Ska bara kleta in...

Jag har fått lagt ut väldigt mycket pengar på både hund, kanin och mat idag.
1000 kr på ett enda bräde!
Och jag känner mig lite blåst.
Eller så borde JAG kanske läst bättre på förpackningen INNAN jag köpte en grej!

Milou får ju en hel del fästingar på sig, bara idag hittade jag två i hennes ena öra.
Inte bra.
Så fick jag tips om ett GIFTFRITT fästinghalsband sist jag var i zooaffären, som dom skulle få in.
Halsbandet bara skulle innehålla ORGANISKA produkter, typ örter och citron.
Har kollat med flera kompisar som är hundfolk och faktiskt har alla har också hört att det ska vara ett bra alternativ till dom där andra (farliga och giftiga, som jag anser) som finns på apoteket.
Och idag så fanns halsbandet inne, jag pratade med expediten och hon försäkrade mig att ALLT skullt vara organiskt.
Jag läste ordentligt på framsidan och missande helt läsa innehållsförteckningen på baksidan.
När jag sen läser den hemma, efter att ha kortat av halsbandet (naturligtvis) och då ser jag att det innehåller "Bekämpningsmedel klass 3" och "bör ej användas av valpar under 2 månader".

Okej...
Det lät ju inget vidare.
Vad hände med organiskt och bara örter?
FAN, att jag inte läste ordentligt på baksidan, och fan att jag hann klippa av halsbandet innan!
(Djävla klantarsel... )
179 kr åt pipsvängen, fast hon har det på sig ändå just nu.
Men jag tänker GIFT.
Jag tänkte att jag skulle fråga veterinären när hon får sin spruta här i veckan, så får vi se vad han/hon säger.
Morr.

Annars så har vi spenderat dagen i trädgården, och inget speciellt alls har hänt.
Fast...
Vi tränar ju "LIGG" nu.
Jag må ha tyckt att Flisan var rena rama geniet, men Milou...
Hon är rena rama übergeniet (för att vara så liten ännu)!
Hundarnas svar på Stephen Hawkings typ.



För han är väl übergeni...?
Har jag bestämt för mig iallafall.
Inte utseendemässigt dock, där är dom olika som...
Hund och människa
Nåväl, tillbaka till mitt LÄTTLÄRDA geni.
Hon fixade redan vid femte gången kommandot "LIGG"!
Hon fixar nu vid 12 veckor kommandot "Milou, kom" till 100%, "nej" och "sitt" likaså, "sitt, stanna" vid promenad, hon biter inte på något i hemmet utan enbart på sina leksaker eller tuggpinnar vid BUS innomhus och...
Vi tränar även "kommando-kissning" och "kommando-bajsning", vilket går lika bra som det gjorde med Flisan!
Det innebär att man lär hunden att kissa och bajsa DIREKT, när man kommit ut med den.
Det är väldigt, väldigt bra, för en hund som nosar och nosar tills man dör av ålderdom...
Det är rätt jobbigt.
Särskilt om man någongång i framtiden kanske har bråttom, och bara har en kort stund på sig att rasta hunden innan man måste iväg igen.
Då är det väldigt skönt att ha en hund som gör sina behov på en gång, liksom att den vet att det första den ska göra när den kommer ut är:
Kissa och bajsa.
Och inte nosar då som sagt, tills man trillar av pinn.
Kanske låter knäppt, men det är det!
Och nej, hunden blir inte stressad om man gör det på ett bra sätt och med mycket positiv förstärkning.
Den bara gör det, som på rutin.

Det jag OCKSÅ fixade idag var vår första KLOKLIPPNING!
Baggis, tänker kanske ni, men se det är det inte för mig.
Jag klippte under Flisans första 7 år, hennes klor.
Så kom den ÖDESDIGRA dagen då jag klippte för för mycket, och klippte henne i pulpan.
Bloden spröt, hunden tjöt och jag och hund vart chockskadade!
Det tog evigheter innan blodet slutade PUMPA ut, och jag trodde bokstavligen att jag klippt av henne en pulsåder i klon.
Skitläbbigt.
När jag sen vid nästa tillfälle skulle klippa klorna på hunden skakade både hon och jag så kraftigt att det var omöjligt att genomföra.
Plus...
Att jag svettades som en gris!
Inte speciellt förtroendeingivande för hundens förtroende för mig direkt.
Hon kände förmodligen på lukten att jag var...
Dödsnervös.
Hon blev det såklart också, och förtroendet var förbrukat för gott!
Jag kunde aldrig mer klippa hennes klor, det fick min bästis göra.

Men...
Nu är det ju så himla BRA att Milou har VITA klor, vilket innebär att jag ser hennes rosa pulpa.
Det gjorde man ju inte på Flisan, för hennes klor var svarta.
Jag kan alltså inte misslyckas och klippa fel.
Så idag köpte jag en klotång och klippte topparna på klorna, det gick finfint!
Lite nervös var jag allt, men det kändes ändå så mycket säkrare när man ser så bra som man gör på hennes klor

Så hoppar vi raskt och tillsist över till sonen som kom hem här idag och var...
Smutsig!
fast det var ingen idé att köra honom i duschen för han skulle ändå på fotboll senare.
Jag bad honom dock att han kunde vara så snäll att byta kläder innan han satte sig i soffan.

Sonen...
Tja, han satte sig i soffan med sina lortiga kläder och sa:
"Visst, jag ska bara sitta här en stund och KLETA NER soffan FÖRST!"

Så flinade han mot sin F.d. pedanta mor!
( Dvs jag var ju en pedant innan nackskadan, nu bor jag i lort och smuts och kan inget göra... Nästan iallafall ;)
KUL där lille son.
"Kul, kul, dubbelkul", som jag och mina kompisar brukade säga i när vi var i hans ålder.
Så kul, så det var inte klokt.
Sen släntrade han iväg och bytte kläder, efter att jag tittat TRÖTT på honom.
Eller om det var uppfodrande, jag minns inte riktigt
Nu ska jag iallafall gå och sova, det MINNS jag åtminstone.
Vi ses imorgon.

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0