När man får till en Halston...

Idag har jag haft en MYCKET KUL DAG!!!!
Idag har jag spånat och vunnit.

Vi börjar med frågan:
Vad har dom här två personerna och klänningen gemensamt?
 
 
Jo, ursnygga Lauren Bacall bar denna klänning 1972 när hon var 48 år 
48, wow, den kroppen hon måste ha haft.

Klänningen är designad av Halston, han som klädde alla jetsetdamer på Studio 54 under 70-talet, Bianca Jagger, Lauren Bacall, Lauren Hutton, Liza Minelli, Cybil Shepard, Angelica Houston, Margaux Hemingway, Elisabeth Taylor för att bara nämna några.

Han är det enkla modets husgud, en minimalist, one sholder-klänningarnas kung, ja MIN husgud helt enkelt.
Älskar hans kläder.
Såg denna klänning när jag var inne på The Mets hemsida, sydd i silkesjersey, så enkel, ville sy idag, hade ju syläxedag, borde jag väl fixa?

Det enda jag inte kunde fixa var att vaska fram vare sig silkesjersey eller vanlig jersey men vad fan, jag sydde ett prov i fodertyg fastän det skall vara stretch i tyget, går ju bra bara man får till RÄTT MÅTT tills man kan sy den på riktigt.

Lite slamsor och snören att mäta ut längden på knytbanden upptill...
 
 
... mätte ut midja och höfter och skar till en kjol...
 
 
 
... mätte upp och ritade på mig själv för att få till vart underdelen skulle börja, sedan blev kjolen för stor så jag fick sy in den 5 cm upptill och vid höfter ...
 
 
 
 
 
.... sedan skar jag till två remsor i samma fodertyg, sydde fast et voilá...
 
 
 
... MIN EGEN Halston!!!!
Efter lite mätande, räknade, sömnad så blev det ju jättebra, nu har jag beställt viskosjersey, och så får man ju tacka mamma för sina små 70-tals boobs, dom passar så bra in i tidskapseln...
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag älskar steg-för-steg visningen, snygg klänning och snygg färg!!! Den passar dig bra! Wow! Vad inspirerad jag blir! Hihi :) :D

Svar: Tack Linnéa!! :D
Stickqvickan och Sytoken

2017-09-20 @ 10:25:23
URL: http://www.nealo.blogg.se
Postat av: Mikaela

Så snygg :D

Svar: Tack Mikaela! :D
Stickqvickan och Sytoken

2017-09-20 @ 10:26:46
URL: http://orsin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0