Först rådjur, nu vildsvin...

Oj...
Här har det pratats må ni tro.
Vi har nog pratat örona av varandra gissar jag, och då hann vi ändå bara med en bråkdel.
Men vi ska snart ses igen, vi kan INTE låta det gå typ 2 år till nästan gång, som det gjorde denna gången.
Jag svängde ihop enklast möjliga, korvstroganoff (lite höstfeeling ändå), kokt potatis, sallad och sen äpplen i ugn som grädden på lunchmoset 
Ja, och sen har jag inte gjort något mer idag, fast jag är trött ändå.
 
Någon mer än jag som sett denna nyhet?

Misstänker att vildsvin planteras in

Vildsvin har setts på mellersta Gotland. Nu misstänker Jägaregillet att någon aktivt försöker plantera in dem på ön.

- Det vore en katastrof, säger Jägaregillets ordförande Johan Thomsson.

På fastlandet orsakar vildsvin enorma skador. Nu misstänks de olagligt ha förts till Gotland.

- Ryktet går. Folk säger att det fraktas vildsvin med hästtransporter från fastlandet, säger Johan Thomsson, ordförande i Gotlands skarpskytte-och jägaregille.

Jägaregillet gör nu allt för att stoppa införandet av vildsvin till Gotland.

- Det finns några enstaka jägare som vill ha dem här. Om man tycker att rådjuren har blivit ett problem, är det ingenting mot den skada vildsvinen skulle göra.

 

Martebo-Bro...

I början av oktober sågs vildsvin i området Martebo-Bro, vilket har fått Jägaregillet att ansöka hos länsstyrelsen om tillstånd att få avliva djur på annans mark.

- Om vi inte får ansökan beviljad är jag helt övertygad om att vi får en vildsvinsstam här på Gotland, säger Johan Thomsson.

Tillståndet kan vara kontroversiellt, eftersom markägaren inte kan neka avlivning av vildsvin på sin egen mark.

- Det handlar inte om jakt, utan om en ren avlivning. Då gäller andra regler och man får till exempel skjuta från bil. Men det här är resurskrävande.

 

Skövlar...

Vildsvin är nattaktiva och kan under en enda natt beta av ett område på 100 hektar.

- De här djuren är några jäkla typer. Det räcker inte med elstängsel, en meter stentun är nog det enda som hindrar dem från att komma in i trädgårdar, säger Johan Thomsson.

Han uppmanar nu den som ser ett vildsvin på Gotland att omedelbart kontakta Jägaregillet.

Den 31 oktober ska länsstyrelsens viltförvaltningsdelegation ta upp frågan. Länsveterinär Agneta Karlsson Norström:

- Jag ser jätteallvarligt på det här och tänker sätta ned foten. Vildsvinen har inga fiender och stammen skulle öka med blixtens hastighet.

 

Nån jävla måtta får det väl vara nu?

Först smugglade några jävla idioter in rådjur på den här ön, som nu dragit upp viltolyckorna i höjden eftersom dom är så många.
Dessutom dragit hit fästingburna sjukdomar som INTE fanns på den här ön innan rådjuren.

Och i mina ögon borde man skjuta av vartenda rådjur, ingen pardon, alternativt samla ihop hela rasket och köra över dom till fastlandet.

 

Och nu VILDSVIN????
Vad är det för IDIOTER som sysslar med såna här aktiviteter, jag bara undrar liksom?

Bara den här meningen gjorde en ju mörkrädd...

 

- Ryktet går. Folk säger att det fraktas vildsvin med hästtransporter från fastlandet, säger Johan Thomsson, ordförande i Gotlands skarpskytte-och jägaregille.

 

Det var ju precis likadant med rådjuren, och BÅDA arterna är ju skadedjur.

Nej, den här gången hoppas jag inte att Länsstyrelse, kommun (eller vem det nu är som har ansvaret för just en sådan här fråga, men det VERKAR vara Länsstyrelsen...) är så himla flata, utan att vildsvinen försvinner/skjuts av direkt.
ALTERNATIVT, den djurvänligaste åtgärden, samlas in och skeppas tillbaka till fastlandet OMEDELBUMS!


Jag tycker det är skam på torra land, att det finns såna idioter på den här ön som gör sån´t här.
Och det står jag för till hundra procent, sen kan ni skicka arga mail och typ skriva vad fan ni vill om ni råkar läsa detta inlägget.
Ni är idioter och dumma i huvudet.

 

Smugglar ni in ett skadedjur för ert höga nöjesskull, bara för att ni ska få skjuta av en vildsvinsstam i en kommande framtid?
Ha en "jaktsäsong" här på ön?
För lata för att åka över till fastlandet och jaga där?
Ja, man kan ju spekulera så hela skallen trillar av, men en sak kvarstår:
Ni är idioter.
Så, har jag gjort min ståndpunkt klar?
Bra, då sätter jag PUNKT där.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0