midsommar

Solen sken, vi hade packat badväskor, det var smällhett när vi drog iväg igår.

Ser ut mot havet i stan och det ser kolmörkt ut.
Jag går in på Yr, REGN och ÅSKA i stan.

????
WTF?
Det skulle ju bli kalasväder över hela ön!
 
Kolla söderöver på Yr och där är det iallafall strålande sol, vi drog iväg efter att jag sprungit upp och stängt alla fönster och dörrar.
Kommer till Björkis och det är strålande sol i ungefär.... två minuter till sedan drog samma himmel in.
Hinner inte mer än ner och kolla den strålande solen på stranden som gick i moln och upp i bilen igen så kommer spöregnet.
Bara så där.

Stranden, som var ganska full, töms snabbt och folk flyr som myror hit och dit, in i hus och bilar.

Vi kollar Yr:
Hm, i FRÖJEL skulle det iallafall vara fint väder, herregud, det är ju bara någon mil bort så vi drog.
Same-same, vi stannade och åt en midsommarlunch istället. 
Vände hemåt vid 13.30 för det bara öste och öste så sitta och vänta kändes överdrivet.
 
 
Vid 15-tiden sprack det upp och jag badade hunden och gick ut i solen, fy fan, det var om möjligt ÄNNU hetare än på morgonen.
Jag satte mig i solen ute på gräsmattan för att få lite fläkt (noll existerande) och började svettas som en gris, mamma satte sig under äppelträdet och i skuggan i bersån steg temperaturen till TRETTIONIO GRADER i SKUGGAN!

Min mobil plingade till, min granne några hus bort har skrivit på Fejan till mig att nu hade han minsann 40 grader i skuggan, ja vi har en liten värme-battle varje år numera, ja han vann...
Vi hade ju bara 39.

Vid halv sju drog jag iväg med bikini på och tunna kläder och gick ut mot Snäck via Galgberget med Milou.
Det blev nu inte så långt för det var så hett att både jag och hunden höll på att dö i värmen, vi valde att bara gå till Norra körrgår´n och ner längs havet och så badade jag vid 20.15- tiden vid Thotts brygga och sedan sitta och lufttorka.

Det var faktiskt helt magiskt och så skönt att simma runt, dyka och svalka av sig efter en stekhet eftermiddag.
Jag var inte ensam, av någon anledning var det fler kvinnor i min ålder och kanske lite plus som låg och flöt runt som små guppande sälar och njöt.
Bara någon meter bort kom ett svanpar som paddlade förbi, vi låg helt stilla och en kvinna viskade:

"En mås ovanför oss, spigg under oss och svanarna på samma våglängd, hunden på bryggan (Milou), jag känner mig lite som David Attenborough och behöver egentligen en kamera och en mikrofon så är jag redo att köra, ett med naturen liksom..."

Vi andra började fnissa lite tyst, hon sa det liksom precis så där som Mr. Attenbrorugh skulle refererat ute i djungeln, savannen eller världshaven så det blev så komiskt.
 

Det var packat med folk längs hela  vägen från körrgårn och till hamnen.
Folk verkade precis som jag (eller vi) iår ha valt en alternativ midsommarafton för visst satt det några gäng här och där men mest var det par faktiskt som satt eller låg och bara jäste eller grillade, barnfamiljer som badade och restaurangen vid Thott var smockfull,

När vi sedan var hemma så ja...
Var viljan god men orken tröt.
 
 
 
 
Milou var SÅ SLUT av värmen att hon inte ens orkade äta eller dricka.
 
Man skulle kunna tro att jag sagt åt hunden att ligga och inte få röra sig för att jag skulle kunna få knäppa dessa bilden men så är faktiskt icke fallet.
Hon låg så här när jag kom ut från duschen och orkade liksom inte röra sig.
Hon bara låg med halvslutna ögon och pustade och orkade inte ta sig dom sista fem centimetrarna fram till maten utan bara la sig.
 
Hungrig och törstig måste hon ju ha varit eftersom hon strandat så där men inget gick ner förrens det blivit mörkt, svalare och hon orkade resa sig igen.
Det var väl framåt 22.30 och detta var väl runt 21.15.
 
Vi får nog ta och gå lite senare på kvällarna nu när det är så här hett det är helt klart.
 
Köket då?

Jo, idag är det ännu lite bättre.
Känner knappt någon röklukt alls så det ser ännu ljusare ut, vem hade trott det i onsdagsnatt, ja inte jag inte.
Idag skall jag stryka gardiner och hänga upp till kvällen så det inte ser så naket ut.
 
Badväskan är redan packad, det har varit smällhett tidigt idag och redan klockan 07.30 hade vi 28 grader i skuggan, vid huset.
Var ute för en stund sedan och det var så varmt att jag nästan smällde av, har inte ens vågat kolla hur varmt det är nu men vi drar på playan lite senare.
 
Vi ses ikväll och tack vare att vi tog det lugnt igår så känner jag mig ganska utvilad, är glad över mitt val.
Eller ja, jag hade nog inte ens orkat vara social ens om jag velat igår.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0