Iphones, ett jäkla otyg...

Så var jag uppe med tuppen och...
Det var väl allt.
 
Det hände inget mer spännande igårkvälls än att jag satt och tittade på virkgrundmönster och försökte skapa något.
Blev inte ett smack.
Är bara helt inställd på att göra en ny sådan där bred snood som jag har sabbat, då blir jag ju helt blockerad.
Suck.
 
En gubbe på tv sitter och pratar om att mobilen numera STYR människan.
Speciellt Iphonen.
Jo tack, jag har märkt det.
När jag var i Stockholm satt folk överallt med sina Iphones och...
Fipplade.
Bara i tunnelbanevagnen när jag åkte hem till ön igen, satt och stod ALLA i min omedelbara närhet (gissar 12-13 pers) med sina Iphones och...
Fipplade.
Alla utom en, som läste Metro.
Och på stan, på caféer, i affärer, överallt vara alla på något sätt uppdaterade med världen.
 
SAMBONS mobil blippar och gör ifrån sig ljud konstant.
Och han sitter och fipplar med den KONSTANT.
För det kommer ju mail som ständigt kollas, det spelas spel som måste uppdateras, han får besked när HANS VÄNNER uppdaterat sina speldrag, det är bud på Tradera som ska uppdateras och naturligvis det är också sms, facebook och fan och hans mormor.
Och man ska GOOGLA allt, på studs ska det googlas om meningsskiljaktigheter uppstår.
Sambon har sin mobil brevid sig jämt, han måste kolla den jämt, den plingar/gör ljud ifrån sig konstant.
Konstant!

Men han är sanneligen inte ensam.
ALLA, jag menar ALLA vänner som har IPhones har precis samma beteende.
Dom kollar facebook i tid och otid, det är en massa twitter dom föjler som måste kollas, mail, sms och fan och hans mormor.

Dom blir uppdaterade på allt.
Utom folk i deras omedelbara närhet.
Jag uppdaterar en seriefavorit som jag la upp för några veckor sedan, som är så träffande så det är inte klokt...
 
 
Min mobil ligger i min jackficka eller väska om jag inte precis har pratat med någon i mobilen.
Oftast ser jag sms och samtal flera timmar efter dom kommit, typ vid läggdags när ställer alarmet.
Om jag inte skickat sms själv då, och svarar direkt på ett svar förstås.
Min mobil ligger på nattduksbordet på natten eftersom den väcker mig på morgonen.
 
Ja...
Jag må virka framför tv´n för att jag har svårt att sitta still annars om jag inte är väldigt trött.
Men det gör mig inte uppdaterad på "något socialt media" hela tiden.
Jag är fokuserad på folk omkring mig.
Det börjar bli ganska ovanligt faktiskt.
 
Och JA...
Jag bloggar, facebookar, traderar, kollar mail men på datorn och OFTAST INTE (sker såklart undantag med familjen, men ALDRIG om jag har vänner här eller när vi i familjen ser tv eller har tid ihop) med folk omkring mig.
Datorn blingar och ploppar inte när jag stängt av den.
Då är den avstängd.
Tyst.
Jag är är med i den riktiga världen.
Jag kommer aldrig skaffa en Iphone, det har jag bestämt.
För då kommer jag säkert bli lika beroende som alla andra, och konstant kolla min facebook, blogga i tid och otid, och fan och hans mormor.
 
Gubben på tv sa:
"Det är DU som ska styra mobilen, inte mobilen som ska styra dig."
Bra sagt.
Nu ska jag hoppa i duschen, vi ses imorgon.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0