När man har skolkat fast kanske ändå inte...

Go´kväll.

Hjälp...
Ikväll har jag skolkat fast ändå inte... skulle man kunna säga.

Jag måste bara puffa för en bok först, har precis lyssnat på:

 
"Glöm mig" av Alex Schulman.

En bok om Alex Schulmans mamma Lisette och hennes alkoholism.

En bok som berör.
Naturligtvis berör den extra mycket eftersom att det är ett barn till en alkoholist som läser boken men den berör även för att han faktiskt skriver så himla fint.
 
Han har skrivt en bok om sin far och en om sin mor och trots att han i båda böckerna faktiskt lämnar ut sina föräldrar gör han det med värme, ömsinthet och utan bitterhet.
Han gör det ur ett barns synvinkel men han gör det även ur den vuxne mannens perspektiv och med en förståelse i slutändan samt förlåtelse.

Både "Skynda att älska" och denna "Glöm mig" rörde mig rejält och denna mest, inte så förvånande såklart.
Nu har jag börjat på Linn Ullmans "De oroliga" om hennes berömda föräldrar...
Jag älskar biografier.
 
Imorse for jag iväg och träffade Chifen på en fika och sedan till jobbet och hämtade läxa och DÄR gick väl allt åt skogen.
Eller jag kom hem, gjorde förjobbet på omsömnad på en kavaj.

"Va, kavaj igen" tänker väl säkert ni men det finns MÅNGA OLIKA sömnader av herrkavajer tro mig.
Och här hade jag en med något helt nytt och grejen är:
Jag är inte särskilt teknisk MEN grejen är också den att har jag en gång lärt mig svåra saker sitter det men jag har ibland verkligen svårt att se vikningar, sömmar och magiska grejer.

Oftast numera fixar jag faktiskt svåra saker men detta var verkligen "NO-NO" insåg jag när jag kom hem.
Jag gjorde då först ett jobb på en kjol och sedan skolkade jag och har sytt på....
 
 
... denna.

Och jag har även upptäckt att man faktskt får tre klänningar till priset av ETT MÖNSTER.

Jag ska utveckla men först lite "under jobbet" bilder, till att börja med hade jag bara tänkt göra kjolen och fickorna och sedan gå på kavajen efter det men det bidde inte ju då inte riktigt så...
 
 

Jag liksom bara fortsatte, halsringningen blev faktiskt den bästa jag gjort hitentills i sladdrigt viskosetyg men så har jag lärt mig en hel del fiffiga trix för att få den perfekt också...
 

Sy, jacka, vända och sy fast infodringen...
 
 
 
 
 
... blev skitbra.
 
Sedan sydde jag fast överdel och underdel...
 



... och här insåg jag faktiskt att detta kan bli tre klänningar av en.

1. Den har samma form som dessa stickade klänningar jag hittade för ett tag sedan hos någon designer...
 
 
... PERFEKT... kolla...
 
 
Då kan jag bara rita av mönstret och göra det "helt", utan fickor, förlänga samt ändra ärmar och sedan sy den i stickat tyg.

FÖRRESTEN:

Det har jag gjort på denna klänningen jag sytt idag också, jag har förlängt och smalnat av ärmar samt tagit bort den tunna lilla manchetten.
Jag vill kunna ha kofta på vintern och inte ha knöligt under koftan så det blev hellång ärm utan manchett.

Hon som beställt en vill också ha hellång ärm, sedan kan man ju ha kortare med manchett på sommaren.

Så kommer vi till klänningsmodell nummer två fastän det är samma, att istället för att ha gummiband och rynk i midjan behålla klänningen som den är!

Dock:

Då hamnar ju midjan mitt på höften men det tycker jag inte gör så mycket, jag tycker bara det är snyggt och det är ju också en skitskön modell...
 
 
Midja där mitt finger är...
 
 
Denna kommer dock få rynk i midjan, här har jag dock bara knutit upp med skärp för sedan orkade jag inte sy klart allt...
 
 
 
 
Så här är det:
Som alltid så gillar jag verkligen modellen, jag köper ju bara mönster jag gillar och försöker inspirera andra att gilla.

Jag hade ju då fölängt kjolen 9 cm men kommer korta den igen i den som skall ha rynk i midjan.
Den skall sluta straxt ovanför knät.
Nu måste jag i duschen, ska upp tidigt och sy på min läxa.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0