Tretimmars nyårskjol och jag förvandlades till Slottsfrun Von Nånting...

God morgon!

Så var det 2017 och jag går in på mitt 46:e år.
Känns ju helt ofattbart.

Var det inte 1984 nyss...?
 
Vad hände igår då?
Ja, det blev faktiskt ingen promenad utan jag satt och såg på tv till halv två och sedan fick jag bara ett ryck, va fan, om jag skulle ta och bara slänga ihop en enkel nyårskjol...?

En Carrie Bradshaw-sak med mycket vidd och rynk, hade jag något tyg jag skulle kunna offra om jag skulle misslyckas?

Jo´rå, jag hade ett satintyg som jag köpte för snart 2 år sedan av chefen för typ 100 eller 75 kr ur hennes lattjolajbanlåda!

Inget mönster, jag bara improviserade och klockan 14 skred jag till verket medans jag pratade med Klokboken i telefonen.
Tänkte att jag använder hela längden av tyget för att få så mycket vidd och rynkor som möjligt, det var 3 meter.

Fållade först kortsidorna...
 
 
 
... rynkade all längd på locken...
 
 
... skar ut ett midjebälte/knyt och sydde ihop till ett "skärp", vände, sydde ihop ändarna enkelt...
 
 
... nålade och sydde fast bältet med en enkel raksöm...
 
 
... skulle det funka, skulle det bli bra, skulle jag hinna?

So far so good, såg det ut som...
 
 
För att sedan få igenom bältet så omlotten ska funka så sydde jag det största knapphålet min maskin tillåter...
 
 
 
 
... kapade längden på kjolen efter att SJÄLV ha mätt ut den när den satt på vid första och enda provningen.

Sambon visade sig oduglig som sömmerska och jag hade inte tid med jidder kring upplägg
 
Sydde sedan en enkel rullfåll eller kantsöm som det egentligen heter när den inte rullar och "vågar" sig...
 
 
... och tre timmar och 10 minuter senare (17.10)  kunde jag hoppa i duschen och piffa till mig, dra på mig en svart tröja ihop med kjolen och dra på FEST...
 
 
Och när jag kom till Lilla Sunshine med mor var jag först på plan trots att jag var lite sen, Lilla Sunshine mötte mig i dörren, gjorde stora ögon och sa:

"Madde, du ser ut som en prinsessa eller som typ Prinsess-Barbie..."

Men precis va, det är ju precis den effekten man vill få!

Jag kontrade med att en sådan här kjol ska vi sy till dig med, vad önskas för färg?
"Turkos", sa Lilla S.
Ska se vad jag kan gräva fram på jobbet, sa jag och så skred/prasslade jag ut i köket för att hjälpa till med maten.

Lite senare så tyckte min bästis L att vi var tvugna att leka "Slott och herresäten" och fota mig som "Slottsfrun Von Nånting" kjolen till ära och vi lekte loss med kameran.

Slottsfrun Von Nånting klär granen...
 
 
... samt Slottsfrun Von Nånting poserar med sin vovve framför den ståtliga skänken...
 
 
Och som vi skrattade...
Vi blir nog aldrig äldre än 10 så är det bara.

God middag i goda vänners sällskap, skratt prat och klockan 00.00 gick vi ut på torget och skålade i julmust...
 
 
Och säga vad man vill men det är faktiskt så här:
Man känner sig så himla FIN i finkjol, finkjol is da shit.


Detta var ett skitbilligt tyg i kanske inte en färg som jag hade valt om jag köpt kjolen eller med den glansen men det spelar faktiskt ingen roll.
Jag klädde upp mig nertill i gloss och glans och tog sedan ner det hela med en svart enkel t-shirt upptill.

Blev ju perfekt och jättekul, o
ch på tre timmar sydde jag dessutom ihop det!
TRE TIMMAR.

Hade någon sagt det till mig för två år sedan så hade jag aldrig trott detta, spåna fram en kjol, sy den så snabbt (hade nog tagit mig åtta timmar då) och springa på fest.

Det är nästan lite som mössen i askungen, Vi ska sy och vi ska sticka... lalalala... den stora galakvällen.... lalalalaaaaa....


Man behöver inte gå på fancyfest för att klä upp sig, man kan gå på en helt vanlig middag också tycker jag i finkjol.
Mer flärd åt folket och till nästa kjol ska jag vara ute i lite godare tid och HANDFÅLLA kjolen nertill för en finare finish samt använda ett lite finare tyg.
 
Dock...
Denna superenkla modell är en ny Madde-favorit!

Nu ska jag och vovven ut och gå in 2017.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Gud vad fin den blev, häftigt!! :)

Svar: Tack Matilda! :D
Stickqvickan och Sytoken

2017-01-02 @ 10:10:35
URL: http://holmbergmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0