Klänningen NÄSTAN klar...

Hej-o-hå...
Här har jag varit så uppslukad att jag helt glömde bort att duscha förut.
Fast NU har jag gjort det.
Ja, det var lika bra att köra igång direkt med att sy, annars hade jag väl aldrig kommit till skott.
Jag har blivit grymt nöjd, so far, och kan snart säga:
"Odd Molly", släng er i väggen!
Här kommer Madde i sin nya sommarklänning, i egen design.
Det enda som saknas med den här klänningen för att den skulle vara HELT egengjord, det är att jag borde ha odlat bomullen, spunnit tråden och vävt tyget också

Jag började med att klippa till längderna på tyget, det som jag batikfärgat SJÄLV (skryt) , sen zick zacka, vidare sy i rynktrådar upptill...



... rynka tyget, nålade fast min EGENHÄNDIGT virkade (skryt igen;) spets upptill,
Sy fast...





... och sen slutligen sy ihop den i sidorna...







Ja, och nu måste jag virka axelband och en liten spets nertill.
Sen har jag gjort mitt HELT eget färgade, virkade, designade oversize-klänning till sommaren!
Den är så JAG.
Jag är himla nöjd (som vanligt) och att jag fick till rynket snyggt, jag tycker sånt är lite pilligt och fixigt, med det blev ju bra...?
Och den tunna bomullsvoilén är lätt stt sy i.

Jag har dessuton gett bästisen Klokboken en uppgift...
Hon ska få köpa en sydocka/provdocka till mig på Ohlssons tyger i "Estockholma" och ta med hem.
Dom har en jättebra och prisvärd, inställningsbar sydocka, jag behöver verkligen en.
Det är hopplöst att hålla på och ta av och på sig själv och försöka nåla snyggt.
Jag behöver en provdocka som jag kan ställa in mina egna (och andras senare kanske) mått och nåla enkelt på dockan.
Av och på, swisch!!!
Den blå jag har är ju en utställningsdocka, helt värdelös att SY EFTER och nåla/prova på...
Men bra dock att visa UPP alster på.
Jag behöver en ordentlig grej att arbeta med helt enkelt!
Nu när jag ska bli proffsdesigner typ.
Eller var det kanske chefsdesigner för mitt eget märke...?

Nu har jag inte tid och fjanta runt här, jag måste ha kaffe och leta upp en spetskant till axelband och bård i någon bok, och börja virka.
Återkommer senare.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0