Ut kom en urtvättad trasa...

Det har INTE gått som smort här idag...
Inte alls.
Ja, först klippte jag ju tyget fel till barnklänningen idag, fast det gör ju inte så mycket, det går ju att sy och använda klänningen ändå.
Men det retar mig trots allt.

Så var det babyfilten...
Den var på upploppet med en liten volangkant när jag insåg:
Den blir för liten!
Även om jag skall fukta och spänna ut den, så blir den för liten.
Ja, det skulle behövas en eller två rader till, och det i sig hade väl inte varit något problem...
Bara det att jag har inget mer rött garn!
Nej, mormors garn räcker inte till fler rutor.
Dessutom hittar jag inte mer rött garn, i exakt samma röd färg.
Det var omöjligt att hitta i den här stan.
Vad fan ska jag göra nu???

Jag blev så förbannad när jag satt ute i trädgården så bara knölade jag ihop filtfan och slängde ner den i sin tygpåse igen.
Goodbajs, forever typ!
Först tänkte jag rädda den med en ram av vita rutor istället, gjorde en vit ruta...
Funkade inte.
En vit och turkos ruta...
Funkade inte.
Ja, ja, jag får väl kolla på nätet om jag kan fixa någon fiffig lösning, håll tummarna så kanske den går att rädda/utveckla.

Så till den UNDERBARA (i mina ögon då ;) lila klänningen, den jag "slängde ihop" häromdagen.



Ja, jag visste ju att det lila tyget släppte en massa färg när jag tvättade det första gången, det var ju därför jag var tvungen att skicka tillbaka alla batiktyger av denna sorten.
Fast då hade jag ju redan skärt ut den här klänningen, innan jag tvättade tyget, så detta blev kvar.
Och inte gick den att använda heller, för den färgade av sig på fingrarna och annat.
Men idag tänkte jag så här:
Om jag tar fixermedel och fixersalt, så kan jag tvätta klänningen i det, i maskin och fixera färgerna!
Och så räddar jag klänningen, GUD så smart!
Mhm...
Trodde jag ja.
Jag slängde in klänningen med fix-&-salt och körde på rekommenderad temperatur.
Ut kom:
En URTVÄTTAD TRASA!!!!


... och jag höll på att börja böla!
Nä, vad i helvete, det funkade inte, fan!
Ja, men revanschen är nära, jag gick till ÖB och köpte ljuslila färg, nu ska det färgas om.
Tyvärr är ju tyget inget vidare heller, det är ett bomullstyg som släpper ludd eller hur jag ska uttrycka mig.
Skitsamma, den funkar som strandklänning och slit-o-släng-klänning.

Det som dock var POSITIVT var att min sömnad håller, och jag har skurit tyget bra, så det har inte dragit snett heller!
Toppen.
Man får vara glad för det lilla.

Så fortsättning följer, jag färgar och så...
Syr jag en NY KLÄNNING i ett tyg som jag VET håller måttet.
Alltid lär man sig nå´t.

Jag avslutar  detta trista inlägg fullt med misslyckanden, lite gladare.
Här kommer en bild på mina två SÖTASTE älsklingar när dom båda sitter och tigger flingor imorse...


Och så bara Leo, mitt lilla lejon...

Jepp, det var allt, nu måste jag kolla nätet och se om jag hittar en smart babyfilt-lösning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0