Tippar någon form av ögoninflammation...

Dagen kunde ha börjat bättre här faktiskt...
Milou har fått något i ögonen!
Jag TIPPAR någon form av ögoninflammation, kan vara "Cherry eye" i värsta fall.

Ja, jag märkte förra helgen att hennes ögon hade börjat rinna, att det liksom var blött konstant runt ögonen.
Det har det aldrig varit förut.
Efter några dagar märkte jag dessutom att DET LUKTADE lite mysko i själva ansiktet.
Jag trodde det var från munnen, typ andedräkten, men det var det inte.
Den luktar unken hundmat
Insåg sen att det var från ögonen.
Det luktade typ lite jästaktigt, alltså jäst som man bakar bröd och bullar på.
Jag frågade sonen och morsan, ingen tyckte väl att det var "så farligt".
Jag tyckte det luktade onormalt, för hon har aldrig luktat så förut.

Idag...
Väckte Milou mig precis innan klockan ringde, hon var kissnödig.
Jag tog upp henne en liten stund bara för att få morna mig.
Ser att ögonen, speciellt det vänstra har fått vit gegga och själva ögonvrån och ögonvitan är röd!
Likadant på det det högra, fast det var inte lika geggigt, men vitan såg lika röd ut.
Inte bra.
När hon dessutom la sig på mattan och liksom försökte gnugga sig i ögonen med tass och matta...
Då är det ju något som irriterar.
Klump i magen, och jag måste gå och jobba.
Skit-o-pannkaka!
Nu är jag jätteorolig och kommer sitta som på nålar tills imorgon innan vi får komma till en veterinär.
Varför gick jag inte i veckan, när jag ändå var ledig?
Men å andra sidan var ju inget rött eller geggigt då.
Skit.

Jag var inne och kollade på "Cherry eye" och symtomen verkade stämma.
För hon är liksom lite svullen i ögonvrån också, inte mycket men lite.
Och det är "valptypiskt".
Ja, HÅLL NU TUMMARNA att det inte är DET, för då blir det ett kirurgiskt ingrepp och det vet jag inte om jag pallar med.
Då får jag magsår av oro.
Min lilla pluttälskling.

Fast jag kommer ihåg när kaninen fick svullna ögon första sommaren, blev slö och jag trodde det var MYXOMATOS...
Det var en vanlig ögoninflammation eftersom han suttit i drag.
Det var en varm sommar, och när han var inne satte jag buren precis i draget mellan båda balkongdörrana, så han skulle få lite FRISK LUFT när han var inne.
Inte bra.
Men det visste ju inte jag, jag trodde jag hade gjort honom en tjänst.
Uppenbarligen INTE.

Så det kanske inte är så farligt?
Jag hoppas inte det.
Jag hoppas det är en "hederlig gammal" ögoninflammation som kan botas med salva.
Ja, så det gäller att bita ihop här nu och lämna över ansvaret till mamma idag.
Vänta tills imorgon, ställa klockan på jobbet så jag kan ringa veterinären så fort dom öppnar.
Usch...
Jag vill nästan ta med mig hunden idag, känns jobbigt att åka iväg.
Vi ses imorgon.
Håll tummarna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0