Olika storlekar...

Igår...
Jag höll på med sista fransarna på en ny sjal.
Garnet räcker inte den här gången heller.
Beräkningarna på mina första tre sjalar i samma modell stämmer inte.
Jag har inte ändrat mönstret, garnet har samma vikt och längd och ändå räcker inte garnet.
Halva sjalen saknar fransar och jag var irriterad.
Ringde sambon och sa att har du vägarna förbi Hemse så behöver jag garn nummer... osv...
Tyvärr skulle han inte dit så jag får ge mig till tåls.
Nu får jag bara kapitulera inför dessa fakta och ta 4 nystan i fortsättningen.
Fastän det räckt med 3 nystan i dom 3 första sjalarna .

Jag var som sagt irriterad.
Provade "nästan färdiga" sjalen framför spegeln.
Tänkte : Åååååh viken färg...
Så kommer sonen.
Han har hört gnället ang garnet som inte räckte till.
Så säger han:

Du mamma, jag har tänkt på en sak...
Smart son : Gör du alltid samma storlek på dina sjalar?
Ja, sa jag.
Smart son : Varför då?
Ja, hur menar du?
Alltså det blir samma storlek på sjalarna som jag gör i samma mönster, med samma garn och det är för att jag ska veta hur lång tid det tar för en viss sjal att bli klar och hur mycket garn det går åt och vad det kostar.
Smart son: Mhm, jag förstår...
Men du, det tycker jag är lite dåligt...
Jaha, varför då?
Smart son : Jo, men det VET du väl att ALLA MÄNNISKOR har OLIKA STORLEKAR...
Då kan du ju inte göra alla sjalar i samma storlek...
Ja, det har du ju rätt i på sätt och vis men oftast behöver man inte olika storlekar på sån´t man har runt halsen.
Smart son : Ja, men dom man "har runt sig på kroppen" måste ju vara större för stora människor och små för små människor.
Sant..
Lovade sonen att jag skulle ha det i åtanke i fortsättningen...

Så till en meningsskiljaktighet...
Rubriken skulle kunna vara :

" Ett par tänker/tycker så olika " 

Det var födelsedagskalas igår.
Vi blev bjudna på en massa godsaker.
Och innan vi satt oss till bords stod vi i köket och värdinnan/födelsedagsbarnet berättade att NU skulle köket fixas i ordning, renoveras lite.
Väggarna skulle målas vita, köksluckorna kommer jag inte ihåg vilken färg dom skulle få..
OCH vid matplasen skulle det bli en FONDVÄGG...
Ja, vad snyggt säger vi och så kommer maken in...

Fondvägg????
Vi ska väl inte ha någon fondvägg?
Det bestämde vi ju att vi INTE skulle ha...
JO, det ska vi visst det, det bestämde vi ju visst, säger Fondväggsförespråkaren..
Och gör "långa-fejset-minen"...
Nä, vi har inte bestämt att vi ska ha nå´n fondvägg, fortsätter Antifondvägg...
Joooooo, det har vi visst, det SKA bli en fondvägg där...
Antifondvägg går ut, med orden... Nej, ingen fondvägg.

Ja, vad som händer i detta DRAMA återstår att se...
Tyvärr är det Antifondväggen som ska göra själva jobbet så det kanske kan bli svårt att få igenom sin vilja för Fondväggsförespråkaren där...

Alternativet är att hon låter en hantverkare göra jobbet så hon får dom hon vill och betalar det själv.
Eller...
Låter Antifondväggen göra allt målarjobb.
Låtsas att hon går med på att alla väggarna ska vara vita.
Så tar hon ledigt från jobbet en dag när han är på sitt jobb.
Köper hem sådana där "lätta att sätta upp tapeter" och klistrar upp den fondvägg som HON vill ha, med ett mönster som HON tycker om,  när han inte är hemma.
Jag kan hjälpa till, det fixar vi i ett nafs...
Så kommer han hem och SUPRISE, titta vad fint det blev med en FONDVÄGG mitt i allt det vita.
Bara ett tips alltså ;)

Här hemma har vi under FLERA år haft en annan kamp.
På samma tema ;  Par tänker/tycker så olika...
Det gäller Dvd-skivor...
Min sambo vill nämligen ha vägghyllor/skåp där man öppet kan se sätta upp alla hans dvdskivor.
Jag säger ÖVER min DÖDA kropp.
Det är det fulaste jag vet.
Jag vill inte ha en massa EXTRA hyllor att damma.
Han och sonen får ha sina dvd´s i ett skåp med dörrar så dom INTE syns.
Jag ryser av tanken att ha en massa fula dvd-ryggar över en vägg.

Nä, det skulle mitt ANALA, autistiska tänkande ALDRIG fixa...

Kalla mig GÄRNA Dvd-Hitler men FULA dvd´s kommer aldrig att synas i vårat hem.
Basta ;)

Ikväll är det S.O.S Gute...
Det ska jag naturligtvis se.
Men vågar jag blogga om det???
SÅKLART jag gör !!!!
Strunt samma, DET ÄR JU ETT SÅDANT KUL PROGRAM.
Jag ser med spänning fram emot vem det blir PERSONPORTRÄTT på idag och vem som visar sig i kallingar eller vem som kanske räddar en katt i ett träd ;)
Gulle då...
Sticka lugnt.





Kommentarer
Postat av: Jennie

S Är det genetisk månne att de vill spara på energin det tar att öppna en dörr innan de tar ut fula cd-dvdfodralet? Kan bara säga att i helgen åker cd-hyllan ut här i alla fall. Men nyblivna sambon har ingen aning om det. Fuuuult! Han konstaterade igår att det numer syns att han inte bor själv längre. Avstod från att fråga om det var bra eller dåligt.:)

Pussar från mig!

2008-10-23 @ 10:45:20
Postat av: Bloggaren Herself

Ha, ha, ha...

Jag tror du har slagit huvudet på spiken!!!!

Kan tilll nästan 100% stora, STORA, anledningen här också. Det är såååå jobbigt att behöva gå ut i "serveringsrummet" böja sig ner, öppna skåpet och börja lyfta och leta när man ska ha en dvd...

Det vore såååå mycket enklare att ha det på en vägg vid tv´n så "man sparar lite energi" att gå så långt och behöva leta.... ;)

Och vad gäller cd-stället...

Lycka till baby ;)

Pussar och kramar till dig oxå!

2008-10-23 @ 11:37:09
Postat av: Tove

Om jag hinner ska jag också försöka se SOS Gute ikväll. HOPPAS att dom klippt in den bittra ambulansgubben som tyckte att det värsta under sthlms-veckan var dom som cyklar mot enkelriktat.... weeeell... ;)

2008-10-23 @ 16:47:55
URL: http://tovisens.blogg.se/
Postat av: Liza

Hahaha...ibland känner jag mig lycklig över att vara ensam...kan måla väggarna i 70-talsorange om jag vill ;)



SOS Gute ja....hurra. Hoppas vi slipper skit i rutan den här veckan bara ;)



Kramar! ;)

2008-10-23 @ 19:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0