En nål i ögat...

Goder kväller.
 
Då börjar nedräkningen inför sista arbetsveckan, jag har nu två lediga dagar och sedan fem jobbdagar kvar innan jag lägger mig på rygg och glor på en klarblå himmel.

Började glad ihågen med en hundpromenad supertidigt, tänkte att det skulle ju bli storm så lika så gott att få den avklarad.
Sedan en snabb dusch och jobb och låg i väldigt bra fas för att kunna sluta tidigt för en gångs skull.

Mitt i en klänning med "baby locken" på högsta fart (den har ju en jäkla fart och ett jäkla tryck så det är inte som en vanlig symaskin) säger det SNAPP och nål går av och sylvass spets letar sig in bakom glasögat och in i ögat.

Aj.
Inte bra.

Vart fan tog den?

Jag sprang in på toa och såg en svag röd rand i ögat och och förstod att spetsen träffat ett blodkärl, vad mer?
Ögat sved, jag fick panik, kändes som jag hade fått splitter i ögat.
Gjorde en snabb överläggning:
Ringa till ögonmottagningen, åka till akuten eller strunta i det och avvakta?

Ögat sved mer och mer, jag kände att jag har precis fått en nål i ögat inte trampat på en spik, nej jag måste ringa!

Slängde mig på telefonen, telefontiderna var över sedan bra länge till ögonmottagningen, blev direktkopplad via växeln och fick prata med en sköterska.
Dom var överbokade men hon sa:
- Jag tycker att du borde komma hit, hur snabbt kan du vara här och är du beredd på väntetid?
Jag: SJÄLVKLART.
Klockan var då 13.40.

Ilfart till ögonmottagningen, kom direkt in på ett syntest, hann inte ens sätta mig ner i väntrummet en minut.
Sedan sa sköterskan att nu fick jag vänta på läkaren, förmodligen ett bra tag... tog inte ens 20 minuter.
Vadå väntetid?

Läkaren frågade vad som hänt, tittade och såg "en liten rispa" i ena hörnet av ögat och sa att han ville röntga IFALL det var så att det gått in någon liten del i ögat och att ögat omslutit spets eller metallspån direkt,

Jag: Ok.
(Hjärtat sjönk ner som en sten i skorna)
Fick sitta ute i korridoren en stund och vänta medans läkaren ringde röntgen, fick komma direkt och blev eskorterad av en sköterska och fick återigen höra:
Du får vara beredd på väntetid.
Tjugo minuter senare var jag röntgad och klar.

Tillbaka till ögon, träffade läkaren igen som kunde meddela att jag hade haft tur, det var bara lilla rispan och blodkärlet, ingen metall I ögat.
 
 
Allt detta inom loppet av 2 1/2 tim och idel TREVLIG personal trots att dom var överbokade och kort om personal, jag var skakis och tacksam över att jag haft tur och åkte hem.
Helt otroligt vilken personal!!!!
 
Hämtade tyg till kommande projekt.
Fick jobba över dom där två och en halv timmarna då MEN jag kom hem med ögat i behåll.
Det var ju ett spännande äventyr... eller inte.
Men en FANTASTISKT sjukvård var det iallafall.

Dags att dyka i säng, vi ses imorgon igen för då är jag LEEEEEDIIIIIG!!!!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0