Mina bästa luktsuddisar...

Sonen väckte mig 06.22 när han hämtade hunden av någon anledning in till sig.
Sen slumrade jag till igen, och vaknande ur dvalan 10 minuter senare när han dumpade henne i min säng igen.
Snark!
Så nödvändigt.
Steg upp när klockan ringde vid 07-tiden och kände mig...
Trött.
Fixade ALLT innan jag satte mig för att frukosta i soffan, sonens väska med papper och gympaprylar, tvätt, bäddning och sen...
Tidningen, fil och flingor och kaffe, jag bara typ slappar.

Vi satt uppe länge och såg på film igår, det blev en skratt/kärleksfilm "Crazy Stupid Love".
Den var väl inge vidare tyckte jag, fånig kärlekshumor utan edge, inget för mig.

 

Sen kom hamnade vi i "Tropic Thunder" och den såg vi faktiskt hela familjen, och...
Det märks att sonen har samma humor som jag.
Han skrattade så han vek sig dubbel, och i vissa scener kunde han inte ens sluta skratta.
När jag såg den filmen första gången, då skrattade jag så mycket så jag fick kramp i magen.
Jag skrattade så tårarna sprutade, jag tjöt av skratt.

Nu har jag sett den tre gånger, och den är fortfarande KUL som fan...
Men har man redan sett skämten 3 ggr så skrattar man/jag inte som när man ser en film första gången.
Jag gillar ju inte upprepade skämt.
Men jag skrattade åt sonen, för han skrattade så hjärtligt, så man kan inte låta bli att skratta när någon annan skrattar.
Det blev sent, senare än sonen får vara uppe, men det fick bli ett undantag igår.
Han ville så gärna se klart filmen, så OKEJ DÅ, sa jag.
Bra iofs att han var uppe tidigt då utan att jag behövde väcka honom.

Så kunde jag inte låta bli att reagera när jag såg en artikel i tidningen idag.
Det handlade om S:t Hansskolan, min fina gamla skola där jag gick från 1:an till 6:an.
Idag stod det att skolan bjudit in en massa föräldrar och barn från landsbygden, och försökte locka dom att börja i skolan.
Och DET var väl iofs ett bra initiativ, om det inte varit så att rektorn uttalade sig följande:

"-Vi har gott om utrymme. Det går knappt 20 barn i varje klass och vi kan ha mellan 25 och 29 elever i en klass, säger Sten Sandberg, rektor"

Knappt 20 barn i varje klass LÅTER JU SOM EN DRÖM!!!!
Snacka om att varje lärare borde ha MER TID att hjälpa barnen i klassen, mindre stimm och stoj.
Lättare att hålla ordning och lättare för lärarna att lära ut.
Varför i helvete vill dom knöka in MER ungar i varje klass, 25-29 barn???
Det låter djäkligt dumt tycker jag.

Ja, jag var tvungen att tänka efter hur JAG tyckte det var att vara i en klass på 22 barn, som vi var under mellanstadiet...

Jag kollade bilder och vi startade som 19 barn under lågstadiet, och så kom det till 3 stycken.
Någon flyttade iväg också, men på sluttampen var vi 22.
Jag tyckte det var VÄLDIGT STIMMIGT, men jag var naturligtvis en bidragande orsak.
Men det var mest när jag INTE fattade något ämne som tex matte, då sket jag i allt och viskade med bänkkompisen, skrev och skickade lappar till andra, ritade i ritboken, rotade i bänken och sorterade mina bästa luktsuddisar i luktording.
Jag var verkligen inte ensam, men det var jobbigt när vi var fler, för vi var en ganska PRATIG klass överlag.
Lätt att tappa koncentrationen när alla viskade, babblade och fnissade.
Vet att mina föräldrar hade synpunkter vid något möte, att det var för många i klassen.

Då ska man väl vara glad att man slipper skolan nu isåfall, om dom ska trycka in 9-10 ungar TILL i en klass.
Det är låter väldigt idiotiskt tycker jag, tänk er den ljudnivån i klassrummet, huvva.
Stackars lärare och stackars barn, säger jag.
Lägg då till att S:t Hans är en gammal skola i sten, med väldigt högt i tak i klassrummen.
Det ekade och var rundgång då, och är förmodligen fortfarande.
Och klassrummen, hur ska dom få plats?
Jag menar klassrummen ser nästan exakt ut som förr, och det är inte direkt några jätterum.
Ska dom stapla barnen uppå varandra?
Värna om dom "små" klasserna på 20 elever, tycker jag.
Låt barnen och lärarna få lära sig och lära ut i någelunda dräglig skolmiljö.
Jaha ja, det var dagens åsikt!
Nu ska jag ta och fundera på min klänning, det blir nog en klänning iallafall.
Jag färdigställer den, så får jag se sen vad jag gör med den.
Vi ses senare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0