarna i "Project Runway", min favoritserie och Uli var med i min FAVORITSÄSONG.
Hon gjorde klänningar i supervackra tyger.
Hon fick enkelt att se SMASHING LOVELY ut, och jag avgudade/avgudar henne.
När jag blir stor...
Då ska jag bli en ULI.
Fast tillbaka till "repet"/"snöret", jag ska bara fixa ett snöre i RÄTT färg.
Idag hade jag bara ett grått hemma, jag ska försöka hitta ett snöre i någon färg som någon av färgerna i tyget.
Så...
Det var det.
Jag är helt slut.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0