En trött förälder är inte en bra mamma eller pappa...

Så var jag hemma igen, och sommaren bara fortsätter...
Helt otroligt.
Sol och varmt, jag vill åka på stranden såklart, men får nöja mig med trädgården idag.
Sambon måste städa innan han sticker till fastlandet imorgon och jobbar.
Men det går bra med trädgården, jag ska virka, sola, moster kommer hit så ska vi grilla, sen kommer jag och Milousan gå promenad på Hällarna i kvällssolen.
Det blir en SKÖN dag ändå!

Igår satt vi ute mellan 16 och 17.30...
Och jag fick soleld.
Att solen tar så bra i september, på eftermiddagen, är ju helt sjukt.
Jag kom in som en TOMAT.

Milou ligger brevid och jag kan inte sluta pussa på´na.
Som vanligt.
Hon luktar så gott.
Hundgott, lite schampo, lite gräs och lite hund.

Läste GT för en stund sedan, det var en massa notiser som jag fastnade för, b.la den om att två "ynglingar" sparkat omkull en 14-årig pojke på cykel och försökt råna honom!
Bor vi i Visby eller i Bronx/New york?
Man kan ju undra.

Sen är det debatten om 15-timmars BARNOMSORG som debatteras i tidningen nu.
När man kanske fått sitt andra barn och vill ha sitt ÄLDRE barn på dagis mer än 15-timmar per vecka.
Ja, jag kan verkligen känna med dom som skaffat barn för tätt...
Det är förmodligen jobbigt för både mamma och större barn att inte FÅ TID med sin mamma som man alltid haft.
Eller inte ha tillgång till sina dagiskompisar, lek och bus, som man faktiskt KRÄVER som lite äldre barn.
Som mamma att inte orka ge tid till sitt äldre barn för att man har ett spädbarn som kräver nästan all ens tid.
Att bara ha ETT barn är en lyx.
Att ha fått ett barn som varit så himla lätt och enkelt, aldrig varit jobbigt på vare sig nätter eller dagar och ändå vara en "halvtrött" mamma, ja...
Då vill jag inte veta hur det är att vara "heltrött" mamma med ett barn som inte sover och ett äldre barn som kräver stimulans.
Jag tycker faktiskt att dagiserna borde ha valfrihet i timantalet, och föräldrarna borde få välja själva.
Eller...
Så får kommande föräldrar kanske vänta med att skaffa barn så tätt, och vänta tills det äldre barnet börjat skolan.
DÅ...
Har man mer tid att vara med sin bebis för det äldre barnet har skolplikt.
Ja, jag ska inte ha fler barn så jag slipper problemet, plus att jag blivit bekväm som satan.
Men jag har intressen som jag vill utveckla nu, inte byta blöjor och sova dåligt.
Fast lider med dom som skaffar fler och harvar runt i "småbarns-träsk" och mår skit.

Inser OCKSÅ att den där trenden med att skaffa barn när man blir gammal/äldre suger.
För när man är 20 orkar man med både en, två och tre ungar mycket bättre.
Då kunde man ju festa och jobba sommardagar och nätter i oändlighet, barn hade man förmodligen orkat med MYCKET bättre som ung.
Men vårat samhälle har gjort det till något fult, unga föräldrar ses det ner på, och vår generation skulle utbilda sig och göra karriär först.
Barnen alltså kommer senare och senare i livet.
Som 35-40-åring har man bara inte samma ork som vid 20.
Så folk borde skaffa barn tidigare i livet, ja man missar kanske det som ses som "ungdomskultur" numera:
"Plugga/jobba, resa, supa, festa, knulla", men kanske man skulle kunna skippa det ohälsosamma levernet, och skaffa barn medans man orkar istället?
Knulla, få barn, plugga och jobba istället?
Ja, kanske man inte träffat Mr./Mrs. Right tidigt i livet, eller så har vi blivit kräsnare där också.

Jag ser att min son blivit så stor att han inte har samma behov av mig och sin far längre, och det kan smärta mig i hjärtat som fan.
Jag skulle vilja ha en liten plutt livet ut, en nu har man ju inte den lyxen.
Jag fick barn vid 29, nu ser jag framemot att se min son utvecklas och bli vuxen, även om jag helst hade fryst tiden vid 4 åringen.
Men jag har ett halvvuxet barn och ser framemot BARNBARN istället.
Inte egna småbarn när jag är "gammal".
Jag får ju låna istället och det går lika bra det!

Jag tycker dock:
Mer tid på dagis för dom barn och föräldrar behöver det!
En trött förälder är inte en bra mamma/pappa eller livskamrat.
Alla har olika behov, så är det bara.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0