Sköldpaddshastighet...

Micke Persbrandt hänger fortfarande uppe.
Mamma verkar förtjust.
Annars, när jag inte har busat, så har jag sytt...





Jag valde att inte sy fram och baksida som mönstret ska vara, för det ska vara sytt i 4 delar, med sömmar mitt på, både bak och fram.
Jag valde att sy i två delar istället, och inga sömmar i mitten.
Gjorde en del till av orginalmönstret, och la ihop det fram och bak, så det blev ett enda stycke både fram och bak, när jag skar ut tyget.

Men...
Det här reatyget som jag bara älskar, visade sig vara en mardröm att sy i, jepp, för tyget ser exakt likadant ut på både fram och baksidan.
Det gör att när man i andra tyger har lite skillnad på färgen på fram och baksida och sen har vikt in en fåll och ska sy...
Då ser man klart skillnad på svagare färg respektive starkare för på framsidan och då kan man följa fållen enkelt.
Men på det här tyget blir det ingen skillnad, färgen och glansen är exakt densamma, så man ser INGEN skillnad.
Plus att det är så mörkt tyg.
Asjobbigt för ögat, tro mig!
Jag kan ställa in hastigheten på min symaskin, så jag har fått ställa in den på...



... Sköldpaddshastighet!
Ja, allt för att det inte ska bli något snabbt snedsteg så jag måste sprätta, sprätta och åter sprätta.
Skitjobbigt, för inte nog med att man inte ser, det tar ju evigheter att sy i denna hastighet också.



Jag fick till halslinningen snyggt som genom ett mirakel, och det var INTE kul att sy just den.
När klockan var 16 fick jag lägga ner helt, dagsljuset började försvinna och även om jag har starka lampor i syrummet så blir det fel ljus.
Då såg jag ännu sämre.
Jag har hunnit sy sömmarna på framstycket av blusen, har bakstycket kvar, plus att sy ihop den.
Hade jag kunnat sy längre idag så hade jag blivit klar, denna blus tar väl ca 2½-3 timmar att svänga ihop.
Jag klockar mig så får jag se hur långt tid det tar i slutändan.

Så funderar jag på vad jag ska sy i resten av allt det där tyget som ny visade sig vara "Ögat-jobbigt"...?
Jag får nog sy saker med mycket gummiband i, så jag slipper vara så NOGA när jag syr.
Tror iallafall att det kommer bli ett par fluffiga sommarbyxor av det också, och då blir det gummiband både uppe och nere.

Milou har åkt på riktigt med däng av Leo idag, han bet henne i läppen när hon försökte SLICKA på honom.
Jag har döpt om honom till Leo Vicious nu (synd att jag inte döpte honom till Sid, då hade det varit klockrent ;) och han fick en knäpp på nosen.
Milou tjöt som en stucken gris, och jag försökte att inte ömka med henne för mycket.
Ingen stor skada, syns inte alls, men Milou är...
"Stora sorgsna ögon", snörvel.
Jag kan ha dörren till köket vidöppen, Milou skulle inte närma sig köket om det så gällde livet.
Leo "Kaninen" Vicious kan skutta friare än vanligt, och han har återigen visat VEM som bestämmer här, och vart skåpet ska stå.
"Kom inte in till mig och försök vara snäll, man slickar inte på en kaninkung ostraffat!"
Jag förstår PRECIS hur han tänker
Nu ska jag göra annat handarbete, återkommer senare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0