Att ha hajskräck...

Veckans snackis förra veckan på ön:
Knölvlen "Valle" utanför Fårö!
 
 
Vi låg på stranden häromdagen och får höra att det siktats en knölval utanför Fårö.
Första reaktionen:
Den här sommaren har varit väldigt märklig, ja, alltså det har hänt väldigt märkliga saker i ens närhet och folk har betett sig märkligt.

"Värmen?", har vi sagt.
Och nu en VAL i Östersjön och dessutom precis nästgårds.

Vad är nästa steg, en vithaj?
Idolen berättade att en vithaj förvillat sig in till Brighton, NÄR vet jag inte, men bara att höra att en vithaj tagit sig in till ett land "nära oss" fick mig att rysa.
Jag har nämligen hajskräck.
Rädd för spindlar, sniglar och "typ-tusenfoting-kryp" och då som sagt hajar.
 
Jag har fått "hajskräcks-attack" när jag simmade långt ut i havet på Slite-stranden för några år sedan, jag har fått hajskräck i SIGVALDE TRÄSK...
Jo, det är sant.
Jag fick en vision av att en haj skulle dyka upp från djupet av träsket och bita av mig halva kroppen när jag plaskade runt mitt ute i träsket.

Jag fick hajskräck för en himla många år sedan när vi hade hyrt en trampbåt på Fårö som började ta in vatten (för att vi var för många i trampbåten) på djupt-djupt vatten, och fick panik när jag hängde ihop med en kompis på baksidan av båten för att tippa upp den.
Jag tänkte samma sak:
Nu kommer en haj och äter upp mig.

Jag får hajskräck när jag badat i Själsö hamn, där det är djup.
Haft det på Lickers när jag hoppat från bryggan.
Och allt detta som VUXEN ska jag faktiskt tillägga, från barn till nu.

Ännu värre:
Jag fick hajskräck när vi hade pool på landet.
Poolen var 1.65 djup.
Vi hade inga hajar i poolen (nope), men...
Jag kunde få panik ibland om jag badade själv i poolen eller låg på en luftmadrass och flöt i poolen.

Och nu alltså en val.
Sedan Idolen berättade om den där vithajen har det faktiskt poppat upp här och där i min skalle:
Gillar hajar varmt eller kallt vatten?
Vilken TYP av haj GILLAR VARMT i havet (vithajar?)?
Vill jag ha så här varmt i havet om det kan komma hajar hit?

Nästa år ska jag bara bada på Björkis där det är knädjupt och ingen haj kan bita av mig underkroppen.
Jag ska inte bada på djupt vatten om vi åker till Fårö framöver, trots att jag älskar att vara på djupt vatten.
Jag är inte rädd för valen, nej, jag är rädd att det simmat in en haj som sällskap till valen.
Konstigare saker har hänt...
Rys.

 
Och från en skräck till en annan...

Jag såg "Omen", orginalfilmen från 1976 igårkvälls.
Den håller ännu faktiskt.
 
Jag ska nog INTE se om "Hajen" i nuläget.
Nä, jag skippar det.
 
Dagen ser ut som följer:
Ärenden ifråga om djur och annat.
Handel på ÖB, vi har INGET hemma i skönhets- och städväg och jag har fått tvätta håret dom senaste dagarna med duschcreme.
Dags att sätta fart, vi ses senare!

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0