Bilolycka och Bläse marknad...

Så vad har hänt idag då...?
Jo, det började med en bilolycka på Lummelundsväg!
 
Vi lämnade stan, jag, sambon, gudis och sonen, vi skulle åka efter bästisen och mötas upp ute i Själsö.
Så kommer vi på Lummelundsväg och ser i backen neråt att en man PRECIS krockat och kört av vägen.
Vi stannade på direkten, först på plats OCH dom ända som stannade överhuvudtaget.
Mannen var chockad, hade kört av vägen och hamnat mellan två träd, och sen backat ut och kört fast.
Vi frågande hur han mådde, han sa att han mådde bra...
Jag var ytterst tveksam.
 
Ville att han skulle åka till akuten, han ville inte åka dit, han skulle lifta hem, var helt förvirrad, dock INTE påverkad av något det kan jag försäkra, men helt i chock.
Dom skulle ju ha främmande hemma, frun väntade.
Hjälp...
Fast du kanske behöver åka ner och kolla att allt är okej ändå, proppsade jag på.
Nej, han ville hem.
 
Vi skjutsar dig hem, sa vi, du behöver verkligen inte lifta.
Han ringde frun, berättade vad som hänt, in i bilen och så vände vi mot stan igen!
Jag ringde bästisen, berättade vad som hänt, ville dom vänta så fick dom gärna göra det, annars fick vi komma efter...?
Dom väntade vid hennes syrra.

Vi körde hem mannen, jag frågade än en gång hur han mådde när vi passerade sjukhuset, nej hem.
Väl hemma frågade jag om han inte kände han inte av nacken eller nå´t?
Jo, nu kände han av stelhet i nacke och ner i ryggen!
Okej, sa jag, men då tycker jag att du ändå måste åka ner och kolla detta.
Jag berättade hur lätt man kunde få en whiplash, och efter hans rejäla avåkning så... bla... bla... bla.
Ja, men vad ska man göra när han tycker att han mår bra och det ända han kan tänka på är att dom skulle ha gäster...?
Inte mycket.

Vi lämnade mannen och sa "Hej då och lycka till".
Drog mot Själsö igen, klockan var 14.15, marknaden i Bläse stängde 16.00.
Skulle vi hinna med någon marknad alls?

 
Det började skymma, och på udden vid Bläse...
 
 
... då blev det snöstorm och kolmörkt!
Kvart över tre var vi framme vid Bläse...
 
 
 
... elden brann och ALLA marknadstanter-och-gubbar höll på att packa ihop!
Det gapade tomt lite här och var och vi sprang runt på tre minuter för att hinna se och köpa något i alla fall.
 
 
Men jag köpte den SVINDYRA hemkokta kolan, en påse till mig för 72 kr och en till mamma för 40 kr.
Sen satte vi oss i den helt ödsliga och tomma kafeterian och åt gröt, ostmackor, skinkmacka och kaffe!
Ja, och vi skrattade rejält åt våran låååååånga färd mot...
Ingenting.
När klockan var prick fyra var det bara vi 6 marknadsbesökare kvar...
 
 
Hohooooo (eko, eko...)
 
 
Ja, så det var våran 1:a advent, lite annorlunda än vi tänkt oss.
Men, vi gjorde en god insats i alla fall och vi hann köpa kola och äta gröt.
 
Fast som bästisen sa:
"Näste år då planerar vi det här LITE bättre och om jag jobbar så ska jag fan ta semester när det är Bläse marknad!"
Punkt liksom.
Jag skrattade och stod ute i mörkret och snöstormen, fotade granen och sa:
Ja, men vi fick ju umgågs i en hel halvtimme- 45 minuter åtminstone!
Jihaaa.
Vi kanske skulle ha stannat i stan...?
Men, men, som sagt, nästa gång tar hon semester om hon jobbar så det inte blir så sent och vi försöker rädda folk i bilolyckor lite tidigare 
 
När vi sen åkte hem i kolmörkret tog snöstormen extra fart, jag var glad att vi kom hem till stan i ett enda stycke.
Nu ska vi se på "Face off", ändå kan jag inte sluta tänka på mannen som körde av vägen...
Jag vill liksom ringa och fråga hur han mår.
Jag väntar tills imorgon, sen ringer jag nog.
Man blir berörd, och jag hade hellre fått kört honom till akuten än hem faktiskt.
Vi ses senare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0