Vilken nivå...?

Hej alla glada, nu har jag kommit hem och gjort te, tagit på mig fårskinnstofflor och svept in mig i en fleecefilt, dra mig baklänges vad kallt det är!!!!
 
Jag har varit iväg sedan tidigt idag, varit ute och rört mig och ute var det ju nästan minusgrader och = SVINKALLT.
Mellan ett knappnåls- samt tyglims inköp på Åhlens var jag hemma hos två vänner efter varandra och GUD så kallt dom hade, jag trodde jag skulle dö.
Nu sitter jag hemma och försöker tina upp, undrar om jag inte borde baka något så jag kan sätt på ugnen och röra mig i ett varmt kök, BURR och fy tusan för att var stelfrusen inifrån och ut.
Fy tusan....
 
Så till igår, jag såg "Hela Sverige syr" (trots allt) på sambons dator.
Min fråga är bara:
Vilken NIVÅ är detta på?

För det första får dom ju redan färdiga mönster att göra plaggen efter, sen var temat "Leggins".
Eh... hur svårt är det.
 
På det så snackar dom ju bara goja om tillvägagångssättet, man syr ju för f-n inte jersey, trikå eller annat stretchtyg på en vanlig maskin...
Det blir ju inte snyggt någonstans.
Man måste ju faktiskt ha en overlock för att det ska bli snyggt och se proffsigt ut, deras tips och trix för ett par leggings sydda på en vanlig symaskin var ju på barnivå och typ sådant man lärde sig i syslöjden på skolan.
 
Dessutom hade vi faktiskt en overlock till och med när jag gick på högstadiet på Solberga och var man någelunda sy-bevandrad (vilket jag var) fick man använda den.
Dessa som syr i "Hela Sverige syr" verkade det vara flera som aldrig ens sytt på en overlock, hur ska dom klara att få till sjyssta kläder i strechtyger då?
Go figure typ.

Nu låter jag som en riktig mallgroda och som om jag syr så jäkla perfekt MEN...
Jag syr bättre än dom där hemmasyarna och dessutom:
Jag har baske mig bättre smak!
Nä, det är på syslöjdsnivå á la högstadiet i det där programmet och domarna som ska föreställa proffs...
Dom kan ju bara inte tycka det där är bra!?
 
Nåväl, jag borde väl inte se det om det retar mig så in i norden, men jag kan inte låta bli.
DOCK kan jag säga så här:
Det programmet helt klart gjorde igår var att inspirera mig till att faktiskt sy mig ett par leggings.
Jag har sett dom här tightsen på nätet...
 
...och jag blev sugen.

Det finns sånt tyg att köpa.
Så kanske-kanske det blir ett par.
 
Nu ska jag dra på mig ett par raggsockor och en fleecekofta också, jag fryser fortfarande.
Vi ses senare.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0