Käpprätt åt skogen...

Seriöst...
S-E-R-I-Ö-S-T alltså...
Det har gått käpprätt åt skogen idag, fullkomligt käpprätt åt skogen.
Vad är det då som gått käpprätt åt...?
Ja, gissa tre gånger...
FLEECEJACKAN såklart.
 
Gud som jag har jobbat på den där jackfan, och så blir allt bara FEL!
Jag är så arg och...
Lite ledsen också.
 
Ja, först började jag med knapphålet, har för övrigt inte sytt ett knapphål på 20-25 (?) år typ.
Dessutom hittade jag inte knapphålspressarfoten, den fanns inte bland mina pressarfötter.
Jaha, alltså hade jag inte fått någon knapphålspressarfot när jag köpte symaskinen och inte har jag upptäckt det förrens nu...
2 år efter att jag köpt den.
KUL.
Not.
 
Ja, vad fan gör man då?
Vet ej.
Det blev ett antiklimax, men av någon anledning kom jag på att det finns en låda i symaskinen där jag trodde att jag inte hade något.
Men jag öppnade den och vad låg där tror ni?
Jo, pressarfoten.
Tack gode gud, då var jag bara tvungen att läsa instruktioner, provsy, tog en timme exakt innan jag var nöjd och sen skulle jag sy knapphålet på jackan.
 
Det gick rakt åt...
Helvete!
Tyget var för tjockt för pressarfoten, för naturligtvis hade jag inte övat på dubbelt fleecetyg utan bara enkelt.
Tjofräs, jag bara älskar trubbel.
Not.
Men jag var i alla fall så pass skicklig att jag fick sy ett halvt knapphål och para ihop det med ett halvt knapphål till, och fick ett helt!
Maskinen ska ju sy automatiskt, men det gick inte, MEN jag fick ju ihop det ändå.
 
 
... inte blev det snyggt, men å andra sidan så sitter ju knappen för så det gör inget.
 
 
... snyggt och prydligt, i alla fall kan jag låtsas det 
Allt det där, plus att sy fast knappen (som jag ska byta till en blå) tog 1½ timme.
Fattar ni, 1½ timme på en pyttegrej, humöret var nere i skorna.
 
Då skulle jag bara göra kanten nertill, sicksackade, nålade upp och så sydde jag på samma sätt som på ärmen igår...
 
 
Men nej...
Det blev inte bra upptäckte jag efter några, typ, 20-30 cm.
Det blev för trist och för platt, jag blev bara inte nöjd.
Sprätta upp, vad ska jag göra?

Jag tog en macka för att få näring till hjärnan, okej, idé...?
Jag hade LITE tyg kvar, skulle jag sy en likadan kant som jag fått "rädda" framsidan på jackan?
Jo, så fick det bli.
Sen följde skärande, försök till att pyssla ihop kanten, sy ihop dom olika delarna och så började jag nåla på nederkanten.
TYCKTE/trodde att jag gjort för långa delar, skar upp och minskade och det var DÄR...
Jag gjorde det stora felet!

Hade jag bara lämnat kanten som skulle sys på som det var, så hade det blivit finemang och förmodligen blivit rätt perfekt.
För tyg drar sig.
Och övertyget drog sig mer än undertyget.
Och hade jag bara inte skurit om den där skiten så hade det inte blivit så här...
 
 
... skarvarna blev MIL ifrån varandra!
Slutet på jackan, och framsidan blev så här...
 
 
Inte en millimeter som stämde.
Jag blev så besviken, så trött, för här hade jag jobbat från klockan 11 på förmiddagen till klockan 14.45 och så slutade hela projeket så här!
Man kan ju sura ihop för mindre.
Faktiskt.
 
Helst ville jag väl gråta också.
 
Jag var så tvungen att slänga mig i duschen och dra ner på stan och köpa present innan dom stängde.
In på ÖB också för nyttopryls-inköp och en plastback till mitt arbetsrum.
Ja, alltid något.
Jag fick bort en stor, ful papperskasse och fyllde upp lådan med rivna lakan/nystan och varptråd och lite mer vävgrejer.
Nu har jag bara två plastbackar till restgarner kvar och en till broderigrejer som står precis under symaskinen.
That´s it.
 
Men medans jag håller på där i arbetsrummet går det upp för mig...
Det kanske går att rädda fanskapet ändå!?
Jag kan ju virka en spets och sy på istället kanske...?
Skära bort den osynkade kanten och sätta på en spets virkad i mohairgarn.
Ja, för nytt tyg får jag ju inte tag i, och jag kan inte ens använda den misslyckade jackan till sportande.
Jag kan inte ha på mig något som inte är perfekt, som JAG har gjort själv då alltså.
Så...
Fortsättning följer.
 
Just nu lite modfälld, ska starta upp spetsen ikväll, tack och lov hade jag ett jättefint garn som kommer funka, har hittat ett spetsmönster.
Det var min dag det, inte så jättekul.
Nu ska jag virka, vi ses imorgon, bättre lycka då.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0