Ett nej är alltid ett nej...

Eh...
Alltså NU vet jag inte om jag ska bli skitförbannad, eller ASFÖRBANNAD eller kanske slå ihop dom båda och bli vansinnigt förbannad...?
Jag googlade PRECIS den där nya krämen hudläkaren skrev ut till mig, den jag skulle använda som KOMPLEMENT till Tetralysalen och Metronidazol som jag har...
Och GISSA, bara GISSA vad den där krämen innehåller...????
 
Jo, ROACCUTAN.
Okej, vi hade språkförbristningar idag jag och den polska läkaren, men det gick ta mig fan inte att ta miste på att jag inte vill ta Roaccutan vare sig internt eller externt på/i min kropp.
Ändå skriver hon ut en sådan kräm!

??????????
??????????
??????????
??????????
??????????
What is the fucking problem?
 
Vi börjar med en liten artikel som stod i Aftonbladet...

"... Nu lanseras en ny receptbelagd kräm, Epiduo. Den innehåller bland annat A-vitaminsyra – ett av de mest verksamma ämnena mot akne. Ett annat verksamt ämne är bensoylperoxid. Forskarna har nu kommit fram till att dessa ämnen kan kombineras i en och samma kräm.
Läkemedelsverket har nyligen slagit fast att krämen är effektiv och har godkänt den för försäljning i Sverige i maj. Enligt läkemedelsföretaget Galderma ger salvan resultat redan efter en vecka.
Mats Berg, överläkare vid Mälardalens sjukhus, är också positiv.
Receptbelagd

Receptbelagd

– Kombinationen kan vara extra effektiv mot akne. Tyvärr kommer Epiduo att bli receptbelagd. Kanske finns en rädsla att A-vitaminsyra vid utvärtes bruk kan orsaka fosterskador, men det är totalt nonsens, säger han.
A-vitaminsyra finns även i tablettform.
Men Roaccutan, som den medicinen heter, har varit ifrågasatt på senare tid. Bland annat för att orsaka depressioner.
– Det finns fallrapporter men inga vetenskapliga bevis. Roaccutan är otroligt bra, men 
ska bara användas vid svår akne eftersom den kan ge fosterskador, säger Mats Berg."

Konstigt att det då kommer SÅ många och fler rapporter om just psykiska problem och mental ohälsa JUST i samband med Roaccutan...?
Sen kan vi läsa vidare från "Fass.se", notera just uttalandet läkaren gjorde om att "det var totalt nonsens om fosterskador" i samband med denna medicinen, och så läs vad FASS anser i den frågan...
Jag har strukit under även det...
 

1. VAD ÄR EPIDUO OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?

 

Epiduo är avsett för behandling av akne.

Den här gelen kombinerar två aktiva substanser, adapalen och bensoylperoxid, vilka verkar tillsammans men på olika sätt:


Adapalen tillhör en grupp läkemedel som kallas för retinoideroch de verkar specifikt på de processer i huden som orsakarakne.


Den andra aktiva ingrediensen, bensoylperoxid, verkar som ett bakteriedödande medel och genom att mjukgöra och flaga av det yttersta hudlagret.


Adapalen och bensoylperoxid som finns i Epiduo kan också vara godkända för att behandla andra sjukdomar som inte nämns i denna produktinformation. Fråga läkare, apotek eller annan hälsovårdspersonal om du har ytterligare frågor och följ alltid deras instruktion.


2. INNAN DU ANVÄNDER EPIDUO

Använd inte Epiduo:

  • om du är allergisk (överkänslig) mot adapalen, bensoylperoxid eller något av övriga innehållsämnen i Epiduo.

Var särskilt försiktig med Epiduo:

  • Du bör inte använda Epiduo på områden där du har skärsår, skrapsår eller eksem.

  • Se till att Epiduo inte kommer i ögonen, munnen eller näsborrarna eller andra mycket känsliga områden på kroppen. Skulle detta ske, skölj omedelbart dessa områden med rikligt med varmt vatten.

  • Undvik överdriven exponering för solljus och UV-bestrålning.

  • Undvik att få Epiduo i håret eller på färgade tyger eftersom gelen kan orsaka blekning. Tvätta även dina händer noggrant efter att du har använt läkemedlet.

Graviditet och amning

Epiduo ska inte användas under graviditet.

Om du blir gravid under tiden som du använder Epiduo måste behandlingen avbrytas och du bör informera din läkare så snart som möjligt för ytterligare uppföljning.

 

Viktig information om något(ra) av hjälpämne(na) i Epiduo:

Epiduo innehåller även en ingrediens som heter propylenglykol (E1520) som kan orsaka hudirritation.

Användning av andra läkemedel:

Tala om för läkare eller apotekspersonal om du tar eller nyligen har tagit andra läkemedel, även receptfria sådana.

  • Använd inte andra akneprodukter (som innehåller bensoylperoxid och/eller retinoider) samtidigt med Epiduo.

  • Undvik att använda Epiduo samtidigt med kosmetika som är irriterande, uttorkande eller som orsakar fjällning av huden.


3. HUR DU ANVÄNDER EPIDUO

Epiduo är endast avsett för behandling av vuxna och ungdomar från 12 år och uppåt.

Applicera gelen i ett tunt lager på de akneangripna områdena en gång dagligen vid sänggåendet. Undvik ögon, läppar och näsborrar. Huden ska vara ren och torr före applicering. Du bör tvätta händerna noggrant efter att du har använt Epiduo.


Läkaren talar om hur länge du behöver använda Epiduo.


Om du känner att effekten av Epiduo är för stark eller för svag, kontakta läkare eller apotekspersonal.


Om du upplever en kvarvarande irritation när du applicerar Epiduo, kontakta läkare. Du kan bli ombedd att smörja in en fuktkräm, använda gelen mindre ofta eller upphöra med behandlingen under en kort period, eller avbryta behandlingen helt.

Om du använt för stor mängd av Epiduo eller svalt gelen av misstag

Om du använder mer Epiduo på huden än vad du behöver, så kommer du inte att bli av med din akne snabbare men din hud kan bli irriterad och röd.


Om du har använt för stor mängd läkemedel eller om t.ex. ett barn fått i sig läkemedlet av misstag eller om du svalt läkemedlet av misstag kontakta läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel. 112) för bedömning av risken samt rådgivning.

Om du har glömt att använda Epiduo

Använd inte dubbel dos för att kompensera för glömd dos.

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Epiduo orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.


Epiduo kan orsaka följande biverkningar på det område där det applicerats:


Vanliga biverkningar (inträffar hos färre än 1 av 10 patienter)

  • Torr hud

  • Lokala hudutslag (irritativ kontaktdermatit)

  • Brännande känsla i huden

  • Hudirritation

Mindre vanliga biverkningar (inträffar hos färre än 1 av 100 patienter)

  • Klåda i huden (pruritus)

  • Solsveda

Ingen känd biverkningsfrekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data): svullet ansikte, allergiskt kontakteksem.


Om hudirritation uppkommer efter applicering av Epiduo är den vanligtvis mild till måttlig, med lokala symtom somrodnad, torrhet, fjällning, brännande känsla och smärta i huden (stickande smärta), och är som störst under den första veckan och som sedan avtar utan ytterligare behandling.


Om några biverkningar blir värre eller om du märker någrabiverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

5. FÖRVARING AV EPIDUO

  • Förvaras utom syn- och räckhåll för barn.

  • Används före utgångsdatum som anges på kartongen. Utgångsdatumet är den sista dagen i angiven månad.

  • Tuben ska kastas 6 månader efter att den öppnades för första gången.

  • Förvaras vid högst 25ºC.

 

Medicinen ska inte kastas i avloppet eller bland hushållsavfall.

Fråga apotekspersonalen hur man gör med mediciner som inte längre används.

Dessa åtgärder är till för att skydda miljön."

Hm, detta verkar ju vara en PARTY-kräm/gel av rang!?
(Undvik att få Epiduo i håret eller på färgade tyger eftersom gelen kan orsaka blekning. Tvätta även dina händer noggrant efter att du har använt läkemedlet.)
Någon som vill ha, jag kan sälja receptet dyrt isåfall.
Not.

 

Okej, låt mig då sammanfatta mig för ikväll...

 

Det var väl en jävla tur att jag inte tog ut den här krämen och slängde ut dyra pengar...
På något som jag absolut inte hade använt sen.
Dra åt helvete med den där jävla hudläkaren, URSÄKTA men det är så jag verkligen känner och det står jag för, som höll på att lura på mig en kräm innehållande ett ämne jag ABSOLUT gjorde klart att jag inte ville ha!
Hon kan omöjligt ha missuppfattat mig på den punkten, omöjligt!!!!
Det är då fan att man MÅSTE dubbelkolla allt här i världen för att inte råka ut för en blåsning eller roaccutan i fejset!!!!
Man måste verkligen i alla lägen vara sin egen detektiv.

Jämt!
Det är ju inte bara i medicinska frågor, utan i annat också.
 

Och jag kan ge mig fan på...
(Ja, ursäkta att jag svär som fan just nu, och att mitt språk är mig ovärdigt, men jag blir så förbannad...)
... jag fortsätter:

 

"ger mig fan på"....
Att även om det bara skulle vara två-tre procent som får psykisk ohälsa och blir deprimerad av roaccutan...
Då skulle JAG naturligtvis vara en av dom två-tre procenten!
Inte fucking värt att chansa.

Samt en öppen uppmaning till sjukhusledningen som tillsätter en läkare som inte behärskar svenska språket till fullo INNAN hon sätts i tjänst.
"Ett NEJ är alltid ett NEJ", det får vi lära oss redan som små i det här landet.

Så säger jag NEJ till behandling av någon form av Roaccutan, då menar jag NEJ!
Inte "JA", inte "KANSKE", nej "NEJ"..
Jag menar "NEJ" som i "N-E-J", no, njet, non, eller på vilket språk ni vill.

Nu skiter jag i det här för idag, och ska försöka låta bli att koka över att jag höll på att bli blåst!
Och deprimerad på kuppen.

 
P.s. Lita aldrig på NÅGON, det är mitt tips det! D.s
 
 

 

 

 

 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ja, det finns verkligen många allvarliga biverkningar med roaccutan. :/

2012-10-10 @ 20:24:18
URL: http://www.allt-om-acne.se/roaccutan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0