Vilken apa...

Idag har jag ÄNTLIGEN sovit ut!
Vaknade 09.30, det var behövligt.
Det har varit många sena kvällar och alltför många tidiga mornar, jag ska försöka sova länge imorgon också.

Så till Ojnareskogen...
Dag ut och dag in i veckor, har vi nu blivit matade med nyheter i frågan.
Det började med några gulliga miljöaktivister som bevakade och beskyddade området från Nordkalk, och har nu växt till en folkrörelse, och idag...
Verkar det bli klimax i frågan.
70 polisen från fastlandet har skeppats ner från fastlandet (är det ens så många poliser här under politikerveckan...? ) och ska hjälpa till att bilda kedjor så att skogsmaskinerna ska kunna skövla skogen åt Nordkalk.

Och jag, kan väl känna mig delad i frågan.
För jag tycker INTE att det ska skövlas skog, utvinnas kalk och förstöras naturlig rening av grundvatten bara för att det ska göras vinster i ett företag.
Ojnare jämförs nu med Hallandsåsen, och VEM vill ha en ny Hallandsås...?
Typ ingen!

Men å andra sidan...
Det försvinner ännu mera jobb för folk som är beroende av sina jobb på den här lilla ön.
På den här ön där det inte finns så jäkla mycket jobb överhuvudtaget.
Så jag kan förstå dom som är ANSTÄLLDA av Nordkalk också, inte Nordkalk, men dom som är beroende av jobben.
Så har man dessutom läst att anställda OCH DERAS BARN blivit utsatta bara för att dom jobbar, eller har föräldrar som jobbar för Nordkalk.
Vad är det för idioter som hoppar på barnen, eller om det nu är barn som mobbar barn, vad är det för gränslösa föräldrar som sitter och glappar hemma?
Eller så läser barnen tidningarna...?
Men det har jag svårt att tro, jag har en 12-åring hemma som aldrig lyfter en tidning ens.
Om det inte handlar om bilar och motorsport då förstås.

Mja...
Men ändå kan jag väl tycka att NATUREN borde komma i första rummet.
Jag är inte den som engagerar mig sådana här frågor mer än på håll, jag åker inte dit och sitter i vägen för skogsmaskinerna, utan följer dramat från tidningar och tv istället, och vi får väl se vem som vinner.
Men jag håller på "Fjällräven-fjomparna" och bönderna i området i alla fall.

Så till en annan folkrörelse, nämligen Jimenez-rörelsen som uppstått!
Va då för Jimenez-rörelse/kult, undrar säkert ni...? (kanske?)
Jo. jag snackar om den 80-åriga tanten Cecilia Jimenez....



... som tyckte att frescomålningen av Jesus i Zaragozakyrkan såg lite"risig" ut...
Så hon "bättrade på" Jesus med lite ny färg och en ny look.
Bara det att Jesus blev nämligen mer lik en APA än Jesus själv, när hon vart klar med upprustningen av frescobilden!!!
Fast vem vet hur Jesus EGENTLIGEN SÅG UT?
Han kanske såg ut just så där, som en hårig apa, kanske Cecilia fick en uppenbarelse innan hon målade om Jesus...?
Och att Jesus såg ut just så där, som en apa.
?
Ja, man vet ju inte liksom.

Orginalet och det övermålade, nya och förbättrade orginalet...
 

 
HUR KUL ÄR INTE DET????

Vilken tant, HUR tänkte hon där liksom...?
"Fan, jag skäms över hur Jesus ser ut i våran kyrka, jag fixar till honom lite!"

Dessutom heter ju målningen "Ecce Homo" och det betyder "se här människan" eller "se här mannen"...
Och så blev människan, mannen och MYTEN, en apa!
Jisses, och ja...
Inte blev han snygg direkt, men OJ vilken ny turistattraktion dom fick minsann.

Men nu är det ju då andra "konstnärer" som hakat på den här "ap-trenden".
Andra gamla konstverk har fixats till, dock inte dom riktiga konstverken, men ändå...
 

 
Och gått från Mona Lisa till Mona Lisa-apa, Andy Warholes Marilyn till Marilyn-apa, osv.
Wow, folk har minsann blivit inspirerade!
Inte för att jag är den som uppmutrar att man ska kladda ner gamla fina konstverk, men när man gör det UTAN ont uppsåt och bara ville hjälpa till att piffa upp den gamle flagnande Jesus som såg så skruttig ut, då ÄR det faktiskt lite charmigt ändå.
Känns inte som om Cecilia ville sabba, bara piffa!
Ja, fram för mer 80-åringar i restaureringskonsten säger jag, det blir så mycket ROLIGARE då!
Nu ska jag ut i solen och virka!
Sy gör jag lite senare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0