Alex chilla...

God morgon!
Både igårkvälls och idag tycker jag ens innre domineras av vad som hänt i Norge.
Och på tv såklart.
87 personer hitentills döda, av EN gärningsman.
Det är så sorgligt så det är inte klokt.
Fy fan.
Tänker på han som försökte spränga så många som möjligt i city Stockholm i julas också.
Han var också ensam gärningsman, men lyckades tack och lov bara spränga sig själv.
Här är det OCKSÅ en ensam galning, som dödat 87 personer.
Jag finner som igår, inga ord.
Följer nyheterna och ser vad som händer mer.

Läste en av dom små notiserna i GT i dag, appropå den pågående Vecka 29/Stockholmsveckan...
Att en man som kom av flyget från stockholm fick göra alkoblås...
Han hade 2.67 promille!
TVÅ KOMMA SEXTIOSJU promille.
Wow.
Han måste gilla att festa.
Välkommen, hoppas du överlever.

Så blir den där Alex Schulman påhåppad IGEN på insändarsidan.
Igår var det "Huggormen som inte var en huggorm" igen.
Idag kunde man läsa att han fick skäll för att han fördummar gotlänningar i sin senaste krönika i GT.
Men han har ju RÄTT!!!
Han har fångat den gotländska själen, OM ÄN LITE YTLIGT, men har har RÄTT!
Fråga en gotlänning/gute som talar FASTLÄNDSKA, dvs undertecknad, me, myself and I.

Jag brukar, låt oss säga vid utflykter på landet, om man tex kört vilse och måste stanna vid något hus och fråga efter vägen till "något ställe man ska till och inte hittar"...
ALLTID prata gotländska!

För stannar man och frågar efter väg eller ställe och pratar fastländska, då får man ofta ett bistert och väldigt korthugget svar.
För att inte säga SURT!
Pratar man å andra sidan sidan gotländska...
Då får man mer än oftast ett TREVLIGT bemötande och blir inte sedd som en fastlänning som kommer och STÖR (och förstör) på den här ön.

Går man i någon liten avlägsen loppis och vill börja KOHANDLA om ett pris på något, då ska man prata gotländska för då lyckas man alltid pressa ner några kronor!
För då är det JÄMNLIKAR som kohandlar mellan varandra.
Gör man samma sak och pratar fastländska...
GLÖM prispressning, då är man bara et fästing som kommer hit och försöker luras och utarma den stackars gotlänningen!

Jag är liksom alltid rädd att bli BUTTERT och surt bemött när jag är på landsbygden och bli sedd som en sommargotlänning som kommer hit och köper upp allt och alla.
Eller en besökare som kommer hit och skitar ner, en MAVA.
Ni kanske tror att jag överdriver...
Men icke.
Jag har sedan jag varliten märkt skillnaden på att vara och låta som en gotlänning, eller VARA en gotlänning och LÅTA som en FASTÄNNING.
Skillnaden på behandling är stor.
Gotlänningar är skeptiska till fastlänningar, det bara är så.
Det är ju jag också, därför vet jag hur det ÄR att vara den där lite buttra gotlänningen som bara vill att turisterna ska försvinna och man kan RECLAIMA öin till sin egen igen.
Jag är den buttre gotlänningen i själen, men låter som det utsugande fastlänningen som kommer och stör.
Hänger ni med?

Till och med när jag jobbade på korpens kortis och på äldreboendet nere, pratade jag ALLTID gotländska när det kom in gamlingar från landet.
När jag pratade "min vanliga" dialekt, blev jag ständigt ifrågasatt vart jag kom ifrån...
STOCKHOLM?
Nej, gotländska in i märg och ben.
Omöjligt, sa gamlingarna och jag fick dra min "Jag har gått på S:t Hansskolan-vals" och "Min mamma kommer från fastlandet" om och om igen.
Stackars mig, tyckte dom.
Jag la då helt om taktik och pratade sen alltid gotlänska med utomsocknes boende!
Lika bra det.

Alltså håller jag helt med Alex i den behandling som man blir utsatt för när man är fastlänning och försöker bli bundis med ortsbefolkningen.
Det är stenkört!
Och ju mer han kommer analysera gotlänningen...
Desto mer KÖRD är han.
Han målar upp en bakåtsträvande buttergök som helst vill att allt ska vara som det alltid har varit.
Han har så rätt att det är inte klokt.
Han har rätt.
Men jag tror han bör ligga lågt och börja analysera SITT EGET FOLK istället.
Det går nog mer hem i stugorna här på ön.
Då kan vi sitta och gotta oss åt "hur dumma dom där stockholmarna faktiskt ÄR, det som vi gotlänningar redan visste liksom"...
Men sluta analysera oss, då gräver du din egen trivselgrav, TROTS att du har rätt!
Tycker en gotländska som pratar fastländska.
Jag vet att som gotlänska med fastlandsdialekt går det inte att bli bästis med folk på landsbygden...
Men som gotlänska med gotlandsdialekt går det FINFINT!
Chilla nu Alex eller flytta in till Visby, här är vi lite mer vidsynta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0