Köttbullar!

Jag brukar inte lägga ut recept här på bloggen, men idag ska jag göra ett undantag.

Det var bra längesedan jag gjorde EGNA köttbullar, och har glömt bort hur goda dom ÄR!
Vanliga köpeköttbullar har varit bannlysta sedan ganska länge här hemma.
Dom luktar SKIT, smakar SKIT och stekoset sitter som en täckande smäck efter man har stekt dom.

Men idag gjorde jag min pappas SUVERÄNA köttbullar...



Och nu tänker jag faktiskt dela med mig det receptet.
Så kan ni testa det själva.
Dom är så goda så det finns inte på världskartan ;)

Varsågoda, "Sörens Kyttbullar"

500 g finmald nötfärs.
1 tsk salt
1 ½ krm vitpeppar
1½ krm ingefära (torrkrydda)
1 krm kryddpeppar
1 riven rödlök

1-(1 ½) dl sött limpbröd
2 dl grädde (vispgrädde)
1 ägg

Jag brukar blanda ihop nötfärsen, löken och kryddorna ca ½ dag innan köttbullarna ska stekas, så smakerna blandas ordentligt.
Som typ idag, det skulle ätas till kvällsmat, då blandade jag ihop det innan lunchtid.

När det närmar sig stekningen så hackar jag limpskivorna, som gärna fått ligga framme och blivit torrt, hacka det och lägg i en skål, häll över grädden och låt stå och svälla en bra tag.
Blanda sedan i det i resten av nötfärssmeten och även i med ägget.
In i kylen ngn timme till så smeten blir riktigt kall.

Sen är det bara att göra lagom stora köttbullar och steka.

Värmen ska vara halvlåg på spisen, så dom får steka länge och steka igenom sakta.
Det som är bra med dom här bullarna är att dom apselut inte blir torra och smuliga.
Limpa istället för ströbröd gör att det binder bullarna bättre och grädden gör dom mustiga.

Skitenkelt att svänga ihop och ASGODA!
Sticka lugnt.

P.s Det är förmodligen inte min pappa som GJORT receptet, möjligen har han förfinat ett köttbullerecept för det brukade han vara spejsis på, och sen jag har fått det av honom.
Alltså blir det "Sörens Kyttbullar"D.s

Kommentarer
Postat av: karin

Gillar verkligen receptet! Du har inga mer recept att dela med dig ? Väntar med spänning. Tack för att du har en blogg. KRAM

2010-08-07 @ 18:35:52
Postat av: Bloggaren Herself

Hej och vad kul att du gillar köttbullereceptet :D

Jo, jag har en hel del recept i min lilla bakficka, men har inte lagt upp så jättemånga.

Har inte tänkt på att göra det förrens nyligen faktiskt...

Men så är jag ju så fånig så jag kommer tyvärr inte lägga upp mina bästbästa recept, med dom gör jag som min mormor gjorde, hon gav bara ut dom till "vissa" närstående.

Och den policyn kör jag tråkigt nog faktiskt också :S

Man vill ju gärna ha några ESS i "laga-mat-&-rockärmen" typ ;D

Men fler recept kommer absolut.

Tack för att du gillar min blogg :D

2010-08-07 @ 19:40:36
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0