Sjuk kanin?

Hjälp vilket ÄCKLIGT väder!!!!
Klibbigt, lågtryck och jag har huvudvärk =(

Kaninen såg dessutom inte ut att må bra!
Låg här i buren som en död sill och helt utslagen!
Tillråga på allt så säger sonen :
"Mamma, titta, Leo är helt röd runt sitt ena öga! "

Jag tittade.
Jaha, nu har han fått MYXOMATOS också!!!
Tänkte jag.
Katastroftänkandets drottning i farten igen.
Jag ringde uppfödaren.
Tänkte jag måste kolla om den är vaccinerad eller om hon kan veta vad det kan vara för fel.

Hon visste på råd direkt.
Myxomatos var inte troligt!
Hon har fött upp kaninen inne, även om han är "lantiskanin".
Nu är Leo stadskanin så det kändes inte aktuellt alls.
Jag fick rådet att kolla båda ögonen och könet, var det svullet så är det ett tecken på myxomatos.
Plus att myxomatosen tydligen sätter sig på båda ögonen och inte bara på ena.
Ok. piju...
Ingen svullen snopp, jag kollade ;)

Hon undrade om Leo stått i drag...
Ja, det har han ju gjort, sa jag...
Nu när det varit så varmt så har jag ställt han i vardagsrummet, I DRAG, så att han skulle få FLÄKT mellan båda balkongdörrarna som står öppna.
Mhm, sa uppfödaren, då är det troligtvis det!
Jättevanligt att kaniner är känsliga för DRAG och att det kan sätta sig på ena ögat sådär.
Alternativet då att någon av ungarna kanske petat till honom, eller något höstrå kanske...

Han har ju TYP väldigt UTSTÅENDE ögon våran lille flundrekanin!

Och uppfödaren sa att hennes kaniner låg som DÖDA SILLAR dom också, pga värmen.
Och lågtrycket.
Ok, jag kände mig mycket lugnare och avvaktar med veterinär.
Sonen pajar ryggen och kaninen är utslagen.
Kan bli DYRT det här.
Undrar VEM jag ska PRIORITERA först, sonen eller kaninen ;)
Funny ha-ha...

Och så fick jag veta att det var KANINUTSTÄLLNING på A7 vecka 31!

Känns som jag ska gå dit och kolla läget och lära mig lite mer om KANINER, kanske träffa uppfödaren som ska döma & ställa ut!
( Nördvarning, nördvarning... )
Ska kolla med min granne som också ska bli kaninägare snart, om hon vill hänga på.
Vi har ju snöat in fullständigt på KANINERIET och ska förmodligen starta en KANINFARM & CIRKUS här i kvarteret!

"Österholm & Fäger" eller "Fäger & Österholm"...
Vi får väl dra lott om det där med namnet ;)
Sticka lugnt.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Ska lägga till din blogg som länk på min blogg. Hälsa sonen, hörde meddelandet. Andreas

2009-07-03 @ 15:44:25
Postat av: EVA

Ha ha ha absolut att vi måste gå, jag min galning börjar till och med fundera på hur de dömmer och vad de ser efter och alla söta kaniner och dess ungar som kommer att florera.

Min kära make skulle bara veta vad jag funderar på kanske att man skulle ha en hane också i den ena lediga buren ??? Jag har läst mig till att det går superenkelt att få ett eget uppfödarnummer man ska bara registrera sig och pang så har man en kaninfarm :) :) :)

2009-07-03 @ 18:43:26
URL: http://evamamma.blogg.se/
Postat av: Bloggaren Herself

Jamen GUD SÅ bra!!!!

Skönt att veta att det är någon som är inne på samma spår som jag!

Jag har FÄRSKA nyheter vad gäller Leo som avelskanin som jag ska berätta nästa gång vi ses...

Jag pratade ju med uppfödaren idag.

Då bokar vi Kaninutställningen då??? ;)

Vi ses :)

2009-07-03 @ 23:04:44
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0