Tillikum...

Det där med att gå upp 06.00...
Nä, det gick inte, jag var för trött!
 
Vi satt uppe för länge och såg på film via datorn och dessutom åt jag lite godis, rena rama döden direkt.
Jag var dödstrött klockan 06, kom upp 08 istället.
Meeeen...
Jag och hunden ska ge oss iväg om en stund, vi får ta den lilla turen runt muren och så tänkte jag att vi får väl gå på insidan, i skuggan, om det blir för varmt för Milou.
 
Ute = Smällhett idag igen.
Tack och lov blåser det lite idag också så lite fläkt får man ju.
Det man kanske hatar med en ö en iskall novemberdag när kylan kryper innanför ens kläder, ÄLSKAR man såna här dagar.
Då är vind det bästa som finns.
 
Gillade verkligen den där dokumentären "Blackfish" som vi såg igår.
Jag kände att Seaworld i Orlando som jag besökte som 7-åring och fortfarande håller HÖGT i minnet som en av dom häftigaste upplevelserna i mitt liv...
Blev ganska solkigt igår.
Samobon och jag satt ganska tysta efter filmen och sa ingenting först.
 
Man visste liksom inte riktigt vad känslan var först men jag skulle nog beskriva det som sorg för djuren, ilska mot människor som bara låter pengar styra SAMT, och det ska jag inte sticka under stol med:
Nyfikenhet över att se människor som jobbar med späckhuggare i fångenskap bli anfallna och även dödade.
Väldigt mixade känslor där bara om jag går till mig själv.
Framförallt handlar det om Tillikum, världens största späckhuggare i fångenskap och med tre "mord" på sitt samvete, ELLER hur man nu ska uttrycka det eftersom han nog egentligen inte är den man ska skylla på utan människan...
 
 
Och här är den senaste människan han dödade, Dawn, NÄR han håller på att döda henne...
 
 
Tillikum, en produkt av människan och en dödsmaskin som fortfarande lever (gissar att dom fortfarande mjölkar honom på sperma) men som lever isolerad i en "pool-cell".
Nej, det är sorgligt för både val och människor som tror sig "know it all" och ja... 
Nu ska jag och Milou ut, vi ses senare!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0