The PARTY...

Long time, no see...
 
Vart börjar man och berätta om lördagen den 13/7-2013 och idag..?
Jo, man kan väl börja på stranden som vanligt...
 
 
Vi åkte till Brissund och solade!
Jag, sonen, morsan och Syster-Yster med barn.
Sen dök även vännen Kossan upp (jo, hon ÄR OKEJ med det smeknamnet) och dotter och barnbarn.
Sola, sola, sen drog vi hem, PIFFADE och drog vidare till Björkis!
 
Det var FEST som tema för dagen, och inte vilken fest som helst...
Nej, den roligaste på hela året!
 
 
Piff & Puff laddade med champange, Piff såg lite buttrare ut på bilden än Puff dock.
Men båda var glada, det kan jag försäkra.
Mingel och väntan på att alla skulle anlända...
 
 
Snygga kussen "J" i tjusig klänning, jag blev lite avis...
Jag tyckte batiken och färgerna var jättesnygga!
 
 
Systerbild på mig och Syster-Yster...
 
 
Sportkussen kom med ryggsäck...
 
 
En stressad hund längst ner på bilden ovan som jag tänkt lämna hemma innan hon fick den där jobbiga diarrén, hon fick hänga med igår.
Lika bra att hon sprang lös tills vi satte oss och åt, och sen fick hon vara i bilen i lugn och ro resten av kvällen.
Funkade jättebra.
 
 
Och Sportkussen, ja han är ju så vältränad att han kan bära runt med MIG på ryggen till och med.
Sonen hade inte glömt fotbollen i alla fall...
 
 
I närkamp med morbror, "hänger du med gamle man", jo´rå, det gjorde han...
 

Hjälpligt i alla fall! 
Sonen med den ena av sina gudmödrar, Nybyggarkussen...
 
 
Och så när alla anlänt började vi med TÄVLING, vad annars liksom i denna tävlingsinriktade släkt!?
(sol- och tävlingsinriktade släkt...)
Och vilken typ av GREN startade vi med måntro...?
Jo, GOLF såklart...
(jippie)
 
 
 
Sambon slog, Jägarn och Lilla "I" höll koll på bollen!
Lilla "I" som för övrigt hade en klänning under kvällen som hennes mormor köpt av mig, ville bara nämna det när jag ändå är i farten typ 
Sonen...
 
 
 
Syster-Yster i dom rätta golfpjucken, högklackade träskor...
 
 
Very classy golfpjuck!
 
Och sen till en syn ni aldrig sett förut, eller KOMMER att få se igen.
Tror jag.
Moi...
Och jag golfar, håll i hatten gott folk...
 
 
Vilken stil, vilken klass, ja, man tappar andan av beundran inför mina fina golfposer...
 
 
Men vad är nu detta?
Idolen tyckte att jag fokuserade för mycket på att bli fotad och försökte få mig att fokusera på golfbollen istället!
Vilket övergrepp, det var nog därför jag inte satte bollen i korgen misstänker jag, annars hade jag nog förmodligen vunnit hela rasket!
 
 
Men "swingen" satt som en smäck, eller vad det nu heter!?
"Slaget"...?
 
 
Dom yngre lekte annat.
 
Och sen började vargamagarna kurra och då började vi grilla.
Idolen hade nytt förkläde året till ära OCH bananhatten han fått av morsan från hennes resväska som var full med bananhattar om ni minns...?
Ja, inte en fest utan bananhatten, för då är det ingen riktig fest...
 
 
 
Fan, den är så jäkla flott den där hatten!
Och Idolen i hatten, oj, oj, oj, vilken karl, man svimmar nästan.
 
 
 
 
Mat!
Herregud, tystnad mat.
Minerna på mina kära släktingar ser inte ut mycket för världen, men...
Mat = Vi är så jävla hungriga så vi kan inte se glada ut!
Sen var det såklart sång också...
(rajraj-rajraj-raj-raj...)
 
 
Brevid mig satt Sonen-Thorsten-Flink och sjöng som:
"Thorsten-jag-reser-mig-igen-Flink" såklart.
Brevid Morbror A...
 
 
... satt den något mer tondöve sambon tydligen.
Morbror led.
Ja, det ser man ju tydligt på bilden om inte annat!
Sen blev det utdelning av golfpris (jag vann inget tyvärr, trots en strålande insats...)
 
 
Morbror A vann inte helt otippat, Don Corleone aka Raskenstam var prisutdelare...
 
 
... vinsten var golfbollar och en jättepegg.
Dyra golfbollar var det tydligen också, inköpta på den där flådiga golfaffären... hm... Lidl.
Flott ska flott ha!
Sambon kom tvåa...
 
 
 ... och Jägarn trea.
Han som typ aldrig hållit i en golfklubba förut (tror jag)
 
 
Jag & sonen.
Sen handlade det om...
 
 
... guldpengar!
Vadå, måste jag dela med mig av dom här, tyckte Lilla "M"...
 
 
Jo, det var han tvungen att göra!
Glada sötnosar hade fått varsin...
 
 
 
 
... och sen bar det av till...
 
 
Glasskiosken!
Stora som små stod i kö...
 
 
Men jag vet inte, när kvalar sonen egentligen UT som barn liksom...?
Ser han inte lite övervuxen ut i den där "glasstjorren"?
 
 
Och inte var det slut på godsakerna där inte, nej, sen blev det kaffe och jordgubbstårta på det och till kaffet blev vi även bjudna på filmen med Piff & Puff när dom dansade zorba på Nunnan för två år sedan.
Vi skrattade så tårarna rann och morsan...
Ja, hon blev ARG på mig av någon anledning (jag gjorde faktiskt inget annat än skrattade åt filmen), hon säger helt otippat:
"Ja, och där sitter DU och klappar händerna och ser äldre ut än både mig och syrran ihop!!!" (när hon såg mig på filmen)

Att jag inte dog, och fler med mig, av skratt, det blev bara ännu roligare av den där oprovocerat ARGA kommentaren.
Eh, varför hävde hon ur sig den liksom...?

Menade hon på fullaste allvar att Madde 42...
 
 
... skulle se äldre ut än Piff 73 och Puff 80 år gamla...?
 
 
Dra mig baklänges på en skottkärra, då ser man bra jävla HÄRJAD ut alltså.
Jag måste nog ringa Akademikliniken omgående och beställa tid för ansiktslyftning!

Så hör man sonen när han tittar på morsan när hon steppar som bäst på filmen i sina mintgröna dojs:
"Det där kallar jag total kontroll..." (ja, det var i alla fall ngt åt det hållet)
Ja, då skrattade vi ännu mer!

När fikat var klart blev det mer snaskande:
Fiskdamm minsann, mer godis åt folket!
Ja, ni fattar väl vart jag fått mitt snaskande ifrån?
 

Don Corleone var dock lite taskig och gick och varnade alla barnen för mig.
Ja, han menade på att jag var en farlig godistjuv som kunde dyka fram och sno godis ur deras påsar när dom minst anade det.

Jag fattade ingenting...?
Vad fick han det ifrån, samtidigt som jag cirkulerade som en vithaj "redo att hugga" runt mina offer!
 
Guddottern är idol för lillkusinen..
 
 
Sonen kvalade in även här som "barn" och fick pröva fiskelyckan...
 
 
Nappar det min lille pöjk...?
Bakom skynket satt Idolen och spexade vilt med fiskarna...
 
 
 
 
Ja, vissa fick kottar på kroken, andra gamla badtofflor, en svettig målartröja delades ut, en gunga och den minsta fick en flagga så hon inte ska glömma vart hon är född!
"Ja, vi elsker dette landet..."!
Gottlandet.
 
 
Ingen rast ingen ro, kubbturnering på det...
 
 
Folk kom och gick i lagen under spelets gång, killarna mot tjejerna.
Killarna vann tyvärr.
 
Och sen när vi lungat ner oss lite kom en gammal kär favorit fram:
Diskborsten, MAKES PEOLPE TALK!
Först ut var Morbror A med en historia...
 
 
... och sonen hade med sig en bok så han kunde läsa sina historier innantill, han hade glömt att plugga på innan.
När det dragits några historier kom kvällen absoluta höjdpunkt:
Diabildvisning från förr!
 
Herregud vad jag skrattade, jag har så ont i magen av allt skrattade och roliga bilder, dråpliga kommentarer, fula frisyrer och kläder så det var inte klokt!
Här kommer en bild på min morfar, fängelsedirektör K. Larsson...
 
 
Cool bild på morfar tyckte jag, där satt han och rodde i Visby hamn på 60-talet-någonting och frågorna haglade:
Vems var båten, vart hade han båten, men bästa frågan kom från kusinbarnet:
"Men varför är han ute och ror i KAVAJ?"
 
Jag skrattade så jag nästan ramlade av stolen med henne i knät.
Ja, varför i herrans namn var han ute i finkavaj, skjorta och slips och rodde båt?
Helt crazy liksom!

 
Mormor och morfar från fängelsetiden, alltså när dom bodde och jobbade på fängelset.
Mormor i knät på morfar och hon får något skrattanfall ser det ut som.
 
Även discodivan Österholm dök också upp...
 
 
OMG...
80-tal, blå kajal runt ögonen som säkert lyste så det syntes till fastlandet, oversize tröja, klorinblekta jeans (som jag blekt själv), vita pumps, dansandes med kusin Johan.
Han har kavaj och finbyxor.
Toppnotch!
 
 
En julafton någon gång på 80-talet, vi firade jul i den här lägenheten och mormor bodde här.
Jag hade fått "Trivial pursuit" och här spexar Morbror A med kusin Johan, gör kaninöron och allt.
 
Så hördes en röst igår i mörkret, någon tyckte han såg ut som en kommissarie "i-någon-snutfilm-från-förr" med den där flugan och mustaschen.
Jag högg direkt:
Kommissarie Larsson, han ser ut som en "Kommissarie Larsson".

Ja, så nu har han fått nytt smeknamn:
Kommissarie Larsson helt enkelt.
Snygg snut-mustasch, sen säger jag inte mer!
 
Sen till en av dom MÅNGA höjdpunkterna...
 
 
OMG igen, Don Corleone i egen hög person!
Skidkungen af Norway.
Kolla in den snygga skiddressen, Stenmarks mössan, benföringen, posen, ja...
Vad säger man?
 
 
Pudding kanske?
Jägarn sa:
"I den där mössan kunde du ju gömma och ha med dig MINST fyra öl!"
Ja, det var så himla roliga och underbara bilder och många underbara minnen.

Kunde inte fota allt för jag hade Lilla "A" i knät och vi hade fullt upp att prata om alla bilderna, släktingarna, om vilka dom var OCH skratta.
Nä, det var en höjdpunkt extraordinär, minst sagt.
Bästa bilden bjuder jag på i miniformat för att inte bli dödad...

 
Vilka det ÄR, det får förbli en hemlighet!
 
Jag och sambon...
 
 
Sen blev det blev lite musik, lite mer snack, lite fler historier och runt 01-01.30 gissar jag, åkte vi hem.
Det involverade en incident med en skarvsladd som mamma försökte rycka ut ur en bod med VÅLD, för att hon trodde att det var hundens löplina som skulle med hem.

Inte kul om man inte var där, men vi som såg det höll på att kissa på oss av skratt!
Varje gång jag kommer se den där löplinan kommer jag inte göra annat än tänka på morsan och hennes slitande i skarvsladden!
Vilken kväll, vilken lyckad kväll, att vi lyckas toppa detta varje år fattar jag inte, TACK Nybyggarna för det och tack för en underbar kväll.
Tack alla förresten.
Jag kan inte fatta att årets fest redan är över men...
Nu laddar vi väl om för andra fester resten av semestern.
 
La sedan huvudet på huvudkudden och det sista jag såg var 02.15 och det första jag såg när jag slog upp ögonen var:
09.17.
 
Jesus va trött jag var.
Och BRAKFÖRKYLD!
Inget halsont dock, men snoren rinner och jag har fått hosta.
Kul.
Vi får väl se hur länge jag orkar hålla flaggan i topp innan jag dukar under för något allvarligare.
Helst inte förrens semestern är slut.
 
Idag...
 
 
... drog hela klanen till Björkis igen och barnen badade, vi andra...
Vilade väl typ på varsin solstol och pratade och fikade.
Nu är man väl så lagom trött.
Jättetrött.
In-i-döden-trött.
 
Jag ska snart sova, och vad är planen för imorgon...?
Ja, det enda jag vet är att jag är bjuden på middag till Klokboken på kvällen.
Det ska väl bli toppenväder, så ja...
Gissa!?
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0