Skulle inte F-huset jämnas med marken...?

God morgon!
Jaha, då var det jobbdags igen då efter 2 veckor hemma.
Jag är laddad 
 
Så vet inte jag om jag har missat något eller bara GLÖMT BORT...
Men ska gamla F-huset/Säveskolan RENOVERAS???????
Jag tror jag svimmar.
För 250 miljoner dessutom.
Skulle inte det gamla mögelhuset rivas?
Det har ju varit mögelskadat sen det byggdes nästan och jag har bestämt för mig att det äntligen skulle rivas?
 
Hur gick det från rivning till renovering, eller "ombyggnad"?
Jag fattar verkligen ingenting.
 

"I början av nästa vecka tas upp i Regionstyrelsens arbetsutskott – föreslås alla elever evakueras från det slitna F-huset när ombyggnaden drar igång.

 

Teknikförvaltningen har gjort en beräkning för hela projektet.

– Det skulle vara snabbare, billigare och en bättre lösning för alla om vi tömmer hela kåken. Jag uppfattar det som att förslaget kommer att gillas eftersom det blir billigare och bättre, säger Per Edman.

Tidigare har det planerats för evakuering av norra delen av F-huset och ställas upp paviljonger bredvid där undervisningen ska bedrivas.

Nu är tanken att delar av eleverna ska flytta till norra Visby där bland annat komvux ligger.

– Lyckas vi med det här har vi halverat kostnaderna för paviljongerna. De är budgeterade till 36 miljoner, men med det här alternativet skulle vi komma ner i 20 miljoner för paviljongerna, menar Per Edman.

Vad är det som måste gå i lås för att eleverna ska kunna flyttas?

– En del praktiska grejer. Vi har till exempel undervisningar som behöver vara på området (Säve). En annan fråga är hur man gör med skolmaten vid en flytt.

Han är dock positiv till en lösning.

– Ja, det är jag och de flesta andra verkar också vara det.

De första eleverna flyttar i sådana fall redan till terminsstarten i höst. Till sommaren 2014 är det tänkt att samtliga elever lämnat F-huset.

Ny budgetram för F-huset är 250 miljoner kronor."

 

Okej...
Ja, sist JAG hade koll skulle i alla fall hela den mögelinfektierade skiten rivas.

Men nu ska det då tydligen "byggas om".

Får man inte ett helt ny skola för 250 miljoner undrar jag...?
Och är det "Teknikförvaltningen" som gjort utredningen, tja, då har jag nog inte något förtroende alls för att dom "har gjort en trovärdig och kompetent bedömning" så att säga.
Sorry, men det har jag verkligen inte.


Jag gissar att dom kommer göra den här renoveringen/ombyggnaden, och om några år...
Kanske bara ett eller två, så kommer det visa sig att det är mögel i huset IGEN och att 250 mille lika gärna kunde ha slängts i Östersjön.
Vi får väl se om jag har rätt.

 

Nämen då säger jag väl GRATTIS till Visbys kommande generation gymnasieelever, ni kommer bli lika mögelskadade, få astma, utslag och rinnande ögon, som tidigare generationer.
Toppen, nu blev ni väl glada?!

Nu ska jag hoppa i duschen, vi ses imorgon igen.
Håll tummarna att orken håller i sig hela dagen.

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0