Jag vill flytta till Tanna.

Fyra dagars ledighet redan slut, jobbar i natt.
1 vecka med sonen, redan slut.
Snyft.
2 dagar kvar till operation, jag börjar bli nervös.
Idag mår jag illa, inte kul.
Jag är trött fasten jag sovit hela natten.

Så märks det att hösten är här.
Värmeljusens tid har kommit.
Halvmörkt när man vaknar, iallafall när jag vaknar.
Mörkt vid halv 7 på kvällen.
Fast ändå mysigt, jag gillar hösten oxå.
Den soliga hösten, med vackra färger.
Den regniga, blåsiga hösten när man INTE måste gå ut...
Måste man gå ut gillar jag INTE den regniga hösten ;)

Vi var på bio igår och såg:  WALL * E !
För dom som har barn, gå och se den!
För dom som inte har barn, GÅ OCH SE DEN ÄNDÅ!
Den var verkligen jättebra!!!!!!
Det bästa jag sett på länge!!!!!!
Då inkluderar jag allt jag sett i filmväg, barn eller vuxenfilm.
Jag älskade den :)

Något annat som jag halkade in på i lördags var ett tv-program som hette:
" En annan typ av verklighet ", helt underbart program.
En slags dokumentär kan man säga.
Ett engelskt filmteam hade bjudit över fem män från en ö i Stilla Havet som heter Tanna.
Bara en av männen kunde engelska och fungerade som tolk.
Dom är urinnevånare som bara har kontakt med med byarna på sin ö och kanske någon ö nära deras...
Lever på naturen, nakna, bygger hyddhus, har hövding, alltså åt det primitiva hållet.
Dom har ju träffat " Den vite mannen " och vet om civilisationen men lever i stort sett som stenåldersfolk.

Iallafall åker dom till england och DERAS mål är att få träffa Prins Philip som dom tror är son ( typ Jesus)  till deras "högste" ande (typ gud) och övertala honom att komma "hem" till Tanna igen.
Så får dom se städer, bondgårdar, träffa människor osv.
Helt OTROLIGT underbart.
Till och med min älskade sambo som HATAR sådana här lågmälda dokumentärprogram var road!
Dom provade på att bo på en bondgård.
Dom flyttade sen in till en medelsvensson-familj och där fick dom bla, gå på stan, träffa hemlösa, gå på gay-klubb och se transor, gå på disco...
Väldigt, väldigt kul...

Att se en man i kvinnokläder gjorde BOKSTAVLIGEN deras ögon RUNDA av förvåning.
Sjunga kareoke, nej tack.
Dansa med tjejer på discot var inte bra...
Hemma i byn dansade killar för sig och tjejer för sig, mycket bättre sa en missnöjd Tanna-man och skakade på huvudet.
Se folk som gick med sina hundar till hundtrimning och bad.
Hundar det ÄTER vi, var deras kommentar.
Men det bästa var faktiskt deras insikt om hemlöshet i " våran " del av världen.
Dom tyckte först att det verkade toppen när dom var inne i "stan".
Såg massor med folk, blandade raser ( som dom uttryckt det ), alla verkade leva i hamoni och vara lyckliga...
Tills dom började undra vad det var för folk som låg och sov på gatorna, tiggde pengar, kollade soptunnor osv.
Deras värd försökte förklara begreppet HEMLÖS för dom men tyckte väl inte att det gick någe vidare.
Han bjöd då in sin bror som levt som hemlös och han fick berätta sin historia för Tanna-männen.

Dom förstod INGENTING...
I deras värld, har en person inget hem HJÄLPS man åt att bygga ett.
Är man ensammen är man ändå välkommen att bo hos vem som helst, när som helst och hur länge som helst.
Har en person ingen mat, delar man med sig av sin mat.
Alla människor i deras värld har samma RIKEDOM ( då menade dom inte pengar ), alla delar med sig och pengar existerar nästan inte.
Dom har SETT det men har inget.
Deras rikedom är naturen, som alla delar.

Jag kände hjärteknip och ville genast flytta till deras del av världen.
Så fint, så oförstörda, så OGIRGIGT !
Det var ett program med både skratt, lärorikt, hjärtknip och KÄNSLA...
Vi och dom.
Jag ville bli DOM.
Lite senare i programmet kom dom till ett slott på landsbygden.
Då var det OTROLIGT roligt.
Dom såg vettskrämda ut när deras slottsvärd förevisade alla SPIKKLUBBOR, värjor, bensaxar, pistoler...
Tyckte att slottet verkade aningens OGÄSTVÄNLIGT med alla dessa VAPEN.
Sista delen går nästa lördag, DEN ska jag INTE missa iallafall.
Nu är det dags för lite virkning.
Vit sjal på gång.
Vi skrivs imorgon.
Sticka lugnt :)

Kommentarer
Postat av: Liza

Kan jag paxa hyddan bredvid din? ;)

Kram!

2008-09-15 @ 14:37:00
Postat av: Bloggaren Herself

Klart du kan.

Jag fixar det med grabbarna så fort min hydda är klar sätter vi igång med din ;)

Kramis

2008-09-16 @ 09:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0