Idag blev det väldigt intressant...

Söndagen:

- Städade balkong och balkongmöbler ✔
- Satt ute i trädgården på förmiddagen och vilade med gubben och morsan och drack förmiddagskaffe ✔
- Åkte till Snäck och lämnade bil med sambon och så gick vi tillbaka hem med Milou i det underbart varma vädret ✔
- Eftermiddagskaffe och solning✔
- Gjorde egna hamburgare och grillade ✔

Kan inte säga att jag klagar på söndagen precis, den var helt underbar och varm, 20 grader när det var molnigt och runt 23 när solen kom fram.
Gästande skolklass hade en överhettad sork som svalkade sig i havet vid strandpromenaden när vi passerade...
 
 
Idag startade dagen varmt och så blev det bara kallare och kallare IGEN, vad är det med det här jävla vädret???
Blir galen!
 
Idag har jag pluggat och syjobbat, det har blivit budget och "kundnytta".
Måste säga att det är VÄLDIGT intressant att se vad folk har svarat på fejan när jag slängt ut min lilla enkät/fråga.

Så här skrev jag:

Lystring gott folk, nu behöver jag hjälp från er:
Pluggar budget idag och "Kundnytta".
Har i ett exempel tagit min kimonoklänning som förslag och då undrar jag:
Vad skulle NI vara beredda på att betala för denna?
Tänk "Materialkostnad 740 kr" och sedan måste ni tänka på min arbetskostnad som jag då inte avslöjar utan vad NI skulle kunna tänka er.
Behöver se vad kund skulle tycka det är värt och så vet jag ju då redan vad jag MÅSTE ta betalt. 
Bomba mig gärna med siffror så har jag något att skriva om!

Alltså så ville jag veta vad folk skulle vara BEREDDA att betala för min kimonoklänning OM jag hade drivit företag idag.

Det har varit allt i spannet från 499 -> 2740 som högsta förslaget ligger på nu.

Det folk inte tänker på är att i detta så måste jag tänka på alla dessa komponenter inräknade i ett plagg:

Varu- och materialinköp
Löner för anställda (ägare, jag)
Arbetsgivaravgifter
Förbrukningsmaterial
Kontorskostnader, trycksaker
IT, telefon, porto
Marknadsföring
Företagsförsäkring
Övrigt/diverse

... och då har jag ingen hyra på lokal eftersom jag kan ha (eller har) en syateljé hemma.

När jag räknade ut vad MINIMUM skulle behöva tjäna på just denna kimonoklänningen där vi lägger in att jag faktiskt designat modellen själv, man kan tänka sig att kunden kan få sin egen exklusiva klänning i eget tyg som ingen annan har, dvs ett unikt plagg, men vi snackar då om denna i just detta specifika fallet...

Pris 740 kr (inkl. moms) för material för kimonoklänningen.
Arbetskostnad: ca 4 timmar á 400/ kr = 2000 kr
740 + 2000 = 2340 kr

Och då snackar vi minimun.

En del som svarat på min lilla enkät har fattat grejen eller är egna företagare och svarar ca 2200-2500.
Så har vi dom som då bara tänker "Vad kan jag tänka mig att betala" och dom svarar 1200 - 1500 kr, det är det vanligaste svaret.

Då inser man som KANSKE blivande företagare:
Hitta din målgrupp.
Hitta en köpstark målgrupp.

Alternativt 1:
Hitta ett lokalt företag som vill sälja din produkt men då kanske den inte blir unik. 

Alternativ 2:
Skaffa en anställning jävligt snabbt.
 Dags för nästa kimonoklänning, vi ses imorgon igen...

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0