Innan man trillar av pinn...

Jag har bestämt mig...
Nu har jag bestämt mig, jag går ur SVENSKA KYRKAN!
Jag fick inkomstdeklarationen och insåg att det jag betalar i kyrkoskatt...
Det vill jag ta mig tusan ha SJÄLV, det är ju en hel förmögenhet!
Hur många tusen som helst.
 
Ska jag och sambon gifta oss, ja, då får vi göra det borgeligt.
Vad gäller begravningsavgiften, ja, man kan gå med i kyrkan när som helst innan man trillar av pinn så ordnar det sig.
 
Jag fick en chock när jag såg hur mycket jag betalar i kyrkoskatt och har jag någon anledning att betala den?
Svar: Nej.
 
Jag vill, egoistisk som jag är, ha mina surt förvärvade, små, penningar själv.
Herregud, det retar mig till max här på morgonkvisten när jag ser på summan.
Varför har jag inte tänkt/sett på det förut?
Ja, det kan man ju undra.
Så dumt.
 
Detta lilla roliga textstycke hittade jag när jag sökte på nätet om urträde ur kyrkan...
 

"Att gå ur Svenska kyrkan:
Ok, du har bestämt dig. Du vill lämna Svenska Kyrkan. Du är medveten om konsekvenserna - det kan bli
problem att gifta sig i kyrkan, att bli kyrkligt begravd en dag och så vidare. Kanske kommer du inte till himlen heller.
Å andra sidan spar du en del pengar varje år och de ovan nämnda konskekvenserna bekymrar dig kanske
inte (himlen, förstås - men det är ju inte särskilt sannolikt att medlemskap i just Svenska kyrkan kvalificerar
dig till en plats)."

 

Nä, jag tror inte jag kommer till himlen ändå, så det kvittar.
Dags att lämna kyrkan och leva loppan för pengarna istället.
Bara det att nu när jag kollade upp saken så fick jag veta att jag måste betala kyrkoskatt för 2013 i alla fall...
För året är redan påbörjat.
MORR!!!!

Men okej, 2014, då jäklar, då blir jag rik.
Eller lite rikare.

 

Jag fick tillbaka lite på skatten i alla fall, dom pengarna går direkt ner i potten till "Jag-ska-köpa-overlocksymaskin".
Jepp 
 
Och så har jag fått svar från Stoff & Stil angående dom där tygproverna jag ville ha...
Och jag får ALLIHOPEN!!!!
Hurra.
Jag får alla fleecefärgerna, alla pälstygerna och alla ulltygerna!
Fy tusan så nice.
Jag blev jätteglad, och jag känner:
Utveckling.
 
Förkylningen är konstant.
Intet nytt på den fronten, men jag tar det lugnt här hemma för jag VILL verkligen att detta ska gå över snart.
Hostan är nästan helt borta i alla fall, och det är alltid något.
När jag kom hem imorse hade jag dock sådan huvudvärk så jag trodde att huvudet skulle sprängas i småbitar.
Nu är det bättre, tack alvedon för det.
 
Och nu ska jag hoppa i duschen, vi ses senare.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Begravningsavgiften får alla betala, även om man inte är med i svenska kyrkan, så begravningen antar jag att det inte ska bli några bekymmer med.

Mig närstående har reagerat precis som du och gått ur svenska kyrkan och betalar nu bara den obligatoriska begravningsavgiften och ingenting mera.

Fortsätt krya på dig och ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Svar: Hej Ingrid!Ja, jag ska läsa på lite mer om vad som gäller om det där, men en ska är klar...
Jag kunde haft så mycket roligare om jag haft dom där pengarna själv!
Dom får väl gräva ner mig i smyg under äppelträdet i trädgården i värsta fall ;)
Jag mår bättre ikväll och har kommit in i sy-mood igen, ha en bra helg du med!
Kram Madde
Madde

2013-03-22 @ 17:21:02
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0