Rödhårig?

Lunchtime, kaffe och macka.
Ja, är man pensionär så är man!

Annars är det en bra dag värkmässigt så jag försöker ta vara på det faktiskt.
Jag har promenerat och varit och köpt halm till kanien med morsan.
Nu...
Lunchar jag som sagt och ska bara vila.
Detta ska bli en bra vecka har jag bestämt.

Idag var en sådan där UNDERBAR promenad på Hällarna.
Ingen bajslukt från reningsverket bara SKOGSDOFTER.
Jag satte mig på en tuva och pratade med en vän som ringde, och jag passade på och solade en stund.

Så hoppar jag raskt över till mitt hår...
Som jag tonat igen.
Och som vissa av er vet så är jag en rejäl novis i detta ämnet.
Och...
Jag har lärt mig en sak.
Jag har RÖDA PIGMENT i mitt hår, eller i hela mig också förmodligen.

När jag var och klippte mig sitt så säger min frissa till mig:
"Vet du om att du har röda pigment i ditt hår?"

Eh, NEJ, det har jag väl ändå INTE, jag är inte rödhårig, svarade jag.

"Jo, det märks på delen av ditt hår som är tonat, ofta kan dom röda pigmenten komma fram om man färgar eller tonar sitt hår.
OM man har lite röda pigment i håret!"

Ok, jaha, jaja, men det syns väl inte så mycket?

"Jo, nja, det skiftar lite faktiskt", svarade hon.

Hm, MYSKO tänkte jag, att jag har röda pigment som kommer fram när man tonar det lite blond.
Ok...
Fast jag ÄR INTE RÖDHÅRIG!
Tänte jag, som är lite KÄNSLIG för det där med RÖTT HÅR .

Några dagar senare sitter jag mamma och sonen nere på glassbaren och äter glass.
Sonen säger:
"Mamma, vet du att du ser RÖDHÅRIG UT när solen lyser på dig!"

Nä, nu ser du väl ändå fel, säger den KÄNSLIGA.

Min mor säger:
"Nä, det är sant, ditt hår skiftar i rött, vad konstigt, det har jag aldrig sett."
Jag:
(Va, fan...?)
Tystnad.

Och nu när jag skulle tona mitt hår igen, så frågade jag om råd.
Jag fick rådet att ta en toning som skulle vara "Ice-i-ice-i-ice-i-ice-i-blonde".
Då skulle jag slippa bli GUL i håret och förmodligen inte så många röda pigment.
Oki!
Jag köpte den vitaste av blonda jag kunde hitta!
Tonade och...

Jag har blivit Strawberry-blonde!

Jag blev rödblond!
TUR då att jag inte tog den som var mittemellan av dom blonda färgerna, för då hade jag väl blivit morotsröd.
Hm, hm, hm...
Första gången jag tonade håret så tog jag en färg som hette Askblond" och det blev inga röda pigment av den.
Det blev snarare vit/svart/smustig.
Låter inte fint men det var den faktiskt, en mycket BRA färg för mig.
Nu finns inte den kvar i sortimentet, jag måste försöka hitta något annat märke som har den färgen.
För annars blir jag väl bara mer och mer rödhårig ju mer toning det kommer i håret.
Eller?

Jaja, jag blir väl lite mer blond nu när solen bleker och tar bort lite av det RÖDA som blir vitt istället.
Hoppas jag.
2010´s upptäckt:
Jag har röda pigment!
Lustigt att få lära sig det när man är närmare 40.
Sticka lugnt.



Kommentarer
Postat av: Ingrid

Här får du en liten anekdot på ämnet rödhårig.



Ebbe Klinte, fd präst i Klinte, hade röshåriga döttrar och vi kommenterade väl det någon gång förmodligen, för en dag var jag med sonen hos frissan, han kan väl ha varit 5-6 år, och på samma gång var Gunilla Klint där med ett par av sina flickor. Sonen granskade dem nog och så sa han högt: "Men mamma, jag tycker inte att rött hår är så fult"!



Jag vet mig aldrig ha sagt att rött hår är fult, för det tycker jag inte, men gissa att jag önskade att jag kunnat sjunka genom jorden.



Vi skämtade väl bort det, men det var väldigt pinsamt.



Kram Ingrid

2010-05-24 @ 15:35:47
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Bloggaren Herself

Ha, ha, ha, stackars dig, jag kan tänka mig att det var väldigt pinsamt!!!

Jag har oxå haft min beskärda del av grodor som hoppat ur sonens mun vid dom mest olämpliga tillfällen.

Kramkram

2010-05-24 @ 19:21:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0