Håll i er nu...

Go´förmiddag.
 
Här försöker jag slå ihjäl tid innan jag skall iväg vid lunch.
Det kommer bli en mycket tung dag, jag ska på begravning.
 
Så till igår...

Vi hade fått in en beställning på en kavaj och eftersom jag aldrig gjort en kavaj så högg jag SÅKLART direkt på det projeket.

Tyget, ja nu är det inte min smak utan någon annans och om den kunden vill ha en... ja håll i er nu... änglakavaj så är det så.

Jag började med att rita av ett mönster och sydde ett prov i gamla lakan...

 
Fick till det trodde jag i perfekt storlek MEN så kom jag till jobbet och chefen bara:

"Perfekt, nej du måste ha rörelsevidd!"
Jag:
Mhm...

Plus att den var för rundad i ryggen som en ridkavaj så det ville hon att jag skulle minska ner rundningen och sedan upp en storlek för rörelsevidden.

Sagt och gjort, hem och rita av mönstret en gång till fast i en storlek större, fick instruktioner hur mycket sömnsmån jag skulle ha på olika ställen.

Så vill jag bara meddela at tyget INTE GICK ATT MÖNSTERPASSA, alltså tyckte chefen att jag skulle tänka "oregelbundet fast SNYGGT oregelbundet".

Jag la en timmes tänketid och la ut mönsterdelarna innan jag skred till verket... ja... det var verkligen inte lätt, framstyckena OKEJ...
 
 
Sidostyckena kunde jag matcha fram och bak...
 
 
 
 
 
 

TYVÄRR så tycker jag baksidan blev åt tjotahejti för det sticker fram ben utan huvud längs mittsömmen och så vidare men det gick verkligen inte på grund av tyget och mönstret i tyget...
 
 
Upp- och nervända änglar... ja... hejåhå...

Grejen är så här, den här blir väldigt välsydd, jag ska leta upp ett tyg och sy en likadan MODELL till mig själv för det är roligt att sy kavaj.
 
Jag hade KUL iallafall under min syläxedag, som sagt, jag ska parallell sy en till och så sätter sig momenten jättebra.
Dags att göra sig iordning.
Tungt, tungt, tungt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0