Nästippen kändes iskall...

15 grader.
15 grader var temperaturen inomhus hos oss när jag vaknade för lite drygt 1½ timme sedan!
Väcktes av sambon som trodde han smög så fint ut på toa.
Kände att NÄSTIPPEN kändes iskall ovanför täcket.
Gick upp och kollade termometern:
15 grader!
Det är inte varmt.
Inte varmt alls.



Min mor har väl haft någon förhoppning av att blåsten skulle lugna ner sig och temperaturen utomhus stiga...
Och sänkt pannnan.
Ja, hon brukar göra så ibland.
Jag kutade ner i källaren och jaaaa...
Pannan stod på 3:an, när den borde stått på 5:an.
Morsan har varit OPTIMISTISK!!!!
Och jag blev skitarg.
Vi lär ha en diskussion om detta lite senare.

Det ÄR faktiskt en fördel att ändå kunna påverka, ändra och diskutera med HYRESVÄRDEN direkt, när man bor som vi gör.

Min äldsta moster har precis flyttat in i en SPLITTER NY lägenhet hos GOTLANDSHEM på galgberget.
I början hördes det mycket klagomål om värmen där från både henne och min mamma.
Jag tog det ändå med en nypa salt.
Och mamma har gång på gång ringt och klagat hos Gotlandshem åt min moster och Gotlandhem svarar:
Det ÄR värme så det räcker, varmare än så här har vi det INTE här!
Nähe...
Inget vidare för en som har reumatism.
Jag vet ju själv att när det blir FÖR KALLT och jag fryser, då stelnar nacken till för att man spänner sig och så får man ont.
Då skulle inte JAG vilja gå och frysa hela tiden i mitt hem när man är BEROENDE av värme som min moster är.

Och jag kan säga såhär...
Varenda gång jag varit där på besök...
Har jag NÄSTAN frusit ihjäl!
Det är så djäkla kallt i den där NYBYGGDA, svindyra lägenheten så det är inte klokt!
Sist när jag var där och fixade med telefonen då satt jag på golvet med ryggen ut mot den vackra balkongen med utsikt mot havet...
Och det var kallt.
Svårt att sitta still sen när man känner att man måste röra sig för att inte stelna till.
Jag började skura hennes diskho, bara för att "hjälpa till" lite.
Till nästa besök är VARMA EXTRAKLÄDER att notera.
Och då hade jag ändå RAGGSOCKOR när jag var där sist.
BURRRR!

Ja, så då kan man iallafall som VI BOR bli skitsur och gräla med hyresvärdinnan och sedan SKRUVA UPP värmen igen.
Det kan man inte i Gotlandhem, där spelar det ingen roll hur mycket man skruvar upp.
Det blir inte varmare för det.
Är det "STANDARDVÄRME" så är det!

Jag har tänt ljus, tagit mig igenom frukosten med EXTRA KLÄDER under morgonrocken.
Nu...
Ska jag baka lite till födelsedagsfikat i eftermiddag.
Och håll tummarna att marängtårtan som sambon önskat sig lyckas idag.
Förra året när sonen fyllde år misslyckades jag 5 gånger.
Då fick sambon tillslut kasta sig iväg till affären och köpa färdiga tårtbottnar och så fick jag slänga ihop en tårta i sista sekund.
TUR SOM VAR så hade jag ju bakat ALLT ANNAT och fryst in, så det var klart.
Det var bara tårtan kvar, bara en sak att göra före kalaset, superlugnt liksom...
Och så stod jag typ från klockan 9 på morgonen till 13 innan jag fick slänga mig i duschen och sen ut och göra fusktårta.
DÅ...
Var jag lite LÄTT STRESSAD typ.
Idag...
SKA jag lyckas!
Återkommer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0