Systembolaget.

Sonen har lärt sig ett nytt fenomen  :
 Mamma imorgon ska jag " GOGGLA" dom där djuren.
Dumbo-mamma : Googla menar du..
Ja, GOGGLA, jag sa ju det...
Dumbo-mamma : Ja, men man uttalar det Googla, med lååångt ooooo.
Jag uttalar det på SVENSKA, då säger man GOGGLA, med lååångt GGGGG.
Basta ;)


Systembolaget...
Vad sysslar dom med?
Inte för att jag är " PRO-sprit " det har väl alla förstått, men senaste utspelet verkar korkat värre.
Systembolaget vill sälja mindre sprit.
Systembolaget ska börja gömma undan spriten.
OK...
Vet dom om att det ÄR VIN och SPRIT dom säljer i sina butiker eller?
Dom ska satsa på att FRAMHÅLLA det ALKOHOLFRIA i butikerna.
OK...
Varför då?
Egentligen???
Alkoholfritt kan gemene man ju köpa i vilken kiosk, Ica, Konsum-butik som helst.
Skjuter dom svenska staten inte sig själva lite i FOTEN nu?

Missförstå mig rätt nu för jag tycker att det är KANON för FOLKHÄLSAN och för alla som har alkoholproblem.
MEN...
Det blir en sån djävla DUBBELMORAL...
Köp, helst GÄRNA inte.
Läs mellan raderna...

JAG skulle vilja ställa frågan :
Varför byggde ni om alla era butiker där i slutet på 90-talet??
Alla butiker byggdes om så dom skulle likna MATVARUAFFÄRER.
Det skulle kännas mer LOCKANDE att gå in i butiken och GÅ RUNT och få välja själv i lugn och ro.
Mer KONTINENTALLT var ordet för året.
Man ville inte släppa sprit-monopolet fritt men man ville locka människor att handla mer.
Vad blev effekten tro?
Jo, folk började handla ÄNNU mer vin och sprit än vad dom gjorde förr.
Det var väl OCKSÅ ganska KORKAT?
Var det inte bättre FÖRR när man var tvungen att KÖPA ÖVER DISK istället?
Då tror jag faktiskt inte att man köpte lika mycket alkohol som man gör nu.

Det blev ganska pinsamt att stå där med en jätte-jätte-lång lista och rabbla om man skulle handla mycket.
Nu handlar alla mycket för man kan bara gå och plocka själv och slipper stå där och rabbla från en JÄTTE-JÄTTE-LÅNG lista och ha en JÄTTE-JÄTTE-LÅNG kö som står bakom och väntar.
Det var jobbigare FÖRR.
DET skulle kanske Systembolaget hållit kvar vid så hade inte alkoholkonsumtionen öka lavinartat.
Eller?

Nä, först vill dom få folk att handla mer, sen BALLAR folk ur och super för mycket då MÖBLERAR dom om igen.
Jag har ett förslag till Systembolaget...
Varför inte SLUTA med LÖRDAGSÖPPET och ha stängt på lördagar, som det var FÖRR.
Och...
Varför inte införa MOTBOKEN igen så kanske det skulle hålla supandet på en rimlig nivå ?
Folk skulle inte sluta dricka men det skulle MINSKA.
Bara ett förslag alltså...

Så till sonen igen.
Hemma i lilla BOET...
Ååååh vad vi har längtat, sa Sambon vid middagen.
Har ni, jaha...
Fick han till svar...

Jag och Fadern var på Föräldrarsamtal idag.
Det är för skojsigt iallafall.
Jag undrar om min mamma satt och var FULL I FNISS varje gång hon satt på Föräldrarsamtal med mig.
När hon kände igen sig, OM hon kände igen sig?
Det gjorde jag I MASSOR!!!!!!!!!

Alltså jag höll en VÄLDIGT proffsig "Föräldrarattityd", så där myndigt nickande, mhm:ande, jaha:ande.
Men jag kände mig nästan som om jag SPELADE proffsig förälder i en pjäs.
Ja, det där med skolan och ämnen...
Och barn...

Jag blev skoltrött redan i 4:an.
Då kände jag att jag liksom var färdiglärd och ville pyssla med annat.
Typ skriva lappar, lukta på LUKTSUDDIGUM, planera rasten i bibblan, byta Hello Kitty-klistermärken, vässa pennan 400 ggr på en kvart, gunga på stolen, viska med bänkkompisen...
Ja, typ såna VIKTIGARE saker ni vet...

Min lille prins går i 2:an.
Han är redan FED-UP !
Barnen får ett papper hem som ska fyllas i vad DOM tycker om skolan.
Det är små runda ringar på pappret och så ska dom rita ett GLATT, MELLAN eller SURT ansikte i ringen för varje ämne som står på samma rad.

I nollan då var det BARA glada GUBBAR i ringarna.
Jisses..
ALLA ämnen, raster, fröken, kompisar, gympa...
Allt var TIPP-TOPP!
1 :an...
Då var det lite mer blandat med en del glada, en del mellan och nå´n sur gubbe.
I år.
Det var TVÅ glada gubbar.
RITA och RAST...
Inte ens GYMPA hade en glad gubbe.
Resten var delat mellan MELLAN & SURA och en GRÅTANDE gubbe.
Gråtande gubben finns ju inte på skalan men sonen tyckte att det behövdes.

Den GRÅTANDE GUBBEN var på ämnet : MATEMATIK...

Någon i CORLEONE / LARSSONS-SLÄKTEN som känner igen sig???
Jag höll på att DÖ av fniss på insidan.
Nej, nej, nej, kunde han inte ärvt sin pappas gener där?
Tydligen inte.
Dom LARSSONSKA matte-generna är tydligen OBARMHÄRTIGT starka ;)
Det som var lite extra fnissigt var att sonen klämde fram en liten bekännelse till sin fröken.

Han berättade att när dom jobbar i sin mattebok och dom blir klara med sina uppgifter lite snabbare än sina kamrater så får dom tydligen jobba lite extra i en annan bok till alla hunnit klart.
Men du fröken, jag är alltid klar snabbt men jag LÅTSAS alltid jobba längre för att jag ska slippa dom där extra uppgifterna.
Jag tycker det är sååå tråkigt så jag låtsas-räknar.

Det var bara bita ihop och se ut som en STRÄNG, bekymrad mamma.

Tack och lov hade fröken några tröstens ord till modern och fadern...
Han jobbar jättebra på lektionerna, hänger med i allt, är duktig i alla ämnen och han är en god kamrat.
Puh, så skönt.
Så sa hon att även om han ritat mest Mellan och sura gubbar så tror hon att han tycker det mesta är kul ändå.
Sonen var skeptisk till det uttalandet...

Ja, vad säger man.
Äpplet faller inte långt från trädet.
Jag undrar hur många glada gubbar vi får se till nästa samtal.
Jag hoppas på en liten ökning  iallafall.
Sticka lugnt ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0