Mer kaffe...

Gå eller inte ut och gå idag?
 
Jag skall varken säga bu eller bär ännu men när jag var ute och kissade och bajsade hunden i trädgården förut kände jag bara:
Nej, idag blir det ingen promenad, för kallt, småstänk i luften, inte ens runt muren känns intressant.
Soffan, en ny balja kaffe, varma element och lite mer morgon-tv känns mer lockande, sen om det spricker upp, då kanske jag tar mig en ny funderare.
 
Så såg jag dokumentären "Tusen bitar" om Björn Afzelius igår och naturligtvis började jag böla.
Den var jättebra och jättesorglig, människan bakom musiken var mer trasig i själen än man någonsin kunde gissa.
Texten till låten "Exil" var bara så hjärtskärande så det var inte klokt... 
 
Mamma, läraren slår mej blodig; jag vet inte vad jag had gjort! 
Dom andra tycker att jag är modig, men han säjer jag är ett hot. 
Mamma, läraren har bli'tt galen; han säjer jag är ett spån! 
Jag är klokast i hela salen, du måste hjälpa mej härifrån! 
Jag går i exil! 

Mamma, tro inte på polisen; det var inte jag som stal! 
Mamma, hör inte på den grisen, han sparkar ditt eget barn! 
Mamma, säj inte nå't till pappa; du vet att han ger mej stryk! 
Om du säjer nå't skall jag schappa, om du säjer nå't skall jag fly! 
Jag går i exil! Jag går i exil! 

Mamma, säj att jag är din älskling. Mamma, säj att jag är ditt barn. 


Mamma, säj att jag gör dej lycklig. Mamma, säj att jag gör dej glad. 
Varför känner jag ingen kärlek? Varför känner jag bara hat? 
Varför ger du mej ingen närhet? Varför ger du mej bara mat? 
Jag går i exil! 

Mamma, bli inte så besviken; jag lovar att vara snäll! 
Mamma, jag hatar dej när du skriker; jag stannar hos dej i kväll! 
Mamma, gå inte in i döden, du kan väl stanna här lite till! 
Det är inte samvetskval jag behöver, Mamma, svik inte en gång till! 
Jag går i exil! Jag går i exïl!

 
Man kan ju bara gissa att hans mammas återkommande depressioner och sedan självmord präglande hela hans liv samt kvinnorelationer.
Det var en stark och sorglig film och helt plötsligt stod hans låttexter i ett helt nytt och annat ljus, filmen ligger på SVT Play så plocka fram näsdukarna och kolla in den, den går rakt in i hjärtat.
 
Känner mig för övrigt riktigt seg i kolan efter allt godis och socker jag dragit i mig dom senaste tre dagarna.
Trött, mycket.
Seg.
Självförvållat, JAVISST.

Gud så gnälligt och nu tänder jag av, inge mer godis på bra länge, jag har ätit så det räcker för kung och fosterland i minst 190 år och det...
Får jag sota för idag!
#merkaffe.nu
 
Det blir ju ingen påskaftonsutflykt idag för den körde vi ju igår eftersom vädret var mycket bättre då.
Nu skall jag istället då dricka lite mer kaffe och sedan skall jag sy.
Jepp, självklart skall jag det, och sedan blir det middag med släkten!
Ha en glad påskafton, vi kanske ses lite senare med bilder på sytt grajs.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0