Blinda flundror & Kåta hyndor på krogen.

Läste tidningen imorse...

Om en man som har slagit larm ute i Hablingbo.
Gubben och andra gubbar fiskar och får en hel del fludror.
Blinda flundror och när dom tillagar flundrorna så blir köttet GELEAKTIGT...
Går inte att äta...
Irk...
Ganska äckligt lät det och såg ut.
Dom spekulerar i om det är parasiter eller förgiftning/föroreningar från Östersjön.
Skicka in dom för analys vettja...

Så kom jag och tänka på i somras när vi var på Lickers.
Sonen sprang ner i hamnen och skulle fiska med hoven.
Kommer tillbaka skrikandes av upphetsning...
Hela HAMNEN var FULL med flundror som låg som förlamde och det var bara att plocka dom med händerna från sandbotten.
Dom rörde inte en fena;), flydde inte, sprattlade inte, bara låg och andades.
Ungarna vart som galna och plockade i hinkar och gick till rökeriet med fångsten.
Om och om igen.
Jag tog nog kort och la in här till och med.
Det konstiga var att det var på GRUNT vatten och det var VARMT i vattnet.
Flundror brukar ju vara på kallt vatten.
Men här var det VARMT, badvänligt...
Mysko.

På julafton började vi av någon anledning snacka om fiske, flundror och flundrorna i Lickers.
Vi började skoja om SJÄLVLYSANDE FLUNDROR, kärnkraftsolyckor och gud vet vad runt dom där förlamade flundrorna.
Det blev ett återkommande ämne hela kvällen, på olika sätt...
Och när man läser om flundrorna i Hablingbo börjar man ju undra.

Ingen expert hade heller inte hört talas om detta "syndrom ", hoppas dom kollar upp det...

Så till mer ÅSIKTER från idag...
Inte mina, utan någon annans.
Men kanske lite "mina tankar " från förr OCH nu.
Annars skulle jag inte skriva om det.
Och jag får säkert hela min bekanskapskrets på mig nu, men...
Skitsamma ;)

Ämnet är " Kåta HYNDOR på krogen ".
Hjälp...
Ja...
Vart ska jag börja...

När jag var ung... 
Och rörde mig våldsamt i krogsvängen, fanns det en sak jag såg när man var ute och festade och som jag tyckte var SÅ PATETISKT och obehagligt .

Det var TANTER i 40-någontingsåldren ( min ålder nu, nästan ) som var ASPACKADE på krogen, i utmanade kläder där man visade MER ÄN NÖDVÄNDIGT, rinnande smink, rödsprängda ögon och trodde dom var supersexiga på dansgolvet när dom stod och ÅMADE sig själva eller på något stackars offer.

Då stod man som en YNGRE generation och hånflnade, både killar och tjejer och tyckte dom var IRK, patetiska.

Att man själv ragglade runt som värsta fyllot, DET VAR HELT OK...
För man var ju UNG & SNYGG...
Tillskillnad från DOM...

Jag lovade mig själv att aldrig bli så´n.
Och det blev jag inte heller.
Tack och lov.

Och det är faktiskt en känsla jag aldrig glömmer heller.
För inte bara att jag tyckte dom var patetiska och obehagliga.
Jag kände MEDLIDANDE med dom.
Jag tyckte faktiskt SYND om dom, på ett sätt...

Så till idag.
Det var en person jag träffade på.
Som är BETYDLIGT yngre än mig.
Som hade varit ute i helgen.

Vi började med att prata om "ditten och datten" och kom sedan in på hur det hade varit på MUNKEN.
"P" hade varit ute som sagt.
" P" frågade mig varför jag aldrig gick ut längre, på Munken och dansade.

Jag drog väl lite snabbt att det började med rosacean och att jag inte ville visa mig ute under ett år...
Och sedan att jag faktiskt inte har behov av att gå ut längre på det sättet.

Jag har andra intressen, andra umgängesformer som jag trivs med, en fin man och att jag vill vara med sonen på mina lediga helger, inte springa på krogen när han är hos mig.
Jobbhelger, ja, då orkar jag inte helt enkelt.
Bla, bla, bla...

Vi babblade på...

Så börjar " P " spy galla.
Över fulla kärringar som sprang runt och betedde sig som idioter på Munken...

Öööh hur menar du, sa jag, FASTÄN jag REDAN hade SCENARIOT framför mig på näthinnan.
Jag fattade DIREKT hur "P" menade.
" P " sa;  KÄRRINGAR, förlåt Madde, men i din ålder, sprang runt och gapade, stimmade, ragglade och höll på på dansgolvet.
Tyckte dom var skitsnygga och jättehäftiga men dom var bara...
Jag skippar resten...

Jag försvarade lite och sa att :
Men HERREGUD, kvinnor i "min ålder" och äldre har väl också rätt att ut och roa sig????
"Ja, men måste dom vara så skräninga, fulla och OSEXIGA???
Det är så djävla OVÄRDIGT... "

Alla människor som är fulla är väl OVÄRDIGA i sådana fall???
Försökte jag.

" Nä, kåta, fulla HYNDOR är faktiskt värre än kåta fulla gubbar... "

Hyndor, det var inte nådigt det...
Med det menar du då fortfarande TANTER i min ålder???
"Ja, HYNDOR är sådana som dansar, klänger, agerar plåster på "stackars" (fniss, jag ) MÄN på krogen.
Typ medelålders, fulla, patetiska kvinnor som tror att dom är skitläckra."
( Jesus... )
Jaha, då har jag lärt mig något nytt...
Harkel...

Och tyvärr, inom mig, höll jag faktiskt med...
Fast inte om HYNDORNA då, utan beskrivningen.
Jag har ju som sagt, tyckt EXAKT likadant.
Och OVÄRDIGT var ordet för dagen...
Med ålder borde vishet och gott uppförande komma, annars borde man nog tänka över sitt beteende...
Med risk för att låta som en djävligt präktig tråkmåns...
Men faktiskt.

Och trots att jag lite lamt försvarade "min ålders rätt att festa " så undrar jag VARFÖR jag egentligen gjorde det...
Jag tycker ju som UNGDOMEN, och har tyckt sedan jag var ung och festprissa...
Hm.
Igår ljög jag om ett pris på mina joggingskor, helt i onödan.
Idag satt jag och försvarade sån´t som jag inte heller tycker om.
Som är ovärdigt.
Fast kåta, fulla hyndor, det var ganska OVÄRDIGT uttryckt också...

När sambon kom och tog en fika idag, pratade vi lite om detta.
Jag delade med mig ;)
Båda två satt vi där och tyckte att det var OK att se en ung, full tjej men inte en i min ålder.
Hm, hm och åter hm...

Så till SUPERMORSAN allan här...
Dvs, JAG!
Trött, hade bara BLODPUDDING till bjuds som kvällsmat här.
Sonen höll på att få TOKDÅRA på den menyn...
Jag gav honom en lactrase ( för laktosen ), gav honom en hundring och sa :

"Älskling, du kan gå över till Statoil och köpa dig TVÅ VALFRIA KORVAR i baguette "

Sonen trodde inte sina öron!!!
"Och ett Kinderägg?"
Köp vad du vill...
Han stack glad i hågen över och köpte hela Statoil ;)
Och jag slapp steka mat.
SLAPPO!!!

Så har jag EN SAK TILL...

Jag hörde SÅNGLÄRKAN IDAG!!!!!!
Jag och Chifen var på promenad i det härliga, men lite blåsiga vårvädret.
När vi flanerade runt i hennes kvarter så hör jag Sånglärkan kvittra och sjunga av hjärtats lust.
Då blev jag helt VARM i kroppen och tänkte, vår, sommar och sol :)
Sticka lugnt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0