Sytt i en "mansgylf"...

God morgon!
 
Det märks att man är på banan igen, pigg och rask tog jag tag i "mansbyxan" som fått ligga i malpåse på jobbet pga min lite lustiga förkylning.
Om ork finns då kan man helt plötsligt tänka igen!

Först sydde jag om benen, vi hade nålat in efter första provningen för kunden som lämnat in ett par byxor vi skulle sy efter, ville sen ha smalare byxor á la 60-tal.
 
Och jag som fått till rutorna så bra i benen... okej... men det tog tid, TVÅ TIMMAR närmare bestämt och en massa sprättande och nålande att få samma ränder och rutor att passa.
Jag fick tex sätta nålar för varje rand och ruta för att få allt att stämma samt sy med nålarna i för att inte tyget skulle dra sig.
Vilket det GÄRNA gör.
 
Men jag löste allt själv med rattande på maskinen, lätta på pressarfotstrycket, nålandet och gud vet vad.
Jag fick ta min tid, chefen lät mig hållas och det tog tid MEN jag lärde mig massor själv just pga att jag fick lösa problemen helt själv.
Då vet jag det till nästa gång om någon vill ändra sin modell från en sak till något annat.
 
Det som måste tilläggas med dom här byxorna som jag tyvärr känner det är att rutorna INTE är SPEGELVÄNDA i tyget.
Hade rutorna varit spegelvända hade resultatet blivit ännu flottare, nu "följer" bara rutmönstret varandra så man får det ju perfekt men inte spegelvänt, liiiiiite synd tycker jag faktiskt.
 
Iallafall, benen blev ihopsydda igen och så blev baken ihopsydd efter inprovningen...
 
 
 

Sedan sydde jag i en "mansgylf", eller herrgylf!
 
Alltså att lära sig byta gylf i en byxa är en sak, det sitter som berget.
Att sy i en gylf på en enkel cigarettbyxa till kvinna eller i en kjol, klänning är en baggis numera men att sy i en gylf i en herrbyxa (alt. ett par jeans för det är ju samma) från scratch är en helt annan.

Jag med min 45+-årings hjärna var tvungen att ha lite tänketid men det lossnade tillslut (med ett eller annat ord från chefen också som stöd).
 
Jobbade som en snigel även här, men fick tillslut i den snyggt och prydligt.
 
 
 
 
 
 
 
Idag skall jag göra linning och hällor, sedan får kunden komma och prova ut längden, sedan fållning och sedan KLARA!

Jag hoppas det blir ikväll.

Nu skall jag duscha och dra till jobbet, vi ses, ha en bra fredag alla glada!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0