Sliten...

Jag är sliten...
Observera att jag bara jobbat 3 dagar och nu vill jag ha semester igen.
Jag sa till sambon ikväll att vi får nog skaffa barn iallafall för jag vill vara hemma och vara ledig ;)
Inte för att vi skaffar barn av kärlek, nej, jag vill bara vara ledig, ha, ha.

Idag har jag grinat igen...
Pga OS, hör och häpna...
Jag som INTE tittar på det "skräpet" ens.
Men Chifen satte på tv´n, Os och jag satt och läste.
Slängde ett getöga då och då.
Såg bland annat han Holm som hoppar höjdhopp, riva och åka ur.
Så hoppas det mellan kamerorna och blev det en prisutdelning.
Vet inte i vilken sport tjejen i fråga vann guld i men hon var ryska iallafall.
Hon står där och tårarna börjar rinna på henne och ju högre flaggan kommer desto mer börjar hon gråta.
Hon gråter ännu mer när folk hurrar och...
Jag blir också rörd och får tårar i ögonen.
VAD ÄR DET FÖR FEL???
Jag sitter där och tänker att :
Nu gråter hon och är lycklig för allt slit hon säkert lagt ner sen hon var liten för att komma dit hon står nu.
Med Guldmedaljen, sitt livs höjdpunkt säkert.
Högre än såhär kan hon inte komma och nu är hon där.
Hon grät och jag med.

Jag måste ha fått en överkänslighet mot folk som gråter.
Ser jag någon som gråter öppnar sig mina tårkanaler automatiskt nuförtiden.
Mysko...
Det kanske är någon åldersgrej??? Nå´n som vet något om det?

Ringde precis till sonen för att kolla hur första dagen i nya skolan hade varit, men han var inte hemma.
Satt härom dagen och funderade på hur han egentligen har det med sitt funderande på sitt hår.
Ska utveckla..
Han har ju haft långt hår hela sitt liv.
Så klippte han vid 6 årsålder av håret i en "Jon Bon Jovi" liknande frisyr.
När alla lockarna låg på golvet hos frissan ville han genast att hon skulle "sätta" tillbaka  håret.
Det gick ju inte men han lät håret växa ut igen.
Så blev det långt och så klipptes det av vid en semsterresa igen i april i år.
Ett problem med detta tycker jag, han är väldigt kluven till detta tror jag.
Han tror nämligen att folk tyckt att han var FUL när han hade långt hår...
Och jag förstår hur han tänker.

Jag har själv reagerat på att folk som sett honom efter 3 klippningar nu säger:
"Gud vad snygg du är, du blev mycket snyggare nu när du klippte av dig håret."
Sonen har skruvat lite på sig och lett men sett obekväm ut och sagt tack.
Nu är det ofta folk vi inte känner så bra så jag har snabbt replikerat att :
Han är fin i vilket hår han än väljer att ha! ( Lejon-morsan, raaoouw ; )
Jo, jo visst, säger folk då lite skamset.
Hur korkade får vuxna bli ibland, så opedagogiskt.
Det är till och med hans fd fritidspersonal som sagt så.
Så kan jag bli tokig på vuxnas stereotypa/stela/inskränktas tänkande:
Kille = kort hår
Tjej = långt hår.

Tack och lov har jag KLOKA och FÖRSTÅNDIGA VÄNNER som istället sagt:
Har du klippt dig, snyyyyyggt!
Kort och gott, inget om snyggare nu än förr..

Har noterat nu den senaste tiden att det har funderats mycket kring det här med långt hår igen.
Han saknar sitt hår men tror att "folk" ska tycka att han är ful om han låter det växa igen.
Han höll på att smälla av när han såg sig själv som 5 åring på video häromsistens, då hade han LÅNGT och väldigt lockigt hår.
Surferkille-från-australien-slacker-hår-typ.
Va, är det jag??? Det har jag glömt bort..
Pekat ut kille efter kille med hår i längre längder och säger, snyggt, läckert, sådär vill jag ha.
Så får jag mig en liten avhyvling för att han har ärvt mitt självlockiga "tjejhår".
Varför kunde jag inte få pappas hår så jag kunde ha långt, rakt...
Ja, sorry att just den GENEN hade så stark genomslagskraft ;)
Sist var faktiskt "Puddingen på Lickers" som då har halvlångt, självlockigt hår.
Så tyckte han var snyggt.
Mmm sa jag, och han har ju tjejhår som jag..
Just det, det hade han inte tänkt på.
Ja, vi får väl se vart det bär hän.
Jag har sagt att du vet själv och känner hur DU vill se ut.
Förändringar gör man alltid och det växer alltid ut om man vill.
Huvudsaken är att man är nöjd och trivs själv, vad andra tycker ska man inte bry sig om.
Han är kluven men det reder sig nog, bara jag lyckats få fram budskapet att DU DUGER SOM DU ÄR.
Oavsett hår, kläder, osv.
Sticka lugnt.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0