Utflyktardag...

Det blev en utflyktardag idag.
Ja, jag fick med mig boysen på en...
Väldigt oplanerad utflykt söderöver.
Alle andre åkte ti Kräklingbo, men vi vi åkte till Hemse, Ekstakusten, Fröjel/Gustavs och Klintehamn som slutstation!
Sambon undrade om vi skulle åka till marknaden i Kräklingbo, men jag kände:
Näe, jag orkar INTE trängas med en massa jäkla folk!

Så jag undrade om vi inte skulle åka till Hemse city och shoppa lite istället, vilket sambon SÄKERT UNDRADE VARFÖR, jag ska förklara varför snart.
Och sen lite hav, strand och promenad, oki, det blev planen.

Och nu är det ju så här, senast jag var i Hemse var för tre år sedan, jag menar Hemse är ju inte nästgårds för mig direkt.
Och sist jag var där var när jag och Nybyggarna var på loppisrunda på sudret, och samma sommar som jag fick min whiplash.
Alltså vet jag att det var 3 år sedan.
Och grejen är den, att då fanns det massor med små mysiga affärer i Hemse, det var inte bara garn-&-tygaffären, nej, det var ost, present, hantverksaffärer, jätteloppishus m.m ska tilläggas.
Vad finns kvar nu?
Inte mycket.
Det gapade tomt i var och varannan affär på Storgatan, så, ja, det var inte så mycket att se på, eller shoppa.
Outlet ladan var dessutom stängd för säsongen och storloppishuset var igenbommat för längesedan.
Jaha...
Så snopet.

Det blev att vi gick till "Bagarns" och fikade i trädgården efter att ha gått runt lite i dom få affärerna som fanns...
 


Sonen tog macka och hallonsoda, jag tog kaffe och SAFFRANSBULLE med mandelmassa, och sambon tog mjukglass med chokladtopping.
Eller han hade sagt till mig att han ville ha "mjukglass med chokladströssel" påstod han, men jag hörde "chokladtopping".

Bara det att "toppingen" rann ju längs hela våfflan, och sambon sa:
"Man tar väl inte TOPPING till våffla heller, det tar man ju till BÄGRAE!!!"
Och så ville han väl förmodligen tillägga "DUMSKALLE", på slutet också, men avstod för att inte skapa dålig stämming på utflyktandet.
Jag sa:
"Du sa topping, jag hörde det klart och tydligt!"
Nåväl, toppningen rann, men glassen var god ändå 
 
Sen åkte vi mot kusten igen, och hamnade naturligtvis i Eksta...
 

 




 
Och vi mötte jättefina kvigor som vän av djurväns-ordning var tvungen att fota...
 


Milou var i sitt esse under promenaden längs havet...
 


... tjohoo, fortare matte, och kolla där, FÅGLAR, jag måste jaga, och en rabbis, måste jaga den också, och två svanar...
Nä, dom var lite för läskiga och väste inte SÅ trevligt mot den fega lilla vovven 



Lilla Karlsöien...



Så hoppade vi i bieln och tuffade vidare till Fröjel och fikelägret där vi satt i lä i solen en stund...
 


Milou härjade fritt...
 




Och så promenerade vi runt lite där också.
Så åkte vi till Klintehamn och handlade till kvällsmaten, men MER om den handeln imorgon.
Vi har haft en mysig dag i alla fall, och mysigt att sonen följde med utan knorrande 
Nu ska jag kolla hur bilderna på jeans baggybyxan blev, återkommer straxt igen.
 


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Ekstakusten och Valbybodar är aldrig fel!

Jag gillar Hemse faktiskt även om det är lite glest med butiker där så är det rena himmelriket jämfört med Klintehamn.

Kram, Ingrid

Svar: Nej, Eksta är aldrig fel, NÅGONSIN, och idag var det ju helt dött längs kusten, förutom vi och kvigorna då ;DJa, det kanske är lite fler affärer än i Klintehamn, men det var ju jättemysigt med lite fler affärer som det då var för ca 3 år sedan.
Men det kanske inte gick runt med så många affärer i lilla Hemse, synd tycker jag i alla fall. Kram Madde
Madde

2012-09-08 @ 22:58:56
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0