Det osade bränt och norska skidåkare...

Så var även middagen över också...
Och ibland blir det LÄTT "Klubben för samma humor".

Sambon hade ätit tidigare än mig och sonen idag, och när sonen kom från "Krullis" så hade han sin kompis med sig hem.
Det blev fiskgryta, jag hade gjort så det skulle räcka några dagar extra till mig...
Det blev EN portion kvar.
 
Grabbarna åt så det stod ut genom öronen, och har man med tonåringar att göra då går det åt.
Inte ens sambon som är fullvuxen äter i samma kalliber.
Men det är ju bra att maten uppskattas i alla fall.
Jag hade gjort vitlöksbröd i ugn till, men glömde att jag dragit på ugnen på 250 grader samt satt ugnen på grillen.
Det började dofta vitlöksbröd och någon minut senare osade det bränt.
Say no more.


Bara att slänga ut plåten på balkongen och så fick vi köra rostbröd med vanligt smör.
Verkar som om det är "Min dag"...
Idag igen.
 
Så satt vi där och pratade om dagen, och mitt i allt så börjar sonen prata om den där serien som vi bara ÄLSKAR, "Friday night dinner".
Den lilla engelska pärlan om en judisk familj som träffas varje fredagkväll och äter middag ihop.
Sonen börjar dra skämt, som man egentligen måste se för att tycka är kul....
Och jag börjar skratta.

Jag skrattar ju för jag har ju sett scenen han beskriver.
Det har inte sonens kompis gjort, och fattar väl kanske inte tjusningen riktigt.
Han ler.

Jag säger ju då att man måste ju kanske se för att tycka att det är kul.
End of Story liksom.
Men sonen är uppeldad och kör vidare på nästa roliga scen, och nästa och nästa...
Och jag fyller i, samt skrattar så jag måste torka tårarna med papper.

Sonens kompis...
Ler.

STACKARN, herregud, han fick sitta där och lyssna återberättade skämt/scener som bara inte är kul om man inte sett dom.
Men jag sa att han fick gå in på datan och leta upp serien och se den.
Min engelske bästis hade inte heller sett den, men på uppmaning av mig och sonen i fredags så har han nu plöjt igenom säsong 1.
Han skrattade som fan 

Säsong 2 väntar.
 
Ja, sambon har också fått suttit vid middagar där jag och sonen suttit och refererat samma serie.
Han har nog inte heller tyckt det är så kul.
 
Annars har jag stickat lite, men det blev bara några varv för nacken är inte medgörlig.
Det får bli mer imorgon istället.
 
Jag har bjudit upp morsan till 21.00 för då kommer filmen "Avalon" med Johannes Brost på vår filmkanal.
 

Den ser jag verkligen framemot för den har ju fått så himla bra kritik och gick nyss på bio ju.
Nu är den REDAN på Canal+.

Så har det blivit folkstorm i Norge pga "Uppdrag Granskning" igår.
Uppdrag Granskning hade granskat det här med b
lodvärdena hos längdskidåkare (svenska och norska) under 1990-talet.
Blodvärdena var tydligen många gånger så höga att åkarna inte hade fått starta när gränsvärden några år senare infördes.
Uppdrag granskning menade att nu kunde dom avslöja hittills okända uppgifter som enligt experter tyder på ett utbrett fusk.
Bloddoping.

Och norrmännen har gått i taket!
Det var möjligt att SVENSKARNA fuskade, och finnarna har ju bevisligen gjort det...
Men aldrig en norrman, nope never.

Nähe...
Endast dom norska norrmännen hederliga äro.

Jotjena, säger jag.
Jotjena mors, till och med.
 
Vilken idrott är fri från doping i dagens läge?
Finns det överhuvudtaget något land som INTE har idrottsmän/idrottskvinnor som inte har fuskat?
Nä, det finns det inte.
Inte ens Norge.
Sen får deras skidåkning vara en hur helig kossa som helst....
... men att det inte skulle kunna finnas EN ENDA norsk skidåkare som inte fuskade innan reglerna skärptes med blodvärdena...
Inte en chans.
Det finns det väl ändå ingen som tror på?

Jag såg bara för någon vecka sedan på DOX "När hjältarna ljuger" en finsk dokumentär från 2012.
Det handlade om dom finska skidåkarna som var firade nationalhjältar.
Men allt byggde på en lögn.
Dom var så dopade och fuskade så det visslade om det...
Bloddoping.

Filmaren Arto Halonen går bakom kulisserna på den värsta dopningsskandalen i Finlands historia och den ligger fortfarande på SVT Play, så den rekommenderar jag att ni går in och ser.
Väldigt intressant, och jag låg som klistrad och tittade.
Detta TROTS att jag inte är ett dugg idrottsintresserad.

Men nu är Norge alltså sura och menar att "Uppdrag Granskning" drar ner deras nationalhjältar i smutsen.
Och skyller allt på den finske tränaren (eller om han var läkare) som SKVALLRAT uppgifterna ut i media.

Fast det dementerar "UG" idag, det var offentliga uppgifter, bara det att den finske tränaren/läkaren(?) tipsat om informationen.
Tja, varför stå själv vid skampålen när man kan dra med sig fler i fallet, tänker väl han säkert.
Ja, har finnarna åkt dit så kanske Gunde Svan (förlåt havregrynsgröts Gunde) och Björn Dählie också åker dit om dom granskas ordentligt...?

Ingen skulle väl bli förvånad i så fall?
Svar nej, inte ens den sport-ointresserade.

Jag tycker norrmännen ska tagga ner och bara ha is i magen innan dom går i taket över dessa "något obekväma" uppgifter.
Jag tror nämligen att detta kommer bli en ännu hetare jakt på sanningen ifall alla säger att dom inte har fuskat.
Fortsättning följer, idag blir det fortsatt debatt i "Debatt", jag får se reprisen för jag ska ju se på film nu.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0