När man inte har flyt...

När man inte har flyt... till att börja med.

Jag skulle bla gå på utställning på måndagen i Stockholm hade jag tänkt, inför dagens skrivande.

Så blev det ju nu inte eftersom jag mådde så risigt på måndagen att jag helt enkelt inte kunde genomföra ett besök.

Idag så hade jag då istället tänkt mig besök ANTINGEN på Fornsalen eller Langska (Gotlands Hemslöjdsförening) och får se att båda ställerna är stängda.
NEJ...
Ringer fornsalen för att kolla vad dom har att erbjuda i form av skrädderi inför min uppsats, får till svar:
"Ingenting.
Men ring XX som jobbar med våra samlingar som ligger ute på Visborgsområdet och se om hon kan hjälpa dig."

Får dessutom upplysningen att Langska har packat ihop ALLT sitt och flyttat till "samlingsstället" och allt därifrån ligger nerpackat i kartonger.

Jag bara...
MEN VA FAAAAAAAN (i mitt huvud)

Jag ringer och får tag i XX, får ett jättetrevligt bemötande trots att jag är ute i sista sekunden i princip, får boka in mig till imorgon trots att hon har mycket och så frågar hon:
Vad vill du se på så jag kan ta fram från våra samlingar?

Jag:
Eh... eh... pffff... ja....

Jag hade inte en aning.
Jag menar går man in på en utställning så är det skillnad, du har ett urval.
Skall någon plocka fram ur kartonger så... ja... hjälp.

Hon började då ge förslag och när jag googlade ett av förslagen Augusta Lundin som tydligen fanns i samlingen...
 
 
 
 
... och fick reda på att hon var Sveriges första modeskapare! 

BINGO, henne ska vi ha tänkte jag och det var även Augusta som gjorde Selma Lagerlöfs klänning som hon hade när hon mottog nobelpriset i litteratur...
 
 När jag sedan lyssnade på podden "Stil" med Susanne Ljung om just Augusta så handlade det även om Märthaskolan och dess grundare Marg Von Schwerin och så fick jag veta att hon var född på Gotland.

BINGO, där hade vi en till, jag skrev till XX att hade hon något plagg från Märthaskolan så var jag intresserad av det också.

Så först började jag dagen med knas, sydde och blev utbildad på kuppen, skrev lite inför studiebesöket imorgon och så var jag klar runt 16 med allt.
Himla nöjd och himla glad att jag LÄRT mig en massa nytt, dessutom tittat på många fina klänningar och kläder.
Hittat en ny svensk (iaf för mig) designer:
Fadi el Koury.

 
 
Honom skall jag plugga in mig lite på för han verkar ha gjort mycket till förnäma damer, haute couture, mumsfillibabba.
Dags för "Husdrömmar", vi ses imorgon igen.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0