SKÄMS Stora Enso...

God Morgon!
Vaknande 06.00 av mig själv och såg nyheterna i sängen, gick upp 06.30 och känner mig extremt utvilad!
Så jäkla skönt, jag ÄR i fas med mig själv igen.
 
Någon som då INTE är i fas med sig själv är då sambon.
Han vaknar på en jäkla humör och har försovit sig till skolan igen!
Men som jag sa till honom:
Bara för att du haft en dålig start på morgonen så behöver inte det drabba mig, jag har enbart varit trevlig.
Då blev han ÄNNU surare.
???????
Pinsamt, han BÖR be om ursäkt när han kommer hem anser jag.
 
Något jag annars reagerat på är nyheten som kom redan igår, att papperjätten "Stora Enso" utnyttjar barn som insamlare av papper på soptippar, som sedan säljs via en återförsäljare till "Stora Enso".
Barnen tjänar 60 öre i timmen och jobbar 10 timmar om dagen på en soptipp.
Den yngsta dom träffat på där var 4 år.
En 12-åring vittnar om vilken värk hon har i HELA kroppen efter arbetsdagens slut och att benen knappt bär henne.
 
 
Man fick även en sekvens från soptippen där barnen står på rad med sina säckar och ska väga sina pappersopor och man ser ett barn, jag gissar 5-6 år, som står i kön med sin papperssopsäck...
Och suger på tummen.
Ett litet smutsigt, tuffsigt barn som plockat papper bland sopor en hel dag står och suger på tummen i väntan på sin tur.
Man kan ju bli gråtfärdig för mindre.
Det bara högg till i magen när jag såg dom små barnen.
 
Igår uttalar sig en av dom höga cheferna från Stora Enso och säger:
"Jag är övertygad om att vi gör något GOTT för dom här barnen..."
Men eller hur...?
Skulle HAN vilja ha sitt barn eller barnbarn gå på en soptipp och plockat papperssopor???
Det kan jag MYCKET SVÅRT att tro.
 
Jobba 10 timmar om dagen för 60 öre i timmen, det blir väl 6 kronor.
Värk i hela kroppen i ett litet barn och får svårt att gå, hur ska det bli om en fem år?
Utsliten vid 17.
 
Här kan man gå och gnälla att man känner sig utsliten och trött I MIN ÅLDER, när man ändå äter bra mat, sover i en ren säng, bara jobbat lite extra...
Då känner jag mig PINSAM jämfört med dessa stackars barn.
 
Jag hoppas det sätts in kraftåtgärder mot detta barnarbete, vill Stora Enso göra något GOTT för dessa barn, tycker jag att man kan GE barnen på soptippen 6 kr om dagen UTAN att dom ska behöva slita på en soptipp.
Fruktasvärt och tragiskt!!!
 
Nu ska ja, som inte försovit mig göra lite ärenden och sen ska jag och Milou (efter önskemål) gå till jobbet och göra våra sista timmar.
Vi ses lite senare!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0