Hemma igen!

Så är jag hemma igen.
Och när jag lämnade ett SOLIGT och varmt Stockholm imorse, då gnisslade jag ärligt talat tänder av ånger.
Jag hade ju kunnat stanna idag också, gjort Söder osäkert ännu en dag och åkt ikväll.
Fast...
När jag väl kom hem till ett blyertsgrått och regnigt Gotland vid 14.30-tiden, såg det älskade Hällarna från båten, då var jag GLAD att vara hemma igen.
Fast...
Jag saknar faktiskt Stockholm.
Fast...
Det är skönt att få komma hem till sitt eget, även om jag sköter mig själv hos Klokboken.
Så jag ville stanna kvar, men är glad att jag är hemma.
Typ.

Men jag kommer SNART åka upp igen, jag har börjat älska Stockholm som besökare.
Stockholm gör sig bäst när man är själv i stan och man får gå som man vill.
Vara anonym och bara försvinna i befolkningen 
Och när man sen kommer hem till lugnet, då är det himmelskt.
 
När jag åkte upp var båten fullsmockad, nu var den knappt halvfull.
När jag åkte upp hade jag två trevliga "herrar" i min egen ålder som ville vara trevliga och underhålla mig hela resan.
Ja, det gjorde att resan gick fort upp...
Men dom pratade hål i huvudet på mig och jag var ju tvungen att prata lika mycket och artigt tillbaka.
Idag kunde jag bara krypa upp i stolen, köpa macka, bulle och kaffe och ägna mig åt Kajsa Grytt´s självbiografi.

Så till lite Stockholmsbilder!
Och vi börjar med dom där tiggarna som är überalles där uppe i storstan.
Jag träffade ytterligare en tiggare som jag bara var tvungen att kapitulera innför!
Alla tigger i långa rader, men denna tiggare har iallafall varit innovativ och extraordinär...

 


COOL TIGGARE!!!
Han hade varit och investerat i en "Döden-kostym" med mask, kåpa och svärd.
Kanske han missat att Döden har en lie och inte ett svärd, eller så fanns det ingen lie när han investerade sina FÖRRA ihoptiggda pengar i denna vinnande outfit!

Och som ni märker så stod han inte med någon liten liten kopp framför sig, som alla dom andra tiggare.
Ack nej, här kör vi med ett spann.
Och han tjänade kosing kan jag säga, just pga av den där "Döden-dressen".
Folk tyckte han var/är ROLIG där står han och vinkar till förbipasserande, och folk skrattar och slänger i pengar.
Så även jag.
Jag blev charmad och tyckte han var kul, och slängde i en femma.
Jag undrar hur många tiggare som kommer ta efter detta exemplet inom en snar framtid...?

Snart bjuder Stockholm säkert på rader av Snövit´s, Askungar, clowner, Frankensteins, Draculas och gud vet vad mer längs Drottninggatan.
Och borta är dom små tiggarkopparna från McDonalds och där står hinkar istället.
THINK BIG i tiggarbranschen, säger jag bara!
För övrigt kan jag säga att tiggarna är över hela stan innanför tullarna.
Längs hela Söder-trippen jag tog i tisdags, i hela city och längs hela den promenadrutten jag tog från city till S:t Eriksplan igår.
Till och med i Alviks centrum stötte jag på tre stycken, sjukt, är min åsikt.

Så till tyginköpen jag gjort.
Vi börjar med det billiga och prisvärda viscosetyget med tungt fall...

 
Och så tyget jag köpte på AfroArt...
 
 
Lovely, eller hur...?
Nästa gång ska jag köpa...
 
 
... detta lilablåa batiktyg.
Men nu räckte inte pengarna.
Tog även några bilder från affären på deras UNDERBARA keramik...
 
 
 
Jag blir allt lite sjuk av dessa underbara färgkaskader, och på AfroArt finns många olika hantverk och varje afrikansk hanverkare finns presenterad med ord och bild.
Detta är verkligen en affär jag rekommenderar 
Så till det sista tyget jag har köpt, och min favorit...
 
 
Silkestyg i 50-talsprint som är lite som gammeldags scarves som min mormor hade förr.
Detta tyg kräver foder under, för det är tunt och slinkigt.
Men jag ÄLSKAR mönstret.
Det kommer bli något raffigt klädesplagg till Österholmskan 
Sen var jag ju på...
 
 
... Tygverket!
Fast här på stora Tygverket där jag knäppte denna bild, hittade jag inget, det var på lilla Tygverket jag hittade...
 
 
 
 
 
 
... dessa tyger, och hade jag bara varit rik...
Då hade jag köpt allt jag hittat och blivit kär i!
Men nu har jag varken pengar eller armar att bära med, så då får man välja det man har råd med.
Ångrar dock att jag inte köpte döskalle-tyget, för det hade blivit ett läckert klänningstyg.
Man får hålla tummarna att det finns kvar vid nästa Stockholmsbesök.
 
Hornsgatan, fotad från "Puckeln"...
 
 
Björns trädgård...
 
 
Strömmen och Regeringsbron.
Eller alltså jag stod på Regeringsbron och fotade, vet inte vad bron på bilden heter...?
Men Strömmen är samma Ström överallt i Stockholm i alla fall...
 
 
Stockholm, från Alvik mot city, fotat från tunnelbanetåget...
 
 
Passerade en antikaffär igår på Odengatan som var fullsmockad med häftiga kristallkronor...
 
 
... jag gick in och frågade om jag fick knäppa en bild, och det fick jag.
Så visade det sig att affären ägdes av en GOTLÄNNING, en man från Rute socken och som bott i Stockholm i 50 år + någonting.
Jättekul, så där stod vi och pratade om ön och om oss själva.
Mysigt möte och mysig antikaffär, tyvärr inget för min plånbok bara.
Önskar att jag knäppt några bilder i den där affären jag berättade om igår, det lilla dockskåpet som ägdes av den exentriska gamla damen.
Men jag var så uppe i kläder, hattar, spetsar, så jag glömde att fota.
Men det lovar jag att göra till nästa besök, även tipsa om VAD affären heter, för det är verkligen värd ett besök...
Om inte annat för er läsare att göra som ett studiebesök i en annan tid.
Ja, och nu blir det inte mera bilder, jag tror det får räcka!
Och nu ska jag äta, vänta på att sambon ska komma hem så vi får kramas lite!
Milou och jag har MYST HELA EFTERMIDDAGEN sen jag kom hem, hon ligger tätt, tätt och verkar ha saknat mig väldigt mycket 
Och jag henne.
Och sambon.
Vi ses senare.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0