Stockholmsfararen...

God förmiddag!

Vaknade inte helt utvilad även om jag sovit som en stock.

Det har varit en tuff helg från det jag gick av i fredags till nu, så himla trött att det inte är klokt.
Igår blev det hundpromenad och sedan bara soffan, jag ville faktiskt sy MEN den orken fanns bara inte.

Symaskinsreparatören var på jobbet i onsdags och jag hade tagit ner min cover för att få den justerad och slippa hoppstygn, har varit så sugen att testa den, sy mig en enkel jerseyklänning bara...
Men orken, nope, inte en chans.

Har två syjobb från jobbet som jag skall göra nu, sedan hundpromenad och sedan fira sambon med familjen eftersom han fyllde år igår.

Milou från promenaden igår...

 
Tyckte det blev en himla fin bild, MEST att färgerna i bakgrunden blev så vackra och det såg jag inte förrens i efterhand när jag knäppt bilden.
Fokus var hunden men hamnbassängen var ju jättevacker.

Underbart väder igår och stilla, jag gick dock som en snigel och så fick det bli, orkade inte ha tempo.

Så till Stockholm!

Dag 1:

Jag hoppade på båten, kav lugnt i Visby, knappt en vindpust och jag var glad, det skulle bli en lugn båtresa.
Trodde jag ja...
 
 
Ca 30 minuter senare var jag INTE lika glad.

Det rapporterades 16 m/sek och två till tre meter vågor.
Jag mådde så dåligt att jag nästan dog, halvlåg i stolen med spypåse redo i näven, det var riktigt illa.

Fick till och med ta med mig spypåsen på bussen, varje gupp och mjuk fjädring fick mig att vilja spy.
Det blir bättre när jag kommer av bussen tänkte jag... det blev det inte.

HELA DAGEN mådde jag illa.
Mat hjälpte inte, vila en timme på restaurang hjälpte inte, frisk luft hjälpte inte, jag mådde verkligen skit.

Väl hemma hos Klokboken grävde jag ner mig i hennes soffa med filt och kudde, petade i mig mat på nåder och tänkte:
Jag kanske håller på att bli sjuk, så här illa kan man väl inte må i efterhand av en båtfärd.

Vaknade på "mässdagen" och var pigg som en nötkärna.
TACK GODE GUD och jävla båt!!!!

Åkte tvärbanan från Alvik till Älvsjö, gick ju ursmidigt och tog bara 20 minuter och träffade upp chefen...
 


Ujujuj så mycket fina tyger det fanns,chefen och jag konsulterade nyheter och hon beställde, jag fotade och fotade.
Här är från Tricia Guiid som redan finns i ateljén, både sammeten och fjärilstyget...
 
 

Man blev lätt sjuk av habegär...
 
 


Jag hittade detta fina tyg, gåsöga, och visste direkt:
NU har jag hittat ett kapptyg till halvkort kappa i lin och ull...
 

Nu är detta ett möbeltyg MEN det spelar ingen roll, desto större slitstyrka.

Det blev många montrar och mycket tyg, mat och en lång dag innan det blev tvärbanan till Alvik igen, knäppte en fin bild vid stationen i Älvsjö...
 


Så händer följande:

Jag hade två minuter på mig mellan ett byte vid Årstaberg och Alvik och man var tvungen att ta sig mellan två perronger som låg LÅNGT ifrån varandra.
När jag är på min avstigande perrong ser jag att mitt andra tåg redan är på G in på den andra, jag börjar springa (annars är det 30 min väntan) och fler med mig springer.

Vi springer och springer och när jag ska snedda för att slippa springa runt en grej så lyckas jag halka i gruset, SER INTE en kant och faller framåt, men det blir knä-landning och jag tar emot mig med min "onda" arm och skrapar upp hela handen.

Minst tre pers av mina medspringare får upp mig upp mig från min knäböjning och "Skynda, skynda, vi hinner" och jag kommer på tåget och frå TIO pers som engagerar sig i min krigsskada i handflatan.

Det är ju då man helst INTE hade hunnit med tåget.
Inte för att jag ville stå i svinkylan och frysa ihjäl på en perrong men alltså...
 
 Ja, ni fattar, PINSAMT.

Fram åkte dock våtservetter från medpassagerare "här har du så du får bort smutsen i såren, här ta två till", borstning på mitt knä av TANT (okej mormor) "tur att det gick bra och tåget hann vi ju med..." 
Jepp... det gjorde "vi".

Jag gick av och tänkte:
Tänk att stockholmare är så vänliga och en hel hoper av dom dessutom, undrar om det hade att göra med att jag var blond och blåögd samt inte låg i en snödriva avtuppad.

Vid 20.40 blev det flygfärd hem till ön, det blåste som fan på ön så GISSA om jag var tacksam att det blev 30 minuter i luften utan gungeligung på böljan den blå...
 
 
Med hem kom ett blivande kapptyg till våren i jaquard mörkmarin/offwhite och ett rosa i matt microsatin som förmodligen blir något det också...
 
 
 Nu blir det jobb och sedan hundpromenad, vi ses imorgon igen!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0