Yllet, ett ställe med KONSTIGA principer...

Idag har jag haft ont :(

Och det triggades igång av att jag och sambon åkte och handlade.
Ont när jag åker bil, och ont av jackan, och ont av att LYFTA i vagnen.
Det är så PISSIGT.

Men efter handlingen kunde jag inte sitta still.
Jag hade för ont.
Jag bestämde mig för en promenad till Yllet.

Jag har en stickbeställning som ligger och väntar på att jag ska bli frisk.

Den personen lär ju få vänta ganska länge, men hon har tid :)
Som tur är...
Mönstret på det hon vill ha såsmåningom, finns på Yllet.

Jag gick alltså dit för att köpa och ha.
Kommer dit och ser deras pärmar med bilder, fast UTAN beskrivningar.
Så man inte ska kunna memorera om det är ett enkelt mönster, antar jag.

På pärmarna stod det :
"Vi säljer endast mönster om du köper garnet till beskrivningen."
Ok...
Jag tänkte snabbt ut en liten vit lögn.

Sa till biträdet i butiken att jag stickar åt folk på beställning.
(sanning;)
Och att jag nu hade en beställare som sett detta mönster men att hon valt annat garn och att vi redan köpte det.
(halvt sant eftersom jag inte kan eller ska sticka nu )
Undrade om jag inte kunde få köpa mönstret ändå...

Nä...
Se det fick jag tyvärr då inte.
Deras policy var att endast sälja mönster och garn.

Så DUMT, sa jag.

För det kunde vara så, fick jag förklarat, att IBLAND hade det hänt att kunder kom in och köpte bara mönstret och stickade med eget garn...
Och så kom dom tillbaka till Yllet och klagade på att ponchon inte blev som utlovat i beskrivningen.

Jaha, men då är det förmodligen NYBÖRJARE som råkar ut för det, sa jag lite kaxigt ;)

Jag ÄR PROFFS (SKRYT), och jag vet att man måste kolla stickornas storlek och tjockleken på garnet och försöka matcha ihop det med det andra garnet.
Och lägga till eller dra ifrån maskor för att få samma resultat.
Så snälla, Jag LOVAR att inte komma tillbaka och klaga, ha, ha...

"Nej, tyvärr."
Men alltså ni förlorar ju lite pengar på det här, bättre att SÄLJA NÅGOT än inget tyckte jag.
"Tyvärr."

Nähe.
Men min FRÄCKHET visste inga gränser så jag frågade:
Men du, är det OK om jag lånar ett måttband och MÄTER måtten på den här ponchon då?
Jag ser ju att det är ett vanligt rektangulärt stycke i slätstickning med rätstickning i kanterna.
Och som är vikt på mitten och ihopsytt.
Inte SÅ avancerat.

"Jamen VISST fick jag det."
Butiksexpediten gick och hämtade ett måttband.
Hurra och ??????
Och PUCKO.
Jag får inte köpa ett mönster som dom kan tjäna pengar på, men jag får mäta och räkna ut själv!

Då sa hon :
"Men du har ju inget MASKANTAL nu."
Nä, sa jag, men det behöver jag inte, bara jag har längd, bredd, stickstorlek och garntjocklek så kan jag göra kanske 2-3 prov och räkna ut maskantalet själv...
"Mhm."

Jag fick mäta iallafall och memorerade fakta ;)
Vågade inte utmana ödet och be om papper och penna.

Kom hem, skrev ner, och FÄRDISCH!
Mönster kopierat!!!



Så svårt var det och så korkat av Yllet.
Stället med MYCKET konstiga principer som dom förlorar pengar på...

Sonen har kommit hem :)

Han har ju varit hos sin pappa, fastän det är min vecka.
(för att jag inte mår så bra)
Han blev lite PUTT...
Han hade sett framemot att han skulle vara här helgen, och nästa vecka.
Som han trodde.
Så säger jag att han bara ska vara här två dagar, och sedan tillbaka till pappa.
"Varför då, ska jag inte vara här nu????"
Nä, det blev inte så den här veckan.
"Jaha, sa han då moloket."

Nu ska vi snart se Idol och mysa iallafall.
Sticka lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0