Farbror Melker, vet du vad & Godis...

Jag startade upp morgonen här med, kaffe, yougurt, mûsli och :
"Farbror Melker, vet du vad..."

"Tjorven och Skrållan", bättre start på dagen kan man väl knappast få?
Jag kan varenda replik och njuter av varenda replik.
Och kan se VILKEN Astrid Lindgrenfilm HUR MÅNGA GÅNGER som helst.
Själv.

Hade en kort period när jag fick njuta tillsammans med sonen.
Men...
Med betoningen på KORT.
Han har hade ett större utbud av tv, video och dvd så gamla filmer med UNDERBARA REPLIKER och vackra vyer, dåligt gjorda drakar (Kattla) har inte lockat mycket.
Varför uråldrig film när det finns Disneychannel.
Ja, varför...

Nä, jag kan aldrig få nog, jag ÄLSKAR, och jag älskar att sitta och HÄRMA replikerna.
Och se en barndom som fanns NÄR JAG var liten, men som är sällsynt nu, snyft...
Ska nog ut och leka med BARKBÅTAR senare ;D

Så raskt över till en ny, kanske kommande SKATT.
Nämligen GODIS-SKATT.
Nu får dom väl ändå ge sig!
"Förstå-sig-påare" vill ha en högre skatt på socker.
För att VI KONSUMENTER ska äta mindre SÖTT.

FAR ÅT PIPSVÄNGEN, säger jag då!!!!
(För att citera Astrid)

Vad är det för DUMHETER?
(För att citera min mormor)

Igår satt jag och såg "Debatt".
Och nyheterna också för den delen.
Nu jämnförs SOCKER med rökning och alkohol.
Och jag kan väl hålla med "Debatten" om att vi säkert äter MER socker och godis än någonsin.


Men...
Att jämnföra det med rökning och alkohol är väl ändå att ta i.

Jag har inte hört talas om många GODIS/SOCKER-MISSBRUKARE som dött i levercancer pga av överkonsumtion av mjölkchoklad, gelehallon och rollokola.
Jag har aldrig hört talas om att någon dött i LUNGCANCER pga av överkonsumtion av Mums-mums, vingummi och Dajm?

Nä, inte ni heller va?
ELLER det KAN ju finnas en STORRÖKARE som missbrukat GODIS OCKSÅ, men då är det säkerligen rökningen och inte godiset som var orsaken.

Och att socker skulle HOTA hela FOLKHÄLSAN tror jag inte ett dugg på.
Iallafall i Sverige, det finns VÄRRE saker vi stoppar i oss.
Transfetter, E-nummer, vegetabiliska oljor, natrium glutamat och GUD VET VAD...

Så i sådana fall skulle jag nog förbjuda TILLSATSER i MAT FÖRST!
Jag tror det är farligare än socker faktiskt.
Lättare att få "konstiga saker i kroppen" av färdigmat, än att bli lite tjocka av socker.

Och jag TYCKER faktiskt också, när debatten svänger in på att "barnen i vårat samhälle blir tjockare och tjockare av allt SOCKER dom stoppar i sig".



Då undrar jag vart FÖRÄLDRARNAS ansvar ligger?

Det borde väl vara ganska STORT eller?
Läsk max 1 gång i veckan och varför inte ÅTERINFÖRA den gamla goda (nu känner JAG mig djävligt mossig men...) REGELN:
LÖRDAGSGODIS!!!!!!
Jättebra.

Men det förutsätter ju att FÖRÄLDRARNA lever som dom lär.

Eller gör som mig...
Godis till BARNET på fredag, eventuellet lördag också.
Och är man godissugen själv, mitt i veckan, då HAR MAN EN BURK i skafferiet som man kan GÅ OCH NALLA i utan att ens BARN SER!!!
Mycket praktiskt och man kan upprätthålla MORALEN :D
Skitbra!
Och, så tycker jag att man kan se till att barnen är ute och leker SÅ MYCKET som möjligt.
Att sitta framför tv, data och tv-spel...
Begränsa.

Vad gäller oss VUXNA så tror jag, trots att jag är en SOCKERGRIS själv...
Som verkligen förstår det där med begär...
Man får skärpa sig.
Jag har perioder där jag vräker i mig godis och perioder där jag bara äter på helgerna.
Men det jämnar liksom ut sig i slutändan...

Så att dom ska BESKATTA det bästa som FINNS, och låta mig som låginkomsttagare bli ännu mer fattig...
Det tycker jag dom kan låta bli.
Låt MITT KOKAIN vara ifred.
(jag har lärt mig att kokain tydligen är väldigt poppis, en drog, inte bra för kroppen, skatt på det med kanske?)

Klart slut om sockerdebatten från...



Godisgrisen Herself ;D

P.s. och medans jag skrev detta har jag börjat på frukost nr. 2 !
En KOKOSKAKA...
Bara så ni vet liksom ;D.s

Nu funderade jag på en långpromenad, men jag tror jag avstår.
Jag vill inte att förkylningen ska blossa upp.
Jag tar nog en dusch istället.
Det blir frisk luft lite senare ändå.
Sticka lugnt.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0