Guddotterns konfirmation och en lugg...

När jag slutade jobbet idag fick jag dra JÄRNET hem...
 
Hann endast sitta en liten stund och svepa en kopp kaffe sen var det:
Kortskrivning, plocka fram present, ta fram kläder till sonen, plocka ihop sin handväska, duscha, piffa och sminka sig, stryka klänning, torka håret, SAMLA IHOP ALLT och sen järnet vidare att plocka upp sonen hos X-kroken!

Vi kom fem minuter innan cermonin började och kyrkan var knökfull, folk fick inte plats, det var med andra ord för mycket folk och en för liten kyrka, Stenkumla kyrka.
HUR tänkte prästerna där?
Dom visste att det var hur mycket folk som helst som skulle komma, kanske Domkyrkan hade varit lämpligare med tanke på allt folk.
 
Nåväl, bästisen hade paxat plats åt oss i alla fall, så vi fick sitta i bänkarna.
 
Och ja...
Det var en lååååååååång konfirmation.
Vi satt hur länge som helst, 1 tim 15 min - 1 tim 30 min TYP.
Längsta jag varit på tror jag.
 
Grejen var att den hade förmodligen inte varit så lång heller, om dom inte tagit in en "GÄSTARTIST" i form av en gammal (gammalgammalgammaljättegammal) mosig fd biskop...
Biskop Biörn Fjärstedt.

Jag tror han var biskop här fram till 2002 el 2003 och ja, låt mig säga så här:
Kanske han inte borde ha framträdanden och agera gästbiskop någe mer.
Typ.
 
Han var liksom inte riktigt med i matchen hela tiden och en annan präst fick stå och tala om för fd biskopen vad han skulle säga och vart i programmet dom var.
Plus att när han väl kunde något, då klämde han i volymmässigt så han höll på att spräcka högtalare och våra trumhinnor.
Både i sång och tal.
 
Sen var det i vissa partier av konfirmationsprogrammet där man kunde läsa att fd biskopen skulle läsa, men det fick ordinarie präst ta över...
Ja, det blev nog bäst så.
 
När biskop Biörn höll sitt avslutande tal då ser vi den ena prästen som står och ser ut som om han vill kasta sig in och avbryta så det inte ska bli för låååååååångt och svamligt, och då viskar bästisen:
"Har han väl nu satt igång, då får dom väl aldrig stopp på honom..."

Jag fick kväva ett skratt och försöka få det till en harkling istället.
Blev lite som en tupp i halsen.
 
Som lite kuriosa kan det nämnas att trots högklackade skor OCH biskopshatt så var jag huvudet HÖGRE än fd biskopen när han passerade mig i kyrkgången.
Jag undrar hur lång, eller jag menar kort han är egentligen?
Han kan inte vara mer än tre äpplen hög.
 
Förlåt gud, jag menar inte att häda en kyrkans man men...
Han är jävligt kort kan jag meddela.
 
Annars var det såklart en mycket fin konfrimation, här får guddottern välsingnelsen av Biörn...
 
 
Nattvarden...
 
 
Tal...
 
 
Uttåg ur kyrkan...
 
 
Gruppuppställning för fotografering...
 
 
 
Och när vi var klara vid kyrkan drog vi till Träkumla och fick LUNCH, en mycket efterlängtad och god lunch var det dessutom.
Bästisen bjöd på kassler med sin fantastiska potatissallad och pastasallad till, kaffe, bullar, kakor och tårta på det.
Konfirmanden som öppnar presenter med hjälp av två små hjälpredor...
 
 
... och så den stolta gudmodern med sin jättefina och übersöta guddotter...
 
 
Hon är så SWEET!
Ja, både hon och hennes storasyster är riktigt fina och duktiga flickor det ska gudarna veta.
 
När kalaset var över åkte vi en liten sväng till Tofta och kom fram lagom när himlen blev mörk.
Men vi var där ett tag och satt i en grop ihop med Lilla Sunshine samt hennes mor och far och Lilla S badade tills läpparna blev blåa och förstod då rakt inte varför inte jag och hennes mor ville bada när himlen blivit kolsvart.
Nä, jobbigt läge om ingen vill bada och man själv vill.
 
Lilla Sunshine hade för övrigt en ny frisyr!
Jepp, i förrgår hade hon varit hos sin mormor och fått tag i en sax och TJOFF så åkte visst hela luggen av som innan frisyrändringen var jämnlång med hennes långa hår.
 
Hennes mor tog henne till en frissa som försökte jämna till luggen något i alla fall och resultatet blev lite...
 
 
... lite i stil med detta.
Och jag kan ärligt säga att ju mer man såg ungen i den där lilla superkorta Mia Farrow-luggen, desto snyggare blev den.
Faktiskt gillade jag hennes nya 70-tals stil väldigt mycket, hon blev tuff!
 
Nu har jag bara hängt i soffan sen 17-tiden och snart är det läggdags, jag är verkligen dödstrött.
Gårdagens jobb och dagens konfirmation har tagit på tanten, vi ses imorgon igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0