Pyjamasbyxor & Matvapen.

Följande hände för någon timme sedan.

Det börjar med att jag öppnar ytterdörren.
Jag känner att det trillar ner någonting i håret när jag är på väg ut.
Tar och borstar till håret och NER PÅ NÄSAN trillar en SPINDEL!!!!
Hjälp.
Snabb borstning från näsan och tramp ihjäl.
Den var inte så stor, tack och lov.
Kunde snabbt konstatera att ALLT är inte härligt med VÅREN.
Småkryp...
Gå i ide några månader till tack :(

Så...
Jag hade lovat sambon att springa över till Glas&Lås-parkeringen och kolla om hans, chefs, bil kunde starta.

Jag har gått här hemma i en tunika och pyjamasbyxor.
Jag har ju liksom jobbat natt, inte sovit jättemycket.
Är väl inte den "piggaste hästen i stallet", så pyjamasbyxor och tunika duger fint när man går hemma och skrotar.

Jag drar på mig en jacka, springer över, kollar att bilen startar.
Låser bilen och springer över gatan igen.
Kanske jag skulle öppna lilla Sjalboden när jag ändå var ute...
Jepp, det gör jag...

Så möter jag en liten flicka och hennes farmor.
Flickan, kanske i 5-årsåldern, tittar på mig och sen på mina pyjamasbyxor.
Och tittar JÄTTEMYCKET på mina pyjamsbyxor.
Säger till sin farmor :

" Titta farmor, hon har bara pyjamasbyxor på sig UTE och klockan är efter lunch... "

Farmor´n tittar OGILLANDE på mig.
??????

Kanske tänkte hon :
Konstig människa det där, pyjamasbyxor mitt på blanka förmiddagen.
Bäst och passa sig.
Vilket hon gjorde och gick över gatan med sitt barnbarn INNAN övergångsstället medans hon stirrar på mig.
??????
Igen...
Allt för att slippa möta KONSTIGA PYJAMASBYX-TANTEN.

Själv hade jag lust att säga :
Pyjamasbyxor, OCH????
Är det PYJAMASBYX-FÖRBUD efter klockan 12 i den här stan eller?
Sedan le lite djävulskt som Jack Nicholson i "The Shining "

Men jag avstod.
Då hade hon kanske ringt till Kling&Klang (polisen;) och anmält mig för " Pyjamasbyxinnehav efter klockan 12 ".
Man vet aldrig ;)

Så kom jag på en SONEN-historia som utspelade sig förra veckan.
Som jag glömt att berätta om.
Men det händer ju så mycket här hemma så jag hinner knappt med ;)

Iallafall.
Vi är inne på ämnet frukost.
Och en liten diskusion jag och sonen brukar ägna oss åt VARJE GÅNG det ska köpas frukostflingor.
Sonen vill väldigt gärna ha " Kellogs Special K, Red berries. "

Vet inte om jag stavade det där rätt, men annars får ni lista ut det FONETISKT ;)

Jag har då bestämt att när man precis fått lön så är det väl OK att köpa DYRA frukostflingor och sedan får det duga med den billiga Ica-redberries-kopian.

Det gillas INTE av sonen och det uppstår alltid diskusion om vilken himla snålis man är som BARA tänker på pengar när man handlar.
Mat ÄR VIKTIGT, det måste man ju ha...
Jag brukar då kontra med:
VI SVÄLTER väl inte ?
Och att man måste tänka på hur mycket man spenderar så att pengarna räcker HELA månaden ut.
Till allt möjligt, allt kostar pengar.
Inte bara DYRA frukostflingor...

Sonen gnäller då vidare att PAPPA minsann alltid köper dom dyra flingorna och där slipper han ÄCKLIGA, BILLIGA  FLINGOR som jag köper.
Fine, säger jag då...
Passa på OCH NJUT när du är vid din pappa!!!!!!
( vasst i tonen )
(Tänker :
Din pappa tjänar dubbelt så mycket som jag sååååå..... )


Saken är att han vräker dessutom i sig detta på typ tre dagar.
Han sitter nämligen och äter det som GODIS också.
Hm.
Dom dyra Redberrisarna kostar 35 kr i "våran " affär.
Ica-kopian 28 kr.

Nu har jag dessutom gått ännu mer ner i pris och köper ett stort paket Kellogs Cornflakes istället.
19 kr.
Sonen har då ÄNNU värre klagosång.
Jag är verkligen Värre-än-värst-snålis.
Jag biter ihop och fasthåller vid varje GNÄLLUTSPEL att " DET DUGER och ÄR GOTT " !

Så pratar jag en dag med sonens pappa, om helt andra saker.

AV EN SLUMP så nämer han bara att SONEN ÄTER HAVREGRYNSGRÖT till frukost hemma vid dom varje morgon!!!!!
Que???
Jag trodde jag hört fel...
Han ÄTER VAD SA DU?
"Havregrynsgröt... "
Tycker han om det?
"Nja, men han äter det..."
Aha...
Så han äter inte K-Special, redberries???
" Nej, havregrynsgröt. "

Nej, nu djäklar tänkte jag...

SÅ BLÅST jag har blivit av hans tjat om DYRA flingor SOM PAPPA KÖPER, och så äter han HAVREGRYNSGRÖT.

Första instinkten var att avslöja frukosthemligheten direkt.
För jag blev faktiskt ARG.
Det är jobbigt att ha en dispyt varje gång vid frukostätning om ÄCKLIGA FLINGOR.

Men så flög "MONSTER-HÄMNAR-MAMMAN "  i mig och jag tänkte :

Det finns en tid för allt...
Mohahahaaaa...
Jag har ett MATVAPEN!

Förra veckan, vi skulle handla...
Frukostflingehyllorna och jag lägger ner CornFlakes i vagnen.
Sonen protesterade OMEDELBART.
"Nej, inga äckliga flingor, redberries skulle det vara."
Av den DYRA sorten ;)

Nehej du, sa jag, det duger bra med CornFlakes.
"Neeeej, hemma vid pappa får jag ALLTID, bla, bla, bla... "
Jaså, sa jag.
Det tror jag inte alls att du får...
Sonen såg lite skrajsen ut och sa :
" Jooo, eller vad menar du? "

Vad jag menar...
(obehagliga jag )
Jo, kan du se mig i ögonen och tala om för mig vad du äter till frukost vid din pappa?
Tramp, tramp...
"Eeeh, typ flingor...

Typ flingor, mhm...
Det är inte så att du äter havregrynsgröt där????
"Jo, kanske..."
Ok, sa jag...
Om du nu äter gröt där så kanske du vill äta gröt hemma vid mig OCKSÅ???
" Neeeej, absolut INTE, det är inte gott mamma."
Nehej, men då har du att välja på GRÖT eller CornFlakes, vilket är godast ?
"Redberries! "
Ja, men nu fanns inte det som ett alternativ eller hur???
" CornFlakes "

YES!
1-0 till MAMMA-HÄMNAREN och till plånboken ;)
Så tuktas en " Ge-mamma-dåligt-samvete-för-att-hon-köper-äckliga-flingor-son" .

Då tar vi CornFlakes och så vill jag ALDRIG MER stå och tjafsa med dig om vilka flingor som ska köpas för det är mina pengar så JAG BESTÄMMER!!!!!
Jag köper dina favoriter när vi har råd ok???
"Ok", sa en mycket AVSLÖJAD, SNOPEN son...
Så var man ETT TJAFS MINDRE...
NÄSTA...
Sticka lugnt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0